Home staging jest już w Polsce całkiem dobrze znany. Techniki tej metody opierają się na marketingu. Celem ich zastosowania jest najczęściej zwiększenie zainteresowania i atrakcyjności danej nieruchomości w oczach potencjalnych klientów (kupujących bądź wynajmujących), uzyskanie lepszej ceny sprzedaży lub najmu, albo szybsza sprzedaż lub wynajem nieruchomości.

Z punktu widzenia osób stosujących tę metodę kluczowe jest to, aby nieruchomość była możliwie najbardziej atrakcyjna w oczach klientów. Stosowane techniki odbierają nieruchomości jej dotychczasowy charakter i zamieniają ją w nieruchomość, z którą będą mogli identyfikować się przyszli wynajmujący bądź właściciele.

Home staging stosowany jest najczęściej w sytuacji, kiedy dana nieruchomość przyciąga kupujących, jednak żaden z nich nie decyduje się na jej zakup lub wynajem. Oznaczać to może bowiem, że nieruchomość ta ma atrakcyjną cenę, dobrą lokalizację itp., jednak po obejrzeniu jej na żywo klienci tracą zainteresowanie.

Właścicielom niejednokrotnie bardzo ciężko jest dociec do tego, co jest powodem takiej sytuacji, ponieważ identyfikują się oni ze swoją nieruchomością, często ją gloryfikując. Bardzo często kosmetyczne zabiegi, takie jak usunięcie zbyt wielu prywatnych pamiątek, przestawienie kilku mebli czy pomalowanie ścian wystarczą, aby nieruchomość zyskała w oczach klientów i szybko znalazła nowego właściciela bądź wynajmującego.

Niemniej jednak na rynku zdarzają się też nieruchomości, które wymagają zastosowania bardziej generalnego remontu, niż tylko kosmetycznej przeróbki.

Bardziej agresywne techniki home stagingu dotyczą przede wszystkim nieruchomości zaniedbanych oraz takich, których właściciele windują cenę nieadekwatną do standardu tej nieruchomości, jednak nie wyrażają zgody na jej obniżenie. W takim wypadku często jedyną drogą na zwiększenie zainteresowania nieruchomością, niezależnie czy będzie to biuro, mieszkanie czy dom, jest skorzystanie z pomocy specjalisty od home stagingu.

Jak może wyglądać przykładowa zmiana np. mieszkania według zasad home stagingu? Konieczne może okazać się przemalowanie na możliwie najbardziej uniwersalny kolor wszystkich ścian. Czasami trzeba również liczyć się z konieczności a wymiany umeblowania. Mieszkanie z pewnością zachęci klientów niebanalnymi rozwiązaniami oraz designerskimi, lecz klasycznymi ozdobami.

Z całą pewnością mieszkanie musi zostać pozbawione rzeczy zaznaczających obecność dotychczasowych właścicieli, takich jak prywatne zdjęcia czy pamiątki z wakacji.

O ile wydatek związany z koniecznością wynajęcia specjalisty od home stagingu a także przeznaczenie określonej puli pieniędzy na renowację mieszkania może odczuwalnie nadszarpnąć budżet właścicieli, o tyle mogą oni liczyć na zwrot wydatków z plusem.

W sytuacji, kiedy wydatek rzędu 10 tysięcy złotych może zwiększyć wartość mieszkania o 20 czy 30 tysięcy złotych (w przypadku mieszkań przeznaczonych na sprzedaż), często warto zaryzykować.

Techniki home stagingu mogą pomóc nie tylko w szybszym znalezieniu nabywcy albo wynajmującego, ale również mają na celu pozyskanie dla właściciela nieruchomości maksymalnego zysku, jakiego oczekuje.

Oczywiście przed skorzystaniem z usług specjalisty warto zapoznać się z jego dotychczasowymi realizacjami, aby zorientować się, na jakie rozwiązania możemy liczyć. Przy tego rodzaju wydatku warto ponadto zweryfikować opinie dotychczasowych klientów i sprawdzić, czy specjalista ten jest skuteczny i wiarygodny.

 

Agnieszka Kuśmierek
Specjalista działu Architekt poleca