Niewielkie nieruchomości komercyjne na sprzedaż, jakimi są pasaże handlowe, stanowią atrakcyjną alternatywę dla dużych galerii. Polacy już w dobie pandemii przekonali się, że robienie w nich zakupach bywa bardziej przyjemne – co najważniejsze, marnuje mniej czasu. Dla wielu konsumentów jest to wystarczający powód, aby omijać duże galerie handlowe z daleka. Podobnie wygląda podejście do pojedynczych lokali handlowych, które posiadają wejście z ulicy. Jak obecnie wygląda sytuacja w tym sektorze na polskim rynku?

 

Spis treści:

Polskie sklepy dostępne w różnych formatach

Pandemia namieszała na rynku

Inwestorzy z niełatwym wyborem – duży czy kameralny obiekt handlowy?

Najemcy bacznie śledzą oferty na rynku

Pomysł na inwestycję

Podsumowanie

Nieruchomości komercyjne na sprzedaż w segmencie handlowym na polskim rynku

Rynek nieruchomości komercyjnych na sprzedaż w segmencie obiektów handlowych stale rozwija się w Polsce.

Nieustannie przybywa obiektów handlowych i mowa tutaj zarówno o dużych formatowo sklepach, jak również mniejszych nieruchomościach. Jeszcze kilka lat temu triumfy święciły duże galerie handlowe. Polacy pokochali je za to, że poza możliwością zrobienia w nich zakupów odzieżowych i spożywczych, oferują również rozrywkę.

Kinowe multipleksy, sale zabaw dla dzieci, rozbudowane strefy gastronomiczne, w tym liczne kawiarnie – wszystko to przyciąga okolicznych mieszkańców i przyjezdnych.
Galerie zaczęto traktować nie tylko jako miejsca do zrobienia koniecznych zakupów. To napędziło ilość – zwłaszcza młodych - osób, jaka przewijała się przez te obiekty.

Koronawirus zmienił preferencje zakupowe Polaków

Pandemia koronawirusa przyniosła zmiany. Kiedy w całym kraju ogłoszono pandemię, Polacy zaczęli zwracać dużo większą uwagę na swoje bezpieczeństwo. Duże kubaturowo obiekty zaczęły być postrzegane jako mniej bezpieczne. Z racji tego, że przebywały w nich duże skupiska ludzi, wiele osób zaczęło ich unikać na rzecz mniejszych i mniej zatłoczonych sklepów, na przykład w pasażach handlowych lub pojedynczych lokalach.

Późniejsze ogłoszenie całkowitego lockdownu jeszcze bardziej wzmogło w Polakach obawy o własne zdrowie i zaczęto minimalizować kontakty w miejscach publicznych do absolutnego, wymaganego minimum. Nawet, kiedy lockdown został odwołany, wiele osób w dalszym ciągu chętniej robiła zakupy w mniejszych sklepach lub online. W tym miejscu trzeba zaznaczyć, że branża e-commerce stała się silnym przeciwnikiem dla sklepów stacjonarnych.

Obecnie jednak wydaje się, że oba te sektory zaczęły się uzupełniać i konsumenci odnaleźli balans pomiędzy zakupami stacjonarnymi i internetowymi.

Deweloperzy chętnie budują mniejsze nieruchomości komercyjne na sprzedaż

Nieruchomości komercyjne na sprzedaż są pod baczną obserwacją inwestorów. Deweloperzy chętnie dostarczają na rynek nowe obiekty, w tym centra handlowe. Z racji dużych kosztów i skomplikowanych procedur, z jakimi wiąże się budowa galerii handlowej, deweloperzy chętnie dostarczają na rynek mniejsze budynki.

Mowa tutaj o pasażach handlowych, których liczba w Polsce nieustannie rośnie. Niektóre obiekty budowane są na własność dewelopera, z kolei inne z założenia mają być odsprzedane po ukończeniu budowy po satysfakcjonującej dla dewelopera cenie. Posiadanie własnościowego pasażu handlowego stwarza przed inwestorem możliwość uzyskiwania przychodów z tytułu wynajmowania poszczególnych lokali handlowych.

Obiekty, które oferują lokale na wynajem

Pasaże handlowe stanowią dobrą inwestycję. Zainteresowanie tego rodzaju obiektami rośnie. Inwestorzy, którzy budują galerie handlowe, często zostawiają ją na swoją własność. Jeśli decydują się na odsprzedaż obiektu, to po bardzo wysokich stawkach.

Inwestorzy, którzy nie dysponują aż tak zasobnym portfelem, mogą pokusić się o zakup pasażu handlowego. W porównaniu do galerii handlowych, ceny mniejszych nieruchomości komercyjnych na sprzedaż, takich jak pasaże handlowe, są dużo niższe. Dodatkowo obiekty te powstają w bardzo zróżnicowanej lokalizacji.

Dzięki temu inwestorzy mają możliwość wybrania takiej lokalizacji, która będzie odpowiadała ich indywidualnym preferencjom. Dysponując tego rodzaju obiektem, mogą czerpać przychody z tytuły wynajmu poszczególnych lokali handlowych.

Oczywiście inwestor przed podjęciem decyzji o zakupie konkretnego obiektu weryfikuje, po jakim czasie inwestycja ta zacznie przynosić mu przychody. Wiele zależy od ceny nabycia, popularności lokalizacji i ilości oraz ceny najmu lokali handlowych, które znajdują się w pasażu handlowym.

Inwestycja w obiekt handlowy dobrym pomysłem?

Inwestowanie funduszy w pasaże handlowe może być lukratywną inwestycją. Niemniej jest ona obarczona ryzykiem. Inwestor musi wykonać wnikliwą analizę opłacalności danej inwestycji. Obserwując bieżącą sytuację na rynku można wysnuć wniosek, że popularność niewielkich pasaży handlowych będzie wciąż rosła.

Poza galeriami i pasażami handlowymi inwestorzy mogą celować również w pojedyncze, niezależne lokale handlowe. Stanowią one atrakcyjną alternatywę inwestycyjną choćby z tego względu, że cechują się atrakcyjniejszą ceną nabycia. Oczywiście należy mieć na uwadze, że ich powierzchnia jest też dużo mniejsza. Inwestor może przeznaczyć taką nieruchomość komercyjną na sprzedaż na własny użytek, prowadząc w niej swoją działalność. Nieruchomość komercyjna na sprzedaż po odpowiednim zaadaptowaniu może też zostać wynajęta pod konkretny biznes.

Wówczas inwestor zyska możliwość czerpania zysków od najemcy. Jest to także kusząca opcja, ponieważ poza kontaktem z najemcą właściciel obiektu nie musi robić zbyt wiele. Jeśli wielkość obiektu i jego rozkład na to pozwalają, inwestor może pokusić się o podzielenie lokalu handlowego na mniejsze pomieszczenia.

Wówczas będzie mógł przeznaczyć go na wynajem większej ilości najemców. Korzyścią takiego rozwiązania jest fakt, że inwestor minimalizuje ryzyko, iż jego obiekt będzie stał pusty, kiedy jeden najemca wypowie umowę.

Opcji inwestycyjnych jest wiele

Obiekty o charakterze handlowym dają możliwość czerpania zysków finansowych. Właściciel nieruchomości komercyjnej na sprzedaż może czerpać przychody z tytuły najmu od przedsiębiorców, którzy wynajmą od niego poszczególne lokale handlowe. Inną opcją jest również odsprzedanie galerii, pasażu czy pojedynczego lokalu po wyższej cenie, kiedy popyt na tego rodzaju obiekty w danej okolicy będzie zauważalnie większy, a ceny rynkowe pójdą w górę.

Można założyć, że na rynek wciąż będą dostarczane nowe nieruchomości komercyjne na sprzedaż w segmencie handlowym. Dzięki temu wachlarz obiektów do wyboru cały czas się wzbogaca. To dobra wiadomość dla najemców, którzy poszukują lokalu do wynajęcia pod prowadzoną przez siebie działalność gospodarczą.

To także pomyślna informacja dla inwestorów, którzy poszukują obiektu, który będą mogli kupić i jako właściciele będą wynajmować poszczególne lokale handlowe pojedynczym przedsiębiorcom.

 

Magdalena Łozowicka
Redaktor Naczelna Komercja24.pl