Handel na krakowskich ulicach koncentruje się w centralnym, historycznym kwartale miasta, a wśród najemców dominują firmy z branży gastronomicznej, mody, biżuterii i dodatków, wynika z raportu Jones Lang LaSalle.
Popyt i wskaźnik powierzchni niewynajętej
Kategorią handlową dominującą w obszarze Starego Miasta jest gastronomia (kawiarnie, restauracje, bistra, puby, kluby i operatorzy fast food), na którą przypada ok. 36% usytuowanych tu lokali. Drugie miejsce (18%) zajmuje moda, obuwie, akcesoria i dodatki, a kolejne (10% udziału) sklepy z biżuterią i dodatkami, co jest charakterystyczne dla popularnych ośrodków turystycznych. Przy krakowskich ulicach handlowych ulokowało się kilka znanych marek międzynarodowych i krajowych, a także lokalnych jubilerów i sklepów z pamiątkami i biżuterią. Co warte odnotowania, najemcy kategorii moda, biżuteria i dodatki w szczególności upodobali sobie ulice Grodzką i Floriańską. Z kolei Rynek Główny to przede wszystkich rozbudowana oferta gastronomiczna.
Dom handlowy Pasaż 13, mieszczący się u zbiegu ul. Grodzkiej i Rynku Głównego, to wyjątkowy przykład udanej przebudowy i adaptacji starych, zabytkowych kamienic na obiekt handlowy, który może spełnić oczekiwania wymagających marek z wyższej półki, takich jak Pollini, Likus Concept Store, Vinicio Pajaro czy Diesel. Kilka marek z kategorii premium (MaxMara, Paul&Shark, Escada&Marc Cain, czy sklep multibrandowy Mirage) znajdują się w niedalekiej odległości, przy ulicy Grodzkiej.
Banki i usługi finansowe nie odgrywają znaczącej roli w składzie najemców przy ulicach handlowych w Krakowie. Niemniej jednak, duże instytucje bankowe, takie jak PKO BP, Pekao SA, BZ WBK czy Deutsche Bank, ulokowały swoje siedziby w prestiżowych miejscach wokół Rynku Głównego.
Stawki czynszowe
Stawki czynszu za lokale o powierzchni ok. 100 mkw. z ofertą „moda i dodatki” w najlepszych lokalizacjach oscylują pomiędzy 80 a 95 euro za metr kwadratowy miesięcznie i są porównywalne do stawek w Warszawie. Najdroższe ulice to Grodzka (odcinek pomiędzy Rynkiem Głównym a Placem Dominikańskim), gdzie czynsze osiągają od 80 do 95 euro za mkw. miesięcznie, oraz Floriańska (70-80 euro). Ceny za lokale przy mniej prestiżowych ulicach są znacznie niższe i zazwyczaj nie przekraczają poziomu 35-40 euro za mkw. miesięcznie.
Rynek nowoczesnych powierzchni handlowych w Krakowie
Podaż
Aglomeracja Krakowa , trzecia pod względem wielkości w kraju (ponad 1 mln ludności), jest stosunkowo dobrze zaopatrzona w nowoczesną powierzchnię różnych formatów handlowych. Na całkowitą podaż wynoszącą 612 600 mkw. przypada: 11 centrów handlowych i handlowo-rozrywkowych (437 300 mkw.), 2 parki handlowe (33 000 mkw.), 1 centrum wyprzedażowe (22 000 mkw.) oraz kilkanaście wielkopowierzchniowych magazynów handlowych (120 300 mkw.). Dominującym formatem w aglomeracji krakowskiej są centra handlowe, stanowiące 71% całkowitej podaży. Obecnie, trzy centra handlowe uznawane są za wiodące - Galeria Krakowska (w dużej mierze dzięki swojej znakomitej lokalizacji przy Dworcu Głównym), Galeria Kazimierz (z bogatą ofertą rozrywkową) oraz Bonarka City Center (największe centrum handlowe w regionie i czwarte w kraju).
Pod względem nasycenia powierzchnią centrów handlowych Kraków, z wynikiem 430 mkw. na 1 000 mieszkańców, zajmuje obecnie 6 miejsce wśród ośmiu głównych aglomeracji, wyprzedzając Szczecin i aglomerację katowicką. Aktywność budowlana ogranicza się do jednego centrum handlowego, tj. Auchan Bronowice. Projekt o powierzchni najmu 60 000 mkw. powstaje w pobliżu sklepów IKEA i Castorama. Razem stworzą w północno-zachodniej części miasta duży obszar handlowy o dużej sile przyciągania. Otwarcie zapowiadane jest na IV kw. 2013 r. Z kolei w północno-wschodnim obszarze miasta Mayland planuje otwarcie centrum Serenada (42 000 mkw.) w 2015 r.
Wskaźnik powierzchni niewynajętej
Na koniec 2012 r. wskaźnik pustostanów w centrach handlowych w Krakowie był na poziomie 3,3% i nieco wzrósł w stosunku do wyniku sprzed roku (3%).
Stawki czynszowe typu „prime”
Stawki za najlepsze lokale nie uległy zmianie w ciągu ostatniego roku. Miesięczny czynsz za ok. 100-metrowy sklep z branży moda i akcesoria w wiodącym centrum handlowym, to koszt rzędu 42 - 47 euro za metr kwadratowy.
źródło: Jones Lang LaSalle
(na zdjęciu: ul. Floriańska w Krakowie, fot.JLL)