Jak pokazują rezultaty badania Citi Banku, które przeprowadzone zostało w grupie kadry kierowniczej firm z 8 krajów Europy Środkowo-Wschodniej i Bliskiego Wschodu, aż 39% polskich firm zamierza w okresie najbliższych dwóch lat ekspansję międzynarodową. Niemal połowa znich to małe przedsiębiorstwa.
Dla jednej czwartej polskich firm ekspansja zagraniczna stała się strategicznym celem na najbliższe lata. Wśród firm zamierzających wchodzić na zagraniczne
rynki dominują te z sektora produkcyjnego (38%), FMCG (27%) oraz IT (12%). W porównaniu z sąsiadami polscy
przedsiębiorcy prezentują się bardzo ambitnie. Przykładowo, tylko 23% czeskich przedsiębiorców zadeklarowało chęć prowadzenia biznesu za granicą. Polskie firmy najchętniej chciałyby pracować na rynkach Unii Europejskiej w stosunkowo bliskim sąsiedztwem w krajach takich jak Czechy czy Niemcy, ale również Ukraina i Rosja. Badanie potwierdziło także obserwuje PAIiIZ, że od jakiegoś czasu zwiększa sie zainteresowanie polskich firm nowymi
rynkami, tj. Azją oraz Afryką.