Pracodawcom zależy na tym, aby ich pracownicy utrzymywali stały kontakt, wymieniali się informacjami i pomagali sobie wzajemnie. Takie podejście sprzyja szybszemu rozwojowi zarówno poszczególnych osób, jak i całej firmy.
Jeśli poszukujemy nowego biura do wynajęcia, lub chcemy zmodernizować biuro, które obecnie posiadamy, warto odnieść się do poniższych wskazówek.

Open-space przede wszystkim
Rosnącą popularnością cieszą się biura typu lounge, czyli open-space. Pracownicy nie są lokowani w osobnych pokojach, tylko pracują we wspólnej, otwartej strefie. Duże, otwarte przestrzenie nie tylko dają pracownikom poczucie większej swobody, ale również sprzyjają stałym kontaktom i regularnej wymianie informacji. Takie rozwiązanie jest doskonałe, jeśli pracodawca ceni sobie płynny przepływ informacji potrzebnych do usprawnienia działania firmy. Jeśli dysponujemy biurem, w którym są wydzielone osobne gabinety, warto zastanowić się nad ich likwidacją. W przypadku ścianek działowych nie będzie stanowiło to problemu, musielibyśmy oczywiście pozyskać zgodę właściciela biura, jeśli nie jest ono nasza własnością.



Pomieszczenie socjalne
Dla utrzymania poprawnych relacji miedzy pracownikami, bardzo ważne jest stworzenie przestrzeni, w której będą mogli wspólnie wypocząć i porozmawiać na luźne tematy. Idealnym miejscem jest oczywiście pomieszczenie socjalne, w którym pracownicy będą mogli zjeść wspólnie posiłek i poznać lepiej siebie nawzajem. Lepsze relacje między współpracownikami przełożą się na lepsze efekty w pracy.

Im mniej, tym lepiej
Minimalizm kojarzy się z profesjonalizmem. Skromnie urządzone wnętrza (ale pamiętajmy o tym, by pozostały gustowne i nie stwarzały wrażenia pustości), sprawiają lepsze wrażenie na klientach. Ponadto sprzyjają lepszej organizacji, choćby dokumentów. Wystarczy wyobrazić sobie liczne regały, półki i szafki po brzegi wypełnione dokumentami – tymi potrzebnymi, i tymi zbędnymi. Minimalizm wymusza na pracownikach dbanie o porządek i regularne segregowanie dokumentów, za które odpowiadają. Zamiast kupować do naszego biura liczne szafki i regały, wybierzmy lepiej proste meble, umożliwiające ukrycie wszelkiej dokumentacji, ale i sprzyjające lepszej jej segregacji. Dobrym rozwiązaniem jest stworzenie osobnego archiwum na dokumenty. Pracownicy mogliby wówczas oddzielać rzeczy potrzebne od tych, które są już przedawnione. Archiwum powinno zawierać jakiś z góry narzucony podział, np. alfabetyczny, albo z podziałem na konkretne, duże zlecenia. Sposób segregacji zależy w głównej mierze od rodzaju działalności, jaką prowadzimy.



Kolorystyka biura
Dobór mebli w głównej mierze uzależniony jest od profilu naszej działalności. Niemniej jednak można zaobserwować pewną tendencję. W biurach coraz częściej pojawiają się jaskrawe, żywe kolory. Wyraziste kolory lepiej wpływają na samopoczucie osób znajdujących się w danym pomieszczeniu. Niezależnie jednak od tego, czy wnętrze naszego biura będzie kolorowe, czy raczej stonowane, w biurach coraz częściej pojawia się element wspólny. Chodzi o stwarzanie domowej atmosfery. Biura są więc stylizowane na prywatne mieszkania. Znikają ciężkie biurka, metalowe szafy itp. Coraz częściej biura wypełniane są prostymi meblami salonowymi. Doskonałym pomysłem jest np. ustawienie w rogu pokoju sofy, na której pracownicy mogliby odbywać rozmowy telefoniczne. Na ścianach można zawiesić kolorowe obrazy, a w pustych przestrzeniach możemy ustawić różnego rodzaju ozdoby, na przykład kwiaty w ozdobnych donicach lub figurki.

Wszystkie te działania sprawią, że pracownicy poczują się w biurze jak w drugim domu. Takie nowoczesne biura pozytywnie wpływają na nastawienie ludzi do pracy i zmieniają sposób ich postrzegania. Coraz częściej pracownicy czują się w nowoczesnych biurach jak w drugim domu, zapominając o tym, że przyszli pracować – nastawiają się z kolei na realizację swoich celów oraz traktują współpracowników jak dobrych znajomych. To natomiast przekłada się na lepsze podejście do pracy zespołowej.

Agnieszka Kuśnierek
Specjalista działu Architekt poleca