Mieszkania z klimatyzacją - unikat w polskich domach
Klimatyzatory są nadal rzadkością w polskich domach i mieszkaniach. Znalezienie na rynku oferty mieszkaniowej wyposażonej w klimatyzator jest bardzo trudne.
W upalne dni klienci poszukujący do zakupu mieszkania do listy swoich pytań dodają jeszcze jedno , o klimatyzację. Wydawać by się mogło, że klimatyzatory nie powinny stanowić szczególnie rzadkiego elementu wyposażenia mieszkania. Jednak jest przeciwnie. Specjaliści z Metrohouse przeanalizowali kilkanaście tysięcy ofert mieszkań na sprzedaż z segmentu popularnego w budynkach oddanych do użytku po 2000 r. Wyniki nie pozostawiają złudzeń. Tylko w Warszawie i we Wrocławiu odsetek ofert z klimatyzacją przekroczył 1 procent. W polskich warunkach klimatyzacja uważana była dotychczas za zbyteczny dodatek do mieszkania. Dlatego też posiadały je przede wszystkim lokale o podwyższonym standardzie i apartamenty. Dlatego, że na Pomorzu wiele mieszkań jest przeznaczonych na wynajem krótkoterminowy, klimatyzatory w szczególności w nowych mieszkaniach stają się coraz powszechniejsze. Wymuszają to m.in. klienci deweloperów, mówi dyrektor regionalny Metrohouse, Adrian Czuczko.
Najczęściej instalowane w pomieszczeniach klimatyzatory ścienne charakteryzują się bardzo szeroką gamą modeli zaczynając od najprostszych urządzeń aż po zaawansowane technologicznie, na wyszukanym wzornictwie kończąc. Z doświadczeń firm działających w branży wynika, że klimatyzatory są najczęściej wybierane przez trzy grupy klientów. – Są to osoby mieszkające w domach i mieszkaniach o wyższym standardzie (zarówno w nowych, jak i starszych), a także osoby posiadające mieszkania w pobliżu ruchliwych ulic, z uwagi na obecność kurzu i pyłu. Częstymi klientami są posiadacze mieszkań na poddaszach, gdzie zwykle panuje latem znacznie wyższa temperatura, mówi Małgorzata Pawlicka z firmy FONKO Polska. Koszt montażu standardowej klimatyzacji o mocy chłodniczej do 4kW (czyli do 40 m2) to ok. 4000,00 zł. W całości kosztów remontowych nie stanowi to dużego wydatku, jednak znacznie podwyższa atrakcyjność oferty w przypadku wystawienia mieszkania do sprzedaży.