Najnowsze realizacje biurowe kuszą specjalistów już nie tylko świetnymi lokalizacjami i atrakcyjnymi, prestiżowymi budynkami. Liczy się też maksymalnie szeroki dostęp do usług i oferty handlowej. Pracownik ma mieć możliwość załatwienia wielu ważnych spraw bez wychodzenia z budynku.
Może w jednym miejscu „wyskoczyć” na obiad, skorzystać z fryzjera, oddać garnitur do czyszczenia itd. W pobliżu ma myjnię samochodową, kino, siłownię czy basen. Warszawskie przykłady realizacji takiej koncepcji to m.in. biurowiec Royal Wilanów – dewelopera Capital Park, gdzie oprócz biur znajdą się sklepy, restauracje, apteka, pralnia itp.
Inwestorzy nieruchomości biurowych dbają również o coraz bardziej wyszukaną infrastrukturę sportową. Przykład to Adgar Park West w Warszawie ma własny tor do biegania i jazdy na rowerze, a Adgar Plaza – basen i kort do squasha. Centrum sportowe do swojej dyspozycji mają również najemcy Alchemii w Gdańsku.
W Ovo Wrocław oprócz biur znajduje się pięciogwiazdkowy hotel DoubleTree by Hilton, restauracja, sklepy, butiki oraz lokale usługowe na parterze, klub fitness z basenem i SPA, centrum konferencyjne czy wewnętrzne zielone patio. Bez potrzeby wychodzenia poza kompleks będzie można zorganizować spotkanie, konferencję, umówić się na lunch i wrócić do biura, zaledwie trzy piętra wyżej. A po pracy czeka nas relaks w klubie fitness. To gwarancja wygody, a przede wszystkim wielka oszczędności czasu. Dodatkowo firmy w OVO Wrocław będą korzystały z usług concierge’a, biura będą dla nich dostępne 24 godziny na dobę przez osobną klatkę schodową, a w prestiżowym lobby klienci zostaną odpowiednio powitani.
Jeśli chodzi o same powierzchnie biurowe, w rywalizacji o specjalistów przegrywa ten, który nie zaproponuje rozwiązań „ekstra”. Obecnie nie ceni się już sztampowych, nudnych biur.
Takie podejście kryje się za pojęciem Employee Value Proposition. EVP jest to wartości i korzyści, jakie firma może zaproponować potencjalnym pracownikom. Nowoczesne biura dają ludziom w nim zatrudnionym wiele udogodnień, rozwiązań wręcz luksusowych, które mają zwiększyć komfort pracy.
Wrażenie prywatności buduje się poprzez aranżacje przestrzeni nieomal domowych. Przykład – w biurowcu Atrium 1 firmy Skanska pracownicy zaczynają dzień od wizyty w dużej kuchni, gdzie przyrządzają sobie posiłek. W biurze znajduje się więc m.in. przestrzeń do pracy cichej, strefa kreatywna, miejsca do nieformalnych spotkań, tzw. budki telefoniczne, czy strefa relaksu.
Strefy relaksu, to pomieszczenia, które nie mają w sobie nic z biura. Już bardziej przypominają domowy salon, w którym pracownicy mogą wygodnie rozłożyć się na kanapie, pograć w gry komputerowe, napić się kawy, posłuchać muzyki. Przestrzenie takie projektowane są w ten sposób, by jak najbardziej uciec od biurowej sztampy. Są więc najczęściej awangardowo przystrojone, pomalowane w odważne, jaskrawe barwy, z meblami absolutnie nie kojarzącymi się z biurem. Znajdują się tam wygodne sofy, pufy itp. W siedzibie Google w Zurychu pracownicy mogą np. wypocząć w wannach, ze słuchawkami na uszach, wpatrując się w podświetlone na fioletowo akwaria.
Jak dodają Analitycy WGN, symptomem nowoczesności jest też maksymalne otwarcie na propozycje pracowników dotyczące zmian/ułatwień w zajmowanej przestrzeni. Popularne są więc różnego rodzaju inicjatywy, w których zatrudnieni w biurowcach mogą głosować bądź wypowiedzieć się na temat aranżacji biur, wyboru operatora kantyny, listy najemców handlowych w budynku, organizacji przestrzeni zielonej wokół, dostępnej oferty sportowej itp. Przykładowo – w Eurocentrum firmy Capital Park pojawiły się platformy internetowe do carpoolingu, czyli umawiania się na wspólne przejazdy z i do pracy.
Sztampa nudnej powierzchni biurowej definitywnie przechodzi do lamusa. Inwestorzy komercyjni, którzy oferują ciekawe przestrzenie z dużą liczbą udogodnień, mogą liczyć na wiernych i prestiżowych najemców. Z kolei kreatywne, niebanalne aranżacje przestrzeni biurowych – wg specjalistów z zakresu zasobów ludzkich – mają pozytywny wpływ na wydajność pracy i są jednym z atutów, którymi firmy mogą kusić specjalistów. Z drugiej strony do trendów biurowych współczesności należy również rosnąca liczba zajęć zdalnych, które można wykonywać z dowolnego miejsca.
Katarzyna Pawłowska, WGN