Concept store to najprościej rzecz ujmując sklepy tematyczne, tworzone zgodnie z jedną, spójną koncepcją, myślą przewodnią właściciela. Widać zaznaczoną w ich wyposażeniu wyższą ideę, jeden kierunek. Asortyment dobierany jest zgodnie z założonymi przez właściciela standardami, w wybranym przez niego stylu. Ostateczny obraz concept store zależy oczywiście od profilu działalności jego właściciela. Inaczej będzie wyglądać concept store poświęcony branży mody, a inaczej ten skierowany do miłośników dekoratorstwa wnętrz.

 

Concept store zostały stworzone z myślą o bardziej wymagających klientach, zdecydowanych i ukierunkowanych na poszukiwanie tego, czego chcą. Niejednokrotnie to, to czeka na nich na sklepowych półkach, nie odpowiada ich indywidualnemu stylowi i preferencjom.

Co bardzo istotne, to najczęściej sami właściciele concept store decydują o tym, co znajdzie się w ich asortymencie. Często nie jest on również stały. Właściciele starają się nadążać za ulegającymi zmianom trendami, dostosowują produkty do oczekiwań klientów lub idą na trendem, który ich concept store ma symbolizować. To bardzo doży plus tego rodzaju sklepów, ponieważ ich asortyment raz po raz zaskakuje, nie jest nudny i przewidywalny. W ten sposób właścicielom tego rodzaju sklepów łatwiej jest zatrzymać przy sobie klientów, którzy już polubili markę i chcieliby kupić coś nowego, a z dotychczasowej oferty sklepu kupili już interesujące ich przedmioty. Oczywiście są osoby, które uznają to za minus. Wszakże lubimy przyzwyczajać się do sklepów i wiedzieć, gdzie czego szukać i jakiego asortymentu spodziewać się w danym sklepie. Wiele dużych marek przyzwyczaiło nas do tego, że nawet odwiedzając je po roku czasu, najlepiej trafimy na te najbardziej pionierskie i popularne przedmioty, które stale cieszą się zainteresowaniem kupujących. Idea concept store jest jednak zgoła inna.

Aby lepiej zobrazować, czego możemy spodziewać się po wejściu do sklepu w stylu concept store, posłużymy się przykładem. Obecnie można powiedzieć, że panuje moda na ekologię. Spotkać możemy ją nie tylko w produktach spożywczych, ale i... wyposażeniu domu czy mieszkania. Na rynku zaczęło pojawiać się coraz więcej ekologicznych kolekcji. Meble, dodatki i gadżety tworzone są przy użyciu naturalnych, ekologicznych materiałów (jak na przykład ekologiczna bawełna, nazywana również bawełną organiczną) i surowców pochodzących z recyklingu. Co zastaniemy w concept store kierującym się ideą ekologicznego wyposażania nieruchomości? Meble wykonane z naturalnego drewna lub surowców odnawialnych, ale również wykonane z tych samych materiałów dodatki, ubrania, czy ozdoby. Krótko mówiąc – możemy spodziewać się wszystkiego, co ekologiczne, a co właściciel uzna za stosowne posiadać w swoim asortymencie.

Chodzi więc o to, że w concept store ukierunkowanym na styl ekologiczny nie zobaczymy tylko mebli, ale wiele innych produktów ekologicznych, takich jak choćby ubrania.

Innym przykładem concept store może być sprzedaż konkretnego asortymentu, przy równoczesnych uwzględnieniu wielu różnych stylów, na przykład sklepu wyłącznie z lampami albo oryginalnymi fotelami i krzesłami.

Ostateczny szlif sklepowi w typie concept store nadaje jego właściciel. Można więc pokusić się o stwierdzenie, że nie trafimy na dwa sklepy oferujące identyczny asortyment. To sprawia, że concept store często zyskują swoich indywidualnych klientów, którzy identyfikują się z koncepcją tego konkretnego sklepu. Miejmy nadzieję, że concept store będzie na naszym rynku przybywać, dzięki czemu z pewnością stanie się on bardziej oryginalny i różnorodny.

 

Magdalena Paluch
Redaktor WGN