Analitycy WGN, a także obserwatorzy segmentu nieruchomości magazynowych wskazują na rosnącą podaż takich nieruchomości w rejonach kraju do tej pory uważanych za peryferyjne.

W Lublinie pożądane przez inwestorów grunty koncentrują się w okolicach oddanej niedawno obwodnicy miasta (S17), z kolei w okolicach Rzeszowa na podaż atrakcyjnych terenów inwestycyjnych ma wpływ ukończenie kolejnych odcinków autostrady A4. W rejonie Rzeszowa obecnie w budowie pozostaje blisko 50 tys. mkw. powierzchni magazynowo – przemysłowej.

Na północy kraju na znaczeniu zyskuje też Szczecin, dzięki świetnym połączeniom drogą morską i lotniczą oraz dużej podaży nowych terenów inwestycyjnych i dużym inwestycjom komercyjnym w sektorze magazynowym. Podobnie ma się z uważanym do niedawna za peryferyjny – Krakowem.

W segmencie nieruchomości magazynowych przeciętne ceny metra kwadratowego terenu pod zlokalizowanego u zbiegu ważnych szlaków drogowych, wynoszą około 150 – 200 zł.

O tym, jak wielkie znaczenie dla popularności terenów inwestycyjnych ma bliskość ważnych węzłów drogowych może świadczyć przykład z Polski Centralnej – jednego z głównych obszarów dla kompleksów magazynowych.

Jeszcze 5 – 7 lat temu wiodącą lokalizacją była tu Łódź. Stolicę regionu cechuje duża podaż terenów inwestycyjnych. Nie bez znaczenia jest oczywiście bliskość autostrady. W historycznie przemysłowych dzielnicach, takich jak Widzew czy Teofilów za metr kwadratowy oferenci średnio oczekują około 150 – 200 zł.

Dziś nadal pozostaje oczywiście bardzo ważna, ale zainteresowanie inwestorów bardziej skierowało się w kierunku Strykowa, zlokalizowanego u zbiegu autostrad A1 i A2, czyli w newralgicznym miejscu. Przeciętne ceny terenów inwestycyjnych w tym rejonie wynoszą około 170 zł/ mkw. Do wiodących lokalizacji w Polsce Centralnej należy też Piotrków Trybunalski.

Oczywiście jeden z kluczowych rynków magazynowych w Polsce  to Warszawa i okolice. W drugim kwartale 2015 całkowita podaż w okolicach stolicy wyniosła ponad 2,3 mln mkw., a w samej Warszawie 600 tys. (dane JLL). I tutaj również podaż nowych terenów inwestycyjnych oraz zainteresowanie inwestorów związane są z ukończeniem odcinka drogi wylotowej S8 w kierunku Katowic i Krakowa, co wpływa na aktywizację południowo – zachodnich rejonów stolicy.

Kolejny kluczowy obszar dla inwestycji magazynowych i przemysłowych to Górny Śląsk – jeden z najlepszych pod względem inwestycyjnym regionów kraju (raport Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową). Cechuje się dużą podażą powierzchni magazynowych i przemysłowych w Polsce. Wg raportu JLL w I połowie 2015 wynosiła ona 1,5 mln mkw.

Także tu najatrakcyjniejsze tereny to te wzdłuż szlaków komunikacyjnych. Do topowych górnośląskich lokalizacji należą okolice Chrzanowa i Gliwic przy autostradzie A4. Inwestorzy poszukują też dogodnych gruntów wzdłuż E75 – S1. Podobnie, jak w Polsce Centralnej, na celowniku inwestorów są węzły autostradowe – Sośnica, węzeł A1 i A4, oraz rejon Mysłowic, gdzie krzyżują się drogi S1 i A4. Najatrakcyjniejsze śląskie tereny inwestycyjne pod obiekty przemysłowe przy węzłach drogowych cenowo nie odbiegają od tych w innych obszarach kraju – średnio 180 – 200 zł/ mkw.

Na Dolnym Śląsku liderem pod względem lokalizacji magazynowych jest oczywiście Wrocław, który przyciągnął zresztą do siebie giganta, czyli firmę Amazon. Do najatrakcyjniejszych terenów inwestycyjnych w Polsce z pewnością należą te przy autostradzie A4 i obwodnicy miasta. Ceny gruntów w tym rejonie mieszczą się w przedziale 170 – 250  zł/ mkw. Bliskość Czech i Niemiec oraz stolicy regionu, dobre połączenia komunikacyjne sprawiają, że jest to jedna z kluczowych lokalizacji w kraju, szczególnie preferowana pod inwestycje o charakterze magazynowym.

Podobną sytuację mamy również w Poznaniu, który także przyciągnął do siebie inwestycję Amazon. Tu również najpopularniejsze tereny pod obiekty magazynowe i przemysłowe, to te przylegające do autostrady A2. Chodzi o Kórnik (Gądki), Komorniki, Niepruszewo oraz Tarnowo Podgórne. Średnia cena transakcyjna w w/w lokalizacjach to ok. 150 -180 zł za mkw.

Marcin Moneta, Dział Analiz WGN