Jeśli mówimy o standardzie biura, musimy przytoczyć najbardziej oczywisty podział na klasy , czyli A, B i C. Najwyższy standard to oczywiście biurowce klasy A. Umownie przyjmuje się, że powinny one spełniać określone kryteria: powinny być umiejscowione w centralnych dzielnicach miast, w otoczeniu biznesowym itp. Liczą się też takie elementy standardu, jak zaopatrzenie w: recepcję, windy, klimatyzację, podwieszane sufity, podniesione podłogi, okablowanie strukturalne, zabezpieczenia p.poż, wystarczająca liczba linii telefonicznych oraz miejsc parkingowych. Oczywiście liczy się też estetyka i standard wykonania. Ponadto „w cenie” są wszelkie rozwiązanie ekologiczne i ergonomiczne, które pozwalają obniżać koszty eksploatacji obiektu. Znaczenie mają rozwiązania, które mogą nadać budynkom status „inteligentnych”, czyli pozwalające zmniejszyć zużycie energii, wykorzystujące wodę deszczową, umiejętne wykorzystanie światła naturalnego, żaluzje zewnętrzne, wydajne oświetlenie itp. Dobrze jest, gdy okładzina elewacji biurowca wykonana jest z jasnego piaskowca, który odbija światło słoneczne i dzięki w dużym stopniu redukuje efekt „nagrzewania się” budynku. W przypadku przeszkleń ważne jest zastosowanie szkła o wysokich parametrach izolacyjności cieplnej, wysokim współczynniku redukcji przenikania promieniowania itp.
Dodatkowym plusem będą także tzw. zielone tarasy na dachach budynków, czyli przestrzenie, gdzie pracownicy mogą obcować z przyrodą. Wszelkie rozwiązania pro-ekologiczne są dzisiaj bardzo pożądane. Budynek biurowy powinien mieć status „zielonego”. Jeśli ma takie rozwiązania dobrze, by były one potwierdzone. W Polsce funkcjonują dwa systemy certyfikacji ekologicznej budynków komercyjnych: LEED i BREAM. Mogą je zdobywać nowe budynki, obiekty już istniejące, a nawet poszczególne lokale biurowe.
Budynek biurowy, w warstwie architektonicznej powinien być oczywiście ciekawy i estetyczny. Jeśli chodzi o wnętrza – ważne by dawał duży dostęp światła naturalnego, standardem dziś są też przestrzenie, które dają się modulować, tzw. elastyczne wnętrza (agile interiors), które pozwalają dobrowolnie manipulować przestrzenią, w zależności od zapotrzebowania najemcy (stawiać nowe ścianki itp., powiększać/ zmniejszać moduły).
Klimatyzacja jest oczywiście standardem, jednak ważne by pomieszczenia dawały dostęp świeżego powietrza i nie budowały wrażenia zamknięcia, dlatego istotne są również, choćby uchylne, okna. Nowoczesne systemy klimatyzacji zapewniają nie tylko chłodzenie, ale i nawilżanie powietrza i dają możliwość indywidualnych ustawień w każdym pomieszczeniu (system HVACD). Jeśli chodzi o przeszklenia – oczywiście popularne są okna panoramiczne, sięgające od podłogi do sufitu. Muszą one jednak równocześnie posiadać żaluzje, rolety, pozwalające szybko zaciemnić pomieszczenie.
Wszystkie wyżej wymienione elementy dają gwarancję, że pracujemy w nowoczesnym obiekcie. Na tym jednak lista wymagań się nie kończy. Ważne by biurowiec znajdował się w atrakcyjnym położeniu, najlepiej w otoczeniu zieleni, ale też w lokalizacji dającej dobry dojazd do ścisłego centrum miasta, bądź w dzielnicy biznesowej.
Parking podziemny jest standardem. Jeśli go brakuje, powinny być to miejsca zadaszone w parkingu naziemnym. Nowoczesnym rozwiązaniem jest system identyfikacji tablic rejestracyjnych, który gwarantuje wygodę, bez konieczności każdorazowego używania karty zbliżeniowej, by wjechać na parking.
Najnowocześniejsze biurowce dają również dostęp do szerokiej gamy usług. Nowym trendem jest zaplanowanie takich obiektów jak żłobek, czy przedszkole dla dzieci pracowników, przychodnia/ centrum medyczne oraz oczywiście kantyna i restauracja. Pożądane są też usługi związane ze sportem i rekreacją. Tak więc „w cenie” będą obiekty wyposażone w siłownie, basen itp. Warto też dodać, że bardzo pożądane udogodnienia to system komunikacji on – line wewnątrz budynku, który np. pozwala podejrzeć menu, czy złożyć zamówienie w pobliskiej restauracji , a dzięki podglądowi kamer monitoringu obiektu, by określić natężenie ruchu na ulicach wokół biurowca.
Wszystkie wyżej wymienione cechy dotyczą przestrzeni biurowych najwyższej klasy. Powstaje ich u nas coraz więcej. Ceny? Za najlepsze lokalizacje w Warszawie przeciętnie trzeba płacić 17 – 25 euro od metra kwadratowego. We Wrocławiu i Krakowie jest to od 13 do 20 euro miesięcznie za metr.
Monika Prądzyńska
Dział Analiz WGN