W bieżącym roku Warszawa wzbogaciła swoją ofertę powierzchni biurowych o 330 tys. m kw. Tak dużego wzrostu nie było od czternastu lat. Za dwa lata liczba m kw. ma wzrosnąć do 640 tys., jak szacuje Jones Lang LaSalle. Ta liczba z pewnością się zwiększy, jeśli weźmiemy pod uwagę obiekty, które są dodatkowo modernizowane. Obecnie w Warszawie znajduje się 4,3 mln m kw. biur, a dzięki tak szybkiej ekspansji stała się największym rynkiem biurowym w Europie Środkowej.
Stołeczny rynek biurowy rośnie, ale wzrost oferty oznacza również jego większą konkurencyjność. Poza atrakcyjnymi stawkami czynszowymi, inwestorzy będą musieli sięgnąć po dodatkowe zachęty, żeby skusić najemców. Mogą to być wakacje czynszowe, czy wykończenie biura, ale magnesem przyciągającym firmy są również udogodnienia, jakie oferują obecnie same obiekty biurowe.
Nowoczesne budynki dysponują teraz nierzadko rozbudowanym zapleczem, a biuro nie kojarzy się już wyłącznie z miejscem pracy, ale staje się środowiskiem, w którym można wygodnie funkcjonować. W biurowcach lokowane są takie placówki, jak: apteka, pralnia, salon fryzjerski, gabinet medyczny, czy oddział banku, aby osoby które w nich pracują miały zapewnione podstawowe usługi na miejscu.
Standardowo już w biurowcach jest kantyna lub restauracja, czy kiosk prasowy albo niewielki sklep spożywczy. Coraz powszechniej pojawia się też infrastruktura, sprzyjająca zdrowemu stylowi życia, jaki preferuje obecnie wielu pracowników biur, tj. parkingi dla rowerów, którym towarzyszą specjalne prysznice i szatnie dla rowerzystów. Powstają także sale fitness.
Dla osób pracujących w biurach istotny jest socjalno-społeczny wymiar miejsca, w którym spędzają wiele czasu. Dlatego deweloperzy starają w atrakcyjny sposób zagospodarować części wspólne w budynkach. Urządzają tzw. chillout roomy z komfortowymi siedziskami i grami, gdzie pracownicy biur mogą wygodnie odpocząć i porozmawiać w chwili wolnej od pracy lub po godzinach. W takich miejscach można poczytać, posłuchać muzyki, spotykać się ze znajomymi lub zorganizować spotkanie w swobodnej atmosferze.
- Najemcy doceniają udogodnienia służące integracji i wygodzie pracowników. Na terenie kompleksu biurowego przy Dzielnej 60 na warszawskim Muranowie, który obecnie modernizujemy, zaprojektowana została, zarówno atrakcyjnie wyposażona Strefa Relaksu, jak również wewnętrzne patio ze specjalnie zaaranżowaną zielenią i elementami małej architektury oraz ogródkiem kawiarnianym, które również będzie miejscem odpoczynku i spotkań biznesowych. Dodatkowo do dyspozycji najemców oddana zostanie bezpłatna Strefa Konferencyjna - informuje Jacek Ochnik, prezes zarządu Ochnik Development.
Jacek Ochnik zauważa, że przy wyborze biura decydującą rolę odgrywa lokalizacja. - Firmy wybierają najczęściej centralnie położone biurowce, których usytuowanie zapewnia dostęp do alternatywnych środków komunikacji oraz rozwiniętej infrastruktury miejskiej w najbliższej okolicy. Rezygnują z odizolowanych parków biurowych, na rzecz budynków oferujących otoczenie aktywnych stref miejskich - zauważa prezes zarządu Ochnik Development.
- Dla coraz bardziej wymagających klientów nie mniej istotna jest również architektura budynku i możliwości aranżacyjne, jakie stwarza oferowana powierzchnia biurowa. Pod koniec bieżącego roku, po zakończeniu przebudowy, Dzielna 60 zaoferuje 20 tys. m kw. zmodernizowanej powierzchni biurowej, ale nie będzie to tradycyjna powierzchnia, ale biura loftowe. To rzadkość, nie tylko na warszawskim rynku i nasz ogromny atut - zaznacza Jacek Ochnik.
Prezes Ochnik Development zwraca uwagę, że nietypowa powierzchnia stwarza większe możliwości aranżacji biura w coraz popularniejszym obecnie podziale na strefy, dostosowane do zróżnicowanego charakteru pracy: indywidualnej, zespołowej, czy kreatywnej. A biuro loftowe zapewnia przy tym oryginalną przestrzeń o wysokości dochodzącej nawet do 4,6 metrów z ciekawymi, zachowanymi elementami konstrukcyjnymi historycznych pomieszczeń.
Nowa koncepcja projektowania biur zakłada tworzenie elastycznych miejsc pracy, co w praktyce oznacza rezygnację z zamkniętych gabinetów i wydzielenie w biurze przestrzeni np. do zespołowej pracy kreatywnej, czy wymagającej skupienia pracy indywidualnej, czy np. strefy dla pracowników mobilnych pracujących zdalnie, którzy nieregularnie odwiedzają biuro i nie mają stałych stanowisk pracy. W miarę bowiem, jak biznes staje się coraz bardziej mobilny, aranżowane są również coraz częściej mobilne biura, umożliwiające wybór miejsca i sposobu pracy. Zmianę podejścia pracodawców w planowaniu biur widać już także w Polsce, szczególnie w firmach, które zatrudniają młodą kadrę.
PRESTIGE PUBLIC RELATIONS
Tel. 022 820 75 00
prestigepr@prestigepr.pl