Ta grupa największą uwagę zwraca na dogodną lokalizację względem centrum oraz rekomendacje znajomych ( 30% ankietowanych w badaniach Finansowego Barometru ING „Jak Polacy kupują mieszkania i domy”).
Drugą grupę stanowią młode rodziny z dziećmi, które posiadają już doświadczenie z zakupem nieruchomości i szukają czegoś większego dla rodzinny. Te osoby zwracają większą uwagę na bliskość żłobków, przedszkoli, szkół oraz stosunek ceny do jakości wykonania. Ważnym aspektem są tereny rekreacyjne, parki czy tereny sportowo-rekreacyjne. Jednak znaczącą rolę odgrywa również czynnik finansowy inwestycji oraz to czy wartość kupowanej nieruchomości będzie z czasem rosła.
Istnieją jednak wspólne kryteria: okazyjna cena, korzystna relacja ceny do jakości wykończenia i standardu nieruchomości oraz komunikacja. Aż 41% respondentów stwierdziło, że najważniejsza jest dla nich lokalizacja, 38% zwraca uwagę na koszty utrzymania kredytu a 35% uważa ze kluczowym czynnikiem jest cena. Na kolejnych miejscach znalazły się metraż (25%) i liczba pokoi (23%).
Single zainteresowani kupnem własnego mieszkania najczęściej szukają nieruchomości 2-pokojowych o powierzchni do 50 mkw. Takimi lokalami są najbardziej zainteresowani również inwestorzy, którzy czerpią dochód z wynajmu mieszkań. Co ciekawe single są wstanie poświęcić większy metraż na rzecz dwu pokojowego rozkładu. Młode rodziny wybierają mieszkania o powierzchni do 70 mkw oraz z trzy pokojowym rozkładem.
Charakterystyczny dla tej grupy nabywców jest fakt, iż są wstanie przedłożyć standard mieszkania nad jego atrakcyjną lokalizację względem centrum. Osoby posiadające lub planujące dzieci wysoko cenią sobie spokój i cisze zapewniane przez podmiejskie osiedla. Takie inwestycje zapewniają również większe bezpieczeństwo, boiska sportowe, ścieżki rowerowe oraz trasy spacerowe. Polacy decydując się na zakup mieszkania najczęściej zwracali uwagę na datę jego budowy (60%). Nieco mniej osób zwracało uwagę na to czy jest energooszczędny (57%) oraz jak wysokie są rachunki (56%). Pod tym względem mieszkańcy Polski – obok Rumunii i Turcji wyróżniają się na tle pozostałych krajów, gdzie opłaty za media miały mniejsze znaczenie przy wyborze mieszkania.
Główną przyczyną, dla której Polacy zbierali takie informacje dotyczące nieruchomości było upewnienie się czy będą w stanie opłacać regularnie rachunki (76%). Tylko co piąty respondent z Polski chciał w ten sposób ocenić wpływ budynku na środowisko (19%), co jest wyraźnie niższym odsetkiem niż przeciętnie w Europie.
Pierwsze mieszkanie Polacy kupują najczęściej w wieku niespełna 32 lat. Dość liczna grupa swoje pierwsze „M” otrzymuje na własność już w wieku 20-23 lat. Ogółem nabywamy mieszkania przeciętnie później niż mieszkańcy innych państw Europy. Liderami pod tym
względem są Brytyjczycy, którzy średnio już w wieku 27 lat mają własny dom lub mieszkanie Połowa Polaków, którzy nie mają własnego mieszkania / domu spodziewa się je kupić w przyszłości (51%). Kolejne 24% sądzi, że nigdy nie będzie mogło sobie na to pozwolić - to jeden z najniższych odsetków w Europie. Optymizm ten widać również w tym, że na tle innych krajów Polacy spodziewają się kupić swoje pierwsze „M” w stosunkowo młodym wieku (ok. 30 roku życia).
Sandra Wolna
Redaktor Naczelna wgn.pl