Lokale handlowe cieszą się rosnącą popularnością. Przedsiębiorców przybywa, zwiększa się zatem również zapotrzebowanie na miejsca, w których mogliby oni urządzić swoje biura lub sklepy. Jakie lokale handlowe są największym magnesem na najemców oraz kupujących?
Niezależnie od tego, czy ktoś chce kupić czy też wynająć lokal handlowy, wymóg jest zazwyczaj jeden – musi on być nowoczesny. Bardzo istotna jest również lokalizacja i ta przemawia często na korzyść lokali z rynku wtórnego. Są one zazwyczaj dużo lepiej zlokalizowane niż te, które dopiero powstają. Lokale z rynku wtórnego bronią się więc doskonałą lokalizacją, mimo, że często ich standardy pozostawiają wiele do życzenia. Jeśli jednak lokal handlowy znajduje się w centrum, w okolicach rynku gdzie stale jest duży ruch, najemcy oraz kupujący przymykają oko na brak wydzielonych miejsc parkingowych czy brak windy w budynku.
Niemniej jednak zauważalna jest tendencja wzrostu zainteresowania zupełnie nowymi lokalami. Często spełniają one najwyższe standardy, wabiąc do siebie tym samym klientów, którym bardzo zależy na nieskazitelnym wizerunku. Deweloperzy prześcigają się w sposobach na zainteresowanie klientów właśnie swoją inwestycją. Często posuwają się więc do ciekawych designersko projektów, które mają sprawić, że to właśnie ich inwestycja stanie się w mieście rozpoznawana, a tym samym najemcy i kupujący będą ustawiać się w kolejce po ich lokale.
Na świecie powstaje coraz więcej intrygujących pod kątem designerskim lokali. Często projektanci decydują się na wyróżnienie budynku nadając mu niecodzienny kształt. Bardzo modne stały się szklane budynki, niemal pozbawione betonowej elewacji. Nadają one budynkowi wrażenia luksusowego i niezwykle nowoczesnego. Na dachach i przestronnych tarasach tworzone są zielone ogrody, w których zarówno pracownicy jak i klienci mogą wypocząć lub odbyć rozmowę.
Wnętrza lokali handlowych, niezależnie od tego, czy zlokalizowanych na przykład w centrum handlowym, czy zupełnie niezależnych, również niejednokrotnie zachwycają. Jeśli lokal handlowy znajduje się w galeriowcu albo biurowcu, to dodatkowo zwiększa się jego prestiż. Wnętrza tego typu lokali handlowych bardzo często spełniają najwyższe normy. Nowoczesne lokale handlowe oferują dużą, otwartą przestrzeń typu studio, są bardzo słoneczne i niebanalne architektonicznie. Projektanci starają się, aby już od progu ich lokale handlowe wzbudzały zachwyt, dlatego często poświęcają wiele uwagi designerskim detalom przy ich wykańczaniu. Często na ścianach malowane są nowoczesne motywy, wnętrza wyposażane są w luksusowe meble a także niezwykle istotne dodatki. To one tworzą spójną kompozycję i sprawiają, że całość wygląda perfekcyjnie. Mogą to być designerskie lampy, krzesła, stoliki kawowe, zegary itp. ważne, aby miały niecodzienny i niespotykany w każdym sklepie wygląd.
Budynki, w których znajdują się tego typu lokale handlowe powinny być wyposażone w takie udogodnienia jak winda, klimatyzacja czy monitoring. Doskonale, jeśli dodatkowo w budynku znajduje się ochrona oraz punkt informacyjny, w którym klienci mogą uzyskać dodatkowe informacje od razu po wejściu do budynku. Istotne są także miejsca parkingowe, które zapewnią dogodne parkowanie zarówno pracownikom, jak i klientom.
Liczba tego typu lokali handlowych stale rośnie. Konkurencja na rynku jest coraz większa, co sprawia, że z roku na rok powstają coraz śmielsze i zachwycające pod kątem designerskim lokale handlowe.
Agnieszka Kuśnierek
Specjalista działu Architekt WGN poleca