Istnieje kilka czynników, które wpływają na atrakcyjność mieszkania w oczach kupującego. Poniżej zamieszczamy informacje, które przedstawią, co według potencjalnych kupujących zmniejszają chęć nabycia danej nieruchomości.

Jednym z ważniejszych czynników, który wpływa na brak zainteresowania nieruchomością, jest jej zawyżona cena. Jeśli właściciele mieszkania oszacują niewłaściwie jego wartość, wystawiając na sprzedaż z zawyżoną ceną, nie powinien dziwić brak zainteresowania taką ofertą.
Powinniśmy porównać ceny naszego mieszkania z innymi nieruchomościami dostępnymi na rynku. Ponadto warto skontaktować się z biurem nieruchomości. Specjalista pomoże nam oszacować realną wartość naszego mieszkania. Dodatkowo jest on dobrze zorientowany w cenach nieruchomości dostępnych na rynku, dzięki czemu będzie potrafił doradzić, za jaką kwotę możemy wystawić nasze mieszkanie na sprzedaż (w zależności od tego, czy zależy nam na szybkiej sprzedaży, czy większej kwocie dochodu).

Powierzchnia mieszkania jest drugą rzeczą, na jaką kupujący zwracają dużą uwagę. Jednym zależy na małej powierzchni, inni poszukują dużych nieruchomości. Faktem jest, że najlepiej sprzedają się mieszkania dwu- i trzypokojowe o powierzchni około 45 do 65 metrów kwadratowych. Najciężej sprzedają się natomiast mieszkania bardzo duże, o powierzchni od około 80 do 100 metrów kwadratowych. Ich mała popularność powodowana jest nie tyle kosztem metra kwadratowego, co znacznie wyższą ceną końcową całego mieszkania, niż w przypadku nieruchomości o połowę mniejszej. Ponadto wielu osobom tak duża powierzchnia zwyczajnie nie jest potrzebna. Większy metraż równa się większym comiesięcznym opłatom za media, zwłaszcza w okresie zimowym. Ponadto utrzymanie takiej powierzchni w należytej czystości również zajmuje więcej czasu, niż w przypadku mieszkania o metrażu około 50 czy 60 metrów kwadratowych.



Stan techniczny mieszkania także odbija się na popularności naszej oferty pośród kupujących. Jeśli wymaga ono remontu, z całą pewnością przyciągnie mniejszą ilość osób zainteresowanych. Obawa przed koniecznością dokonywania licznych remontów odstrasza kupujących. Ciężko się zresztą dziwić, gdyż większość z nas oczekuje, że po zapłaceniu naprawdę dużej kwoty za mieszkanie, z przyjemnością będziemy mogli zacząć je urządzać, nie zaś tracić pieniądze, nerwy oraz cenny czas na naprawę usterek.

Jeszcze ważniejsza niż stan techniczny, jest lokalizacja mieszkania. O wiele trudniej sprzedają się mieszkania zlokalizowane na obrzeżach miast, oraz znajdujące się w dzielnicach nie cieszących się zbyt dużą popularnością poprzez swoją kiepską reputację. Usytuowanie mieszkania nie przesądza jednak o jego atrakcyjności. W ofercie sprzedaży warto w takim przypadku podkreślić atuty, a więc atrakcyjne obiekty zlokalizowane blisko tego mieszkania, np. galerie handlowe, kina, parki, szkoły itp.

Co ważne, jeśli jesteśmy właścicielami mieszkania znajdującego się w bardzo atrakcyjnej okolicy, a i tak nie możemy go sprzedać, to przyjrzyjmy się, gdzie leży błąd. Bardzo często mieszkania takie wystawiane są na sprzedaż za kwoty znacznie wyższe, niż nieruchomości zlokalizowane w gorszych dzielnicach. Pamiętajmy więc, by zachować umiar – ostatecznie kupujący są bowiem w stanie zrezygnować z doskonałej lokalizacji, jeśli mogą zaoszczędzić sporą sumę pieniędzy na zakupie mieszkania w innej lokalizacji.

Magdalena Paluch
Dział Analiz WGN