Rynek hoteli w Polsce rośnie dynamicznie.  Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w zeszłym roku w naszym kraju było ponad 2100 skategoryzowanych hoteli, co oznacza wzrost w porównaniu do roku 2012 o ponad 4 proc. W sumie obiektów hotelowych jest obecnie w Polsce blisko 3500, zaś cała baza turystycznych obiektów noclegowych (hotele, pensjonaty, motele, schroniska itd.) wynosi ponad 9 tysięcy.
Warto dodać, że liczba hoteli rośnie niezwykle dynamicznie. Jeszcze w 2010 roku było ich nieco ponad 1800, co oznacza, że w ciągu 3 lat pojawiało się średnio po 100 nowych hoteli w każdym roku.

W województwie małopolskim, w Zakopanem, ceny obiektów hotelowych są dużo wyższe od przeciętnych w innych regionach Polski. Najdroższe hotele sięgają blisko 10 milionów złotych.
Na Dolnym Śląsku ceny hoteli nie są aż tak wygórowane. Przeciętne stawki w WGN nie różnią się od średnich, chociaż za hotele zlokalizowane w górach oferenci liczą sobie znacznie powyżej przeciętnej rynkowej.



W Stroniu Śląskim, w Kotlinie Kłodzkiej do kupienia jest nowoczesny i działający obiekt hotelowy w cenie 7,4 mln zł. Stawka za metr to 3700 zł. Dużo ofert dotyczy też innych, znanych kurortów takich jak Polanica Zdrój, Lądek Zdrój, czy Karpacz.

W Lądku Zdroju jeden z oferentów za budynek hotelowy o powierzchni 2200 metrów oczekuje 4,5 mln zł. W Jeleniej Górze sprzedający wystawił z kolei na sprzedaż odnowiony hotel z 1860 roku. Cena wynosi 5,5 mln zł.

Jak dać podaż obiektów hotelowych w górach jest całkiem spora. Pod względem cenowym Zakopane góruje nad innymi lokalizacjami. Wyższe wyceny uzyskują  też obiekty działające, dobrze prosperujące i w miarę nowe. Warto dodać, że rynek hotelarski w Polsce wydaje się perspektywiczny, biorąc pod uwagę nie tylko powiększenie, ale również wzbogacenie oferty.

Magdalena Paluch
Dział Analiz WGN