Co prawda Szczecin wśród wiodących rynków (Warszawa, Polska Centralna, Wrocław, Poznań, Kraków, Górny Śląsk, Trójmiasto) jest najmniejszym, to podaż nowoczesnych magazynów bardzo szybko rośnie. W 2014 roku zasoby Szczecina wynosiły 73 tys. mkw. i w analizowanym okresie zwiększyły się aż o połowę. Co więcej – wszystkie nowoczesne powierzchnie magazynowe były w pełni wynajęte. W I połowie 2015 całkowita podaż powierzchni magazynowych wynosiła 115 tys. mkw., natomiast nowe powierzchnie dostarczone w tym okresie to około 42 tys. metrów kwadratowych.
Przeciętne ceny działek budowlanych (na podstawie ofert z WGN) mieszczą się w przedziale 120 – 150 zł/ mkw. Za atrakcyjne tereny pod aktywizację gospodarczą trzeba zapłacić zdecydowanie więcej. Jedną z lepszych lokalizacji pozostają rejony portowe. Przykładowo: za teren na nabrzeżu w lokalizacji Łasztownia Nowy Port należy płacić po 300 zł od metra kwadratowego. Do atrakcyjnych lokalizacji inwestycyjnych należą też m.in. Dąbie czy Załom – blisko drogi ekspresowej S3 i autostrady A6.
Warto zaznaczyć, że potencjał inwestycyjny Szczecina nie ogranicza się wyłącznie do rynku magazynowego. Rozwija się zwłaszcza sektor biurowy, dzięki branży BPO, która z kolei korzysta z dostępności młodej, wykwalifikowanej kadry, rekrutującej się ze szczecińskich uczelni wyższych.
Dynamiczny rozwój segmentu magazynowo – przemysłowego w stolicy zachodniego Pomorza wiąże się z aktywną polityką samorządową i dostarczenia na rynek dobrze położonych, uzbrojonych terenów inwestycyjnych.
Do najważniejszych z nich należą tereny inwestycyjne bezpośrednio przy autostradzie A6 węzeł Szczecin Dąbie. Tereny, które sprzedaje tam gmina mają w sumie 31 hektarów podzielonych na trzy kompleksy, z czego na każdy składają się działki po około 2 hektary.
Teren posiada dogodne połączenie z lotniskiem, portem morskim, centrum Szczecina, Berlinem oraz z drogami ekspresowymi S3 (port morski – południe Polski), S10 (Stargard Szczeciński - kierunek Toruń). Jest w pełni uzbrojony w infrastrukturę techniczną: energia elektryczna, wodociąg, kanalizacja sanitarna, kanalizacja deszczowa.
Druga lokalizacja to Dunikowo. Teren o powierzchni 21 hektarów położony jest w prawobrzeżnej części Szczecina, tuż przy autostradzie A6 – węzeł Szczecin Dąbie. Znajduje się 15 km od centrum Szczecina, 30 km od lotniska Szczecin – Goleniów, 85 km od portu morskiego Świnoujście i 135 km od Berlina.
Wymienione działki objęte są Specjalną Strefą Ekonomiczną Euro-Park Mielec. Aktualnie w rejonie Szczecina funkcjonuje jeszcze druga strefa – Kostrzyńsko-Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A.. Łączna powierzchnia terenów objętych statusem specjalnej strefy ekonomicznej wynosi ponad 130 ha. Inwestorzy, którzy zdecydują się do niej wejść mogą liczyć na ulgi w postaci zwolnień od podatku dochodowego, a także innych ulg podatkowych.
Obecnie do najważniejszych inwestycji w segmencie magazynowym w Szczecinie należą:
Kompleks North – West Logistic Park. Jest to pierwszy w Szczecinie park logistyczny klasy A, usytuowany w południowo-wschodniej części miasta przy ulicy Kniewskiej, tuż przy dużym węźle komunikacyjnym z dostępem do autostrady A6. Na 14 ha działce powstały cztery hale o łącznej powierzchni 64 000 mkw. przeznaczone pod logistykę, magazynowanie i produkcję. W związku z dużym zainteresowaniem powierzchniami najmu inwestor planuje dalszy rozwój kompleksu. Inwestycja zostanie powiększona o halę E o powierzchni najmu 5 400 mkw., której budowa już się rozpoczęła a oddanie do użytkowania nastąpi w grudniu br. W planach jest także budowa kolejnych hal F i G, w sąsiedztwie hali A. Łącznie 7 hal zajmie powierzchnię 77 tysięcy metrów kwadratowych na 18 hektarach gruntu.
Prologis Park Szczecin, położony na terenie Goleniowskiego Parku Przemysłowego przy drodze ekspresowej S3, niecałe 70 km na południe od portu w Świnoujściu, 40 km na wschód od niemieckiej granicy, 35 km na północny wschód od centrum Szczecina i 7 km na południowy zachód od lotniska w Goleniowie. Obiekt ma obecnie 53 000 mkw.
Marcin Moneta, Dział Analiz WGN