Dawniej, aby sprzedać mieszkanie robiło się jego zdjęcie i krótki opis – tak przygotowaną treść zamieszczało się w dziale ogłoszeń w gazetach. Dzisiaj sprzedaż mieszkań wygląda zupełnie inaczej. Ofert na rynku przybyło, kupujących również. Nowe są także techniki sprzedaży, które również stale się rozwijają.

Jak przygotować mieszania na sprzedaż?

W jaki zatem sposób zwrócić uwagę kupujących na nasze mieszkanie? W jaki sposób ją sprzedać tak, aby krótki czas połączyć z możliwie najwyższą ceną sprzedaży? Wbrew pozorom, wcale nie jest to zadanie proste.

 

Home branding można przyrównać do home stagingu. W obu przypadkach chodzi o uzyskanie jak najlepszego wizerunku mieszkania. W przypadku home brandingu chodzi jednak dodatkowo o zbudowanie historii miejsca, sprzedanie produktu (w tym wypadku mieszkania lub domu), który zainteresuje większe grono potencjalnych nabywców.

Jak przygotować mieszkanie na sprzedeaż?Przede wszystkim należy zacząć od odpowiedniego opisu. Wielu klientów ceni sobie mieszkaniaz historią, z tzw. „duszą”. Jeśli w historii naszego domu lub mieszkania jest coś, co barwnie wzbogaciłoby opis nieruchomości, warto to wykorzystać. Dla przykładu: sprzedając mieszkanie w kamienicy warto opisać historię jej powstania a także – jeśli mamy takie informacje – historię jej poprzednich lokatorów. Można pokusić się także o opis przeróbek dokonanych we wnętrzach, a także podkreślić, jakie elementy nawiązujące do historii zostały zachowane.


Jaka jest grupa docelowa na zakup mieszkania?


Należy tu nadmienić, że dużą rolę odgrywa to, do jakiej grupy docelowej będziemy kierowali naszą ofertę. Może bowiem okazać się, że znacznie szybciej znajdziemy nabywcę, jeśli spersonalizujemy nasze mieszkanie. Czy uważamy, że najlepiej sprawdzi się ona dla rodziny z dziećmi, czy może aktywnego singla?
Jeśli wystawiane mieszkanie na sprzede jest niewielkie, składa się z otwartych przestrzeni (np. połączenia kuchni z salonem lub jadalnią a w dodatku znajduje się w centrum, to warto skupić się na jej atutach skierowanych do singli lub studentów (bliskość centrum, duże otwarte przestrzenie, możliwość dowolnej aranżacji). Jeśli zaś nasze mieszkanie jest rozkładowe i ma kilka pokoi, a w dodatku okolica jest cicha, spokojna i zielona, to warto skierować ofertę do rodzin z dziećmi, zwracając ich uwagę na dużą liczbę pomieszczeń (czyli możliwość aranżacji na pokoje dziecięce), tereny rekreacyjne czy parki, które doskonale sprawdzą się na rodzinne spacery.

Ogromną rolę odgrywają rzecz jasna zdjęcia mieszkania – nie od dziś wiadomo, że kupujemy oczami. Zdjęcia powinny mieć dobrą jakość i zachęcać do przeczytania całego ogłoszenia. Również w tym przypadku istotne jest zwrócenie uwagi na naszą ofertę i wyłonienie jej spośród konkurencji. Ważne, aby zdjęcia prezentowały jasne, przestronne wnętrza. Powinny być one pozbawione rzeczy osobistych, takich jak ramki ze zdjęciami czy pamiątki z wakacji. Ważne, aby potencjalny kupujący mógł identyfikować się z mieszkaniem – wyobrazić sobie, jakby on w nim mieszkał. Jeśli elewacja budynku jest szczególnie atrakcyjna, to również warto ją sfotografować. Im więcej zdjęć, tym lepiej osoby zainteresowane mieszkaniem zobrazują sobie jego rzeczywisty wygląd.

Jak wyróżnić mieszkania na sprzedaż?

Wyróżnienie mieszkania na tle innych ogłoszeń nie jest proste. Jeśli jednak włożymy trud w odpowiednie przygotowanie zdjęć oraz szczegółowy i barwny opis, który zachęca do odwiedzenia nieruchomości, będziemy mieli zdecydowanie większe szanse na jej szybką sprzedaż w dobrej cenie. Warto zatem wdrożyć zasady home brandingu, aby nasza nieruchomość zyskała większe szanse na szybkie znalezienie nowego właściciela.

 

 

Monika Prądzyńska
Dział Analiz WGN