Trójmiasto i Szczecin określane są jako polskie miasta najczęściej wybierane przez firmy skandynawskie, przy czym głównym atutem Gdańska są połączenia lotnicze z tą częścią Europy, a w Szczecinie największą rolę odgrywa bliskość Danii. Wspólnym wyróżnikiem jest także dostępność wykwalifikowanych pracowników ze znajomością języków skandynawskich lub języka niemieckiego.
Jednak eksperci CBRE wskazują, że nie możemy na ten moment porównywać tych dwóch obszarów ze względu na ponad dwukrotną przewagę Trójmiasta pod kątem liczby mieszkańców oraz jego wiodącą i mocno ugruntowaną pozycję na północnym rynku biurowym. Do tej pory trójmiejski rynek przyciągnął takie marki jak m.in. Bayer, Intel, Amazon, Lufthansa Systems, Nordea czy Boeing.
Trójmiasto ma obecnie w swojej ofercie ponad 790 tys. mkw. istniejącej powierzchni biurowej, a kolejne 86 500 mkw. ma zostać oddane do końca 2019 r. Aktualnie aglomeracja trójmiejska wyróżnia się również najniższym wskaźnikiem powierzchni niewynajętej w skali całego kraju. Nowoczesne biura w Trójmieście zlokalizowane są przede wszystkim wzdłuż głównego ciągu komunikacyjnego łączącego Gdańsk, Sopot i Gdynię. Pozostałe skupiska budynków biurowych mieszczą się w centrum Gdańska, w okolicach gdańskiego lotniska, w gdyńskim Redłowie oraz w centrum Gdyni. Blisko 76% nowoczesnej powierzchni biurowej w Trójmieście znajduje się w Gdańsku, a dla drugiej w kolejności Gdyni ten wskaźnik to 19%.
"Mimo że nie możemy dyskutować z faktem, że skala rynku biurowego Szczecina jest wciąż na etapie Gdańska sprzed 10 lat to oba te miasta przyciągają uwagę zarówno zagranicznych, jak i rodzimych inwestorów. Deweloperzy i najemcy decydują się na wybór Gdańska, ponieważ ten wyróżnia się jakością życia, bardzo dobrą lokalizacją oraz dużą skalą biznesu. Trójmiasto to też miejsce, gdzie „chce się mieszkać”, nie ma więc problemu z pozyskaniem odpowiedniej kadry z innych części Polski.
To jasne, że Gdańsk jest już na bardzo wysokim poziomie jeśli chodzi o promocję lokalizacji, jednak od lat rośnie popularność Szczecina wśród najemców z sektora usług wspólnych. Niestety oferta biurowa Szczecina jest wciąż niewystarczająca pod kątem liczby nowych obiektów, co może spowolnić wzrost zatrudnienia wśród istniejących tam centrów usług oraz pozyskiwanie kolejnych projektów. Warto zaznaczyć jednak, że Szczecin posiada swoje własne lokalne marki jak HOME.pl czy IAI, które doceniane są na arenie międzynarodowej.
Natomiast wśród rozpoznawalnych marek międzynarodowych, które posiadają tam swoje centra usług wspólnych warto wymienić Vestas, Inicredit czy Netto" podsumowuje Mariusz Wiśniewski, Dyrektor w Dziale Powierzchni Biurowych CBRE oraz szef oddziału CBRE w Trójmieście, który jest odpowiedzialny za cały region północnej Polski.
W porównaniu do innych miast, szczeciński rynek nowoczesnej powierzchni biurowej znajduje się we wstępnej fazie rozwoju. Eksperci CBRE podkreślają jednak, że powoli liczba biurowców wysokiej klasy się powiększa, a utrzymanie tej tendencji przyniesie wzrost atrakcyjności miasta dla najemców z sektora usług BPO i SSC. Jako jedną z największych zalet Szczecina wymienia się przede wszystkim dobre połączenie drogowe z Berlinem oraz dostęp do międzynarodowego lotniska.
Największy zasób powierzchni biurowych znajduje się w centrum miasta oraz w części centralno-południowej, wzdłuż obu brzegów Odry Zachodniej. Całkowite zasoby biurowe Szczecina w I kwartale 2019 r. wyniosły ponad 161 tys. mkw., a kolejne 48 tys. znajduje się budowie, z czego aż 33 300 mkw. zostanie ukończone do końca tego roku. Jest to znaczący wzrost w porównaniu do 1 500 mkw. oddanych do użytku w I kwartale 2019 r. Wciąż jednak nie są to wartości na tyle spektakularne, aby zaspokoić nawet wewnętrzne potrzeby szczecińskich najemców. W odróżnieniu od Trójmiasta, nie widać tu również dużej aktywności ze strony krajowych i międzynarodowych deweloperów.
źródło: CBRE