Rynek nowoczesnych powierzchni handlowych we Wrocławiu należy do dobrze rozwiniętych i dość stabilnych.
Tworzą go: 6 centrów handlowych, centrum wyprzedażowe typu outlet, 4 galerie handlowe oraz park handlowy w podwrocławskich Bielanach. Uzupełniają go markety budowlano-ogrodnicze, wyposażenia wnętrz oraz sieci spożywczych. Łączna powierzchnia najmu w tych obiektach to około 650 tys. mkw. W ubiegłym, 2012 roku oddano do użytku tylko jeden nowy obiekt handlowy – liczącą 25 tys. mkw. powierzchni galerię Sky Tower wchodzącą w skład kompleksu apartamentowo-handlowo-biurowego o tej samej nazwie. Nie rozpoczęto natomiast żadnej z zapowiadanych wcześniej nowych inwestycji ani rozbudów istniejących obiektów.
Tab. 1. Największe obiekty handlowe we Wrocławiu
nazwa
|
powierzchnia
[mkw.]
|
lokalizacja
|
Magnolia Park
|
75 000
|
ul. Legnicka
|
Auchan
|
57 000
|
ul. Francuska
|
Pasaż Grunwaldzki
|
52 000
|
pl. Grunwaldzki
|
Korona
|
50 000
|
ul. Krzywoustego
|
Park Handlowy Bielany
|
110 000
|
Bielany Wrocławskie
ul. Czekoladowa
|
CH Borek
|
37 000
|
ul. gen. Hallera
|
DH Renoma
|
31 000
|
ul. Powstańców Śląskich
|
Arkady Wrocławskie
|
30 000
|
ul. Powstańców Śląskich
|
Galeria Dominikańska
|
30 000
|
pl. Dominikański
|
Sky Tower
|
25 000
|
ul. Świdnicka
|
Drugim ważnym nurtem rynku powierzchni handlowych są indywidualne lokale handlowo-usługowe zlokalizowane w zabudowie miejskiej, a zwłaszcza w parterach budynków przy głównych ulicach miasta. Stanowią one przedmiot transakcji na wtórnym rynku i są dobrą formą inwestycji przynoszącej stały dochód.
Popyt na kupno lokali handlowo-usługowych w dobrej lokalizacji w centrum miasta jest od lat wysoki i niezaspokojony. Zdecydowanie więcej w ofercie jest lokali handlowych i usługowych do wynajmu. Lokale w I. strefie, czyli w ścisłym centrum przy głównych ulicach handlowych rzadko pojawiają się w sprzedaży, ponieważ są dochodowe. Jeżeli jest taka oferta, szybko znajduje nabywcę, nawet przy dość wysokiej cenie. Jest to dobra, stabilna inwestycja, wygrywająca konkurencję z lokatą czy funduszem. Toteż najczęściej w ofercie sprzedaży można znaleźć przede wszystkim sklepy w innych rejonach miasta, poza ścisłym centrum.
Za najlepsze lokalizacje handlowe we Wrocławiu uważane są: Rynek, Plac Solny, ul. Świdnicka, ul. Oławska, ul. Ruska, fragment ul. Piłsudskiego w sąsiedztwie skrzyżowania z ul. Świdnicką.
Ceny sprzedaży kształtują się w zależności od lokalizacji - w ścisłym centrum przy ruchliwych ciągach pieszych zaczynają się od około 12 tys. zł/mkw. i mogą osiągać zdecydowanie wyższy poziom, ok. 20 tys.-25 tys. zł/ mkw. W innych rejonach miasta ceny metra kw. są na poziomie cen mieszkań w danym budynku; mogą być też nieco wyższe w przypadku dobrej lokalizacji przy ruchliwej ulicy.
W ubiegłym, 2012 roku największym popytem cieszyły się lokale z przeznaczeniem na gastronomię, przy uczęszczanych traktach, a przede wszystkim w rynku, który tętni życiem niemal przez całą dobę i jest ulubionym miejscem spotkań zarówno mieszkańców Wrocławia, jak i turystów.
Stawki czynszów za najem lokali handlowych zależą przede wszystkim od ich lokalizacji. Dla sklepów w parterach przy głównych ulicach handlowych w ścisłym centrum miasta wynoszą od 150 -200 zł/ mkw./m-c, w centrach handlowych 35-45 euro/mkw./m-c, dla sklepów osiedlowych i przy mniej uczęszczanych ulicach 25-65 zł/mkw./ m-c. Drugim parametrem, mającym wpływ na wysokość czynszu, jest powierzchnia lokalu – im większa, tym łatwiej można wynegocjować obniżkę ceny jednostkowej, za 1 mkw. W centrach handlowych wpływ na wysokość stawki czynszu ma też kondygnacja, a także odległość od wejścia głównego.
Na przestrzeni ostatniego roku spadły ceny czynszów najmu oraz sprzedaży dla lokali handlowo-usługowych mniej korzystnie usytuowanych, tzn. przy bocznych ulicach, w mniej uczęszczanych przez pieszych rejonach. Jednak i takie lokale mogą przynosić stały dochód, pod warunkiem wykorzystania ich na specjalistyczne usługi, np. gabinety lekarskie, kosmetyczne itp.
Od ubiegłego roku obserwuje się narastający trend modernizacji istniejących lokali handlowych. Wymuszają go, po pierwsze – starzenie się nieruchomości, a po drugie – silna konkurencja i konieczność zaoferowania klientowi jeszcze wyższego standardu. Dotyczy to zarówno sklepów w galeriach i centrach handlowych, jak i w zabudowie miejskiej.
W bieżącym, 2013 roku planowane jest otwarcie nowego, największego w Polsce sklepu IKEA o powierzchni 38 000 mkw. na terenie Parku Handlowego Bielany oraz budowa centrum handlowego Bielany Trade Center, gdzie na powierzchni 64 000 mkw. znajdzie się oferta kilkuset producentów, importerów i dystrybutorów branż odzieżowych, obuwniczych, galanterii, zaopatrzenia sklepów, biur i wyposażenia wnętrz.
Małgorzata Battek