Czym charakteryzują się nieruchomości typu premium? To wąski segment luksusowych nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych, które odznaczają się wyjątkowym luksusem, prestiżem i unikalnością.

Co zatem możemy nazwać nieruchomością premium? Może to być na przykład zrewitalizowana kamienica lub fabryka, w której deweloper urządzi wyjątkowe i unikalne lofty. Tego typu mieszkania powinien charakteryzować unikalny projekt i wysokiej klasy materiały użyte zarówno do budowy, jak i wykończenia. Oryginalna architektura, charakterystyczna dla konkretnej inwestycji, stanowi dodatkowy, silny atut.

Innym przykładem nieruchomości z segmentu premium mogą być apartamenty oraz penthouse’y znajdujące się z prestiżowych drapaczach chmur.

W tym przypadku obowiązkowe są dodatkowe udogodnienia, takie jak klimatyzacja w apartamencie, portiernia, konsjerż, podziemne parkingi itp. Bardzo ważna jest lokalizacja – w ostatnim czasie doskonale sprawdza się połączenie wysokiej klasy apartamentowców z centrami handlowymi znajdującymi się u podstawy budynku. Takie rozwiązanie sprawia, że mieszkańcy apartamentów i penthouse’ów mogą korzystać z bliskości sklepów i usług.

Dla tego segmentu nieruchomości oczywistych jest kilka elementów, stanowiących fundament tego rodzaju inwestycji. Nieruchomości premium charakteryzuje przede wszystkim doskonała lokalizacja – może to być ścisłe centrum miasta lub jego prestiżowa część. Kolejną kwestią jest wspominana wcześniej unikalność inwestycji a także wysoki poziom jej wykończenia.



W przypadku nieruchomości premium klientami deweloperów są najbardziej wymagający klienci. Z pewnością zwrócą oni uwagę na najdrobniejszy detal, który – co oczywiste – wliczony jest w końcową cenę za metr kwadratowy nieruchomości. Warto pamiętać, że na najbardziej luksusowe nieruchomości pozwolić mogą sobie osoby, które zazwyczaj dysponują bardzo znikomą ilością wolnego czasu. Stąd na wagę złota są wspominane również wcześniej rozwiązania, takie jak bliskość punktów usługowych oraz sklepów. Bardzo mocnym atutem jest dostępność konsjerża, dostępnego dla mieszkańców. Osoba taka zadba o zamówienie taksówki, zaoferuje usługę budzenia, zamówi i wyśle kwiaty z wybranej okazji, przypomni o ważnych wydarzeniach itp. Dla zapracowanych inwestorów niejednokrotnie obecność konsjerża jest na wagę złota.

Segment nieruchomości typu premium w dalszym ciągu jest niszowy. Na każdym kroku spotkać się można z ogłoszeniami dotyczącymi luksusowych inwestycji. Należy jednak pamiętać, że 50-70 metrowe mieszkania szumnie nazywane luksusowymi apartamentami, w rzeczywistości nimi nie są. Na rynku dostępnych jest bardzo wiele inwestycji oferujących luksusowe mieszkania i domy – deweloperzy starają się zwrócić na nie uwagę kupujących a także sztucznie zwiększyć prestiż tych inwestycji poprzez nazywanie ich ekskluzywnymi, unikalnymi itp. Przy bliższym przyjrzeniu łatwo jednak zorientować się, że często jest mowa o eleganckich, niewielkich mieszkaniach położonych na obrzeżach miast. Nijak mają się one do segmentu premium, w który są sztucznie wpasowywane.

Jakie są zatem wnioski? Segment premium jeszcze raczkuje na polskim rynku. Oznacza to, że nisza jest duża a zapotrzebowanie na ekskluzywne nieruchomości, zasługujące na miano nieruchomości typu premium, zapewne będzie z roku na rok wzrastało.

Inwestycja w nieruchomości premium nie jest jednak łatwa. Po pierwsze, są to bardzo drogie inwestycje, wymagające od dewelopera dużego nakładu finansowego, a także adresowane do wąskiej grupy kupujących. Po drugie, z roku na rok zmniejsza się dostępność atrakcyjnych gruntów położonych w prestiżowych lokalizacjach, zatem deweloperom coraz ciężej będzie znaleźć dogodne miejsce na inwestycję, która wyróżni się na tle już istniejących.

 

 

Magdalena Paluch
Dział Analiz WGN