Polacy coraz częściej używają usług obecnych na zachodnim rynku nieruchomości od wielu lat. W cenie zaczyna być Home staging, czyli przygotowanie mieszkania do wizyty kupca, które ma na celu wyeksponowanie zalet nieruchomości, a ukrycie wad. Wiąże się również m.in. z drobnymi remontami, przemeblowaniem, zmianami oświetlenia, a wszystko po to, by mieszkanie prezentowało się bardziej okazale. Tego typu usługi są bardzo popularne w USA, ale i u nas ostatnio jak grzyby po deszczu pojawiają się podobne firmy.
Potrzeba jest oczywiście matką wynalazków. Przy dużej podaży mieszkań na
sprzedaż każda próba poprawy standardu
nieruchomości, a w efekcie lepszej sprzedaży, nie jest niczym wyjątkowym. Obecnie z Home stagingu coraz częściej korzystają osoby fizyczne, które próbują dobrze sprzedać
mieszkanie. Wysyp ofert na rynku pokazuje, że popyt jest, a jak zapewniają wszelkie dane, nieruchomości po Home stagingu sprzedają się szybciej i uzyskują wyższe wyceny.
Jak to wygląda w praktyce? Wszystko zaczyna się oczywiście od wizyty Home Stagera, który wykonuje dokumentację fotograficzną i proponuje zmiany. Wszystko kończy się całościowym raportem, który zawiera zestaw koniecznych zmian, najczęściej dotyczących przemeblowania, zmian kolorystycznych, ewentualnego wprowadzenia elementów dekoracyjnych, zmian oświetlenia. Wszystko po to, by mieszkanie zyskało bardziej unikatowy charakter.
Jedna z wrocławskich firm oferuje standardowy pakiet za około 200 zł. Co dalej? Klient, który ma już listę rzeczy, jakie należy zmienić, wraz z kosztorysem, może dokonywać przeróbek na własną rękę lub nadal korzystać z usług Home stagerów. Z reguły koszty w takim przypadku wynoszą równowartość około 2 m kw. pożądanej ceny
mieszkania. W tym zawiera się wynajęcie firmy do wyprowadzki, osób do sprzątania itp.
Czas potrzebny dla odświeżenia
mieszkania zależy od zakresu prac. Jeśli mają się ograniczyć tylko do przesunięcia mebli, tak by pomieszczenia wydawały się większe, i ewentualnych zmian w oświetleniu, będzie to maksymalnie tydzień. Przy poważniejszym zakresie, całość może potrwać do około miesiąca.
Co zrobią z naszym mieszkaniem Home stagerzy? Opisy proponowanych przeróbek są bardzo różne. Jedna z wrocławskich firm proponuje m.in. „Nasze działania z reguły polegają na: „odgraceniu” i posprzątaniu, „przeorganizowaniu”, ponownym, funkcjonalnym urządzeniu, zneutralizowaniu, naprawach, korektach oświetlenia pomieszczeń, malowaniu ścian, fug, mebli, armatury, przerabianiu i odświeżaniu elementów wyposażenia, kreatywnym nadaniu niepowtarzalności i stylu Na koniec radzimy jak prowadzić prezentację domu i rozmawiać z potencjalnym kupującym, by zwiększyć szanse na
sprzedaż. Otrzymujesz także nasz poradnik.”
Ceny usług typu Home Staging są zróżnicowane w zależności od lokalizacji. Najdroższa – standardowo – pozostaje Warszawa. Jedna z firm tego typu za jednorazową poradę oczekuje 250 zł. Przygotowanie pełnego raportu to już koszt rzędu 650 zł. Jeśli klient zdecyduje się na przeróbki korzystając z usług firmy, cena wyniesie 3 proc. wartości mieszkania (ceny sprzedażowej, którą klient chce uzyskać). Jeśli
nieruchomość ma być wynajmowana będzie to 2 proc.
W Gdańsku jedna z firm proponuje podstawową poradę, wraz z raportem pisemnym w cenie 350 zł. Jeśli klient zdecyduje się na przeprowadzenie zmian za pośrednictwem firmy, kosztorys ustalany jest indywidualnie. Do usługi oferent „dorzuca” profesjonalną sesję zdjęciową po liftingu mieszkania w cenie 400 zł.
Krakowski Home Staging kosztuje podobnie. Podstawowa konsultacja przeprowadzona przez jedną z miejscowych firm, to wydatek 350 zł. W jej trakcie
mieszkanie jest mierzone. Wykonuje się też dokumentację fotograficzną. Po kilku dniach klient dostaje gotowy projekt zmian. Pozostałe usługi firma oferuje w pakietach. I tak – przygotowanie
mieszkania na szybko (usługa last minute), w ramach której korzysta się z elementów wyposażenia będących już na miejscu, ale za to dokupuje owoce czy kwiaty, tworzy ładne kompozycje wizualne, kosztuje od 900 zł. Usługa standardowa, która zakłada m.in. zakup nowych elementów wyposażenia, nadzór pracy wykonawców itp. to już cena od 1800 zł, a wersja Premium, z asystą sprzedażową, stroną internetową nieruchomości i dodatkowymi usługami jest wyceniana indywidualnie.
Jak widzimy, Home Staging to usługa, której zakres może być bardzo szeroki, a odmian dostępnych na rynku jest sporo.
Na pewno warto przed skorzystaniem z usługi dowiedzieć się więcej na temat samodzielnych możliwości zmiany aranżacji mieszkania. Nie są to kwestie będące poza zasięgiem możliwości przeciętnego sprzedającego. Jeśli efekt nie będzie nas zadowalał, wtedy można wynająć profesjonalną firmę, najlepiej wcześniej upewniając się, co do jej profesjonalizmu, przeglądając port folio, czy wyszukując potencjalnych byłych klientów i zapoznając się z ich opinią.
Monika Prądzyńska ./ Dział Analiz WGN