Świadczą o tym zarówno wyniki uzyskiwane na rynku nieruchomości komercyjnych, jak i mieszkaniowych. Na rynku biurowców w tym roku zostanie oddanych kolejnych około 700 tys. mkw. Koniunktura utrzymuje się również w sektorze magazynowym. Na rynku mieszkaniowym deweloperzy zachęceni dobrą sprzedażą coraz więcej budują. Na celowniku m.in. program MDM, który może zyskiwać na popularności, ze względu na rosnący wymagalny wkład kredytów hipotecznych. Wszystkie te elementy nakręcają koniunkturę na dobrze położone tereny inwestycyjne – zwłaszcza w dużych miastach.
Najdroższe działki budowlane pod zabudowę wielorodzinno – usługową, czy też komercję potrafią osiągać ceny nawet kilku tysięcy złotych za metr kwadratowy. Zyskują też na znaczeniu tereny poprzemysłowe z powodu – systematycznie rosnącej – liczby nowych realizacji komercyjnych, wykorzystujących atrakcyjnie położone działki po dawnych fabrykach. Niektóre – zabudowane – wykorzystuje się do adaptacji do nowych, komercyjnych celów. Można tu wymienić m.in. fabrykę Norblina w Warszawie.
Na zapotrzebowanie odpowiada m.in. PKP, które systematycznie „rzuca” na rynek kolejne atrakcyjne działki. Koleje zresztą same odgrywają coraz istotniejszą rol, jako deweloper. Tereny kolejowe przedstawiają wysoką wartość z punktu widzenia inwestorów. Są to działki zlokalizowane często w centrach miast, chodzi o duże obszary. W ramach projektów partnerskich komercjalizuje się te nieruchomości, często realizując projekty połączenia funkcji komercyjnej (galeria handlowa, biurowiec) z funkcją dworca kolejowego. We Wrocławiu obecnie realizuje się podobny projekt budowy galerii handlowej połączonej z dworcem PKS. Inwestor kupił teren niecałych 6 ha w ścisłym centrum miasta za 68 mln zł, czyli za ponad 11 tys. zł od metra kwadratowego.
Najpopularniejsze lokalizacje wielkomiejskie to oczywiście centra, ale też obszary przy ważnych inwestycjach infrastrukturalnych. W Warszawie można do nich zaliczyć działki w sąsiedztwie drugiej linii metra.
W centrach miast deweloperzy „polują” także na działki zabudowane, bądź sąsiadujące ze starszymi biurowcami, które często przechodzą proces rozbudowy i rewitalizacji. Z inwestycyjnego punktu widzenia takie projekty dają przede wszystkim dostęp do bardzo dobrych lokalizacji wielkomiejskich. Projektów przebudowy starszych biurowców jest coraz więcej – można tu wskazać choćby sztandarową inwestycję na placu Trzech Krzyży w Warszawie, czyli biurowiec Ethos – przebudowany Holland Park – obiekt postawiony w 1998 roku.
W segmencie nieruchomości handlowych inwestorzy – inaczej niż w latach ubiegłych – obecnie większy nacisk kładą na dobre tereny inwestycyjne w mniejszych i średnich miastach. Taki stan rzeczy wynika z nasycenia powierzchniami handlowymi największych miast. Poszukiwane są działki do realizacji średnich bądź małych obiektów handlowych: od 5 do około 20 tys. mkw.
Deweloperzy nastawieni na mieszkaniówkę, zwłaszcza ci, którzy celują w realizacje w ramach programu MDM, poszukują z kolei terenów tańszych, które nadawałyby się pod budowę tanich mieszkań z państwowym wsparciem. W cenie są więc także grunty rolne, nadające się do przekształcenia, zlokalizowane na peryferiach miast. Najatrakcyjniejsze potrafią uzyskiwać wysokie wyceny – nawet kilkaset złotych za metr kwadratowy. Oczywiście znaczenie ma tu, oprócz dogodnej lokalizacji, także m.in. uzbrojenie terenu, miejscowy plan zagospodarowania, czy też pozwolenie na budowę.
Przykładowe wyceny terenów inwestycyjnych pod zabudowę wielorodzinną i komercyjną:
5) Grunt budowlany, wielorodzinny – Wrocław, ścisłe centrum miasta: 6700 zł/mkw.
6) Grunt budowlany, wielordzinny 4,5 ha – Poznań: 1600 zł/ mkw.
7) Działka budowlana 0,5 ha w ścisłym centrum Gdańska: 3000 zł/ mkw.
8) Grunt budowlany wielorodzinny 1,5 ha, Kraków – Prądnik Biały: 1600 zł/ mkw.
Grunty rolne do przekształcenia w dużych miastach:
4) Grunt rolny - 1,5 ha, Nowa Wieś Wrocławska (15 km od Wrocławia): 220/ mkw.
5) Grunt rolny – 0,2 ha, Kraków – Bieżanów; 260 zł/ mkw.
6) Grunt rolny – 0,3 ha, granice miasta, niedaleko autostrady A2: 85 zł/ mkw.
Iwona Hryncewicz, Dział Analiz WGN