Kobiety w nieruchomościach dają się poznać jako niezwykle zorganizowane profesjonalistki. Wynika to z faktu, że często godzą kilka „zawodów”: pośrednika nieruchomości, matki, żony... W takich przypadkach dobra organizacja to klucz do sukcesu. Nierzadko również, pośrednicy stale dokształcają się i poszerzają swoją wiedzę, poprzez udział w różnych kursach i szkoleniach, a to zwykle dodatkowe obciążenie czasowe dla pośredniczek, które są matkami. Nielimitowany i elastyczny czas pracy sprawia, że jest to wprost wymarzony zawód dla zabieganych kobiet.

Fachowcy uważają, że kobiety lepiej radzą sobie na rynku nieruchomości nie tylko dzięki lepszej organizacji pracy, ale również dzięki kilku „kobiecym cechom”. Cierpliwość to jedna z tych cech, które umiejętniej wykorzystują kobiety niż mężczyźni. Rynek nieruchomości to miejsce, gdzie niekiedy trzeba długo czekać na pożądane efekty pracy, a obrót dużymi kwotami, często oszczędnościami życia, wymaga, aby podejmowane decyzje były dobrze i cierpliwie przemyślane. Katarzyna Cypranowska z Nowy Adres S.A. zauważa, że kobiety są często bardziej pracowite i nie zniechęcają się początkowymi porażkami tak szybko, jak mężczyźni.

Okazuje się, że kobiety osiągają naprawdę duże sukcesy w branży nieruchomościowej. Badania dowodzą, że cena mieszkania malała o średnio 3,0 % w przypadku, kiedy sprzedającym była kobieta, a o 3,6 % kiedy mieszkanie sprzedawał mężczyzna. Umiejętność prowadzenia negocjacji nie jest jedyną, która determinuje sukces w tej branży. Kobiety są bardziej otwarte na potrzeby kupujących i bardziej empatyczne, (a niekiedy zdarza się, że transakcja jest wynikiem nieszczęśliwego zdarzenia, jak np. śmierć bliskiej osoby, rozwód), a to powoduje, że pewnym momencie klient potrzebuje nie tylko wykonania usługi związanej ze sprzedażą mieszkania lub domu, ale również często i wsparcia.

Kobiece sukcesy w branży nieruchomości potwierdza również Monika Prądzyńska, Dyrektor ds. Administracji WGN Nieruchomości, mająca 21-letnie doświadczenie w nieruchomościach, która mówi, że od zawsze kobiety wiodły prym pod względem ilości transakcji. Tylko w ostatnich pięciu miesiącach, aż cztery razy agentami, które osiągnęły największą ilość transakcji, były kobiety.

Kobieca cecha, która zdecydowanie dominuje nad męskimi w zawodzie pośrednika nieruchomości, jest wyczucie i estetyka. Jako projektantki wnętrz, sprawdzają się rewelacyjnie. Mają bogatą wyobraźnię, nie boją się odważnych rozwiązań, z łatwością łączą kolory i dodatki, a także dbają o detale. Mężczyźni są jednak bardziej sprawni technicznie.

Home staging to usługa polegająca na przygotowaniu nieruchomości do sprzedaży. Jak mówi Zuzanna Czerniejewska z home2sell. sp.z o.o. to najbardziej kobieca dziedzina w branży nieruchomości Wynika to głównie z faktu, iż kobiety są bardziej kreatywne, a projekt, za który są odpowiedzialne, traktują bardzo poważnie. Ale i tutaj przydaje się cierpliwość – zwykle owoce pracy, w postaci sprzedanej nieruchomości za interesującą nas kwotę, widać dopiero po czasie.

O popularności branży nieruchomości wśród kobiet, świadczy również nowo powstałe stowarzyszenie Women in Real Estate in Poland. Skupia ono kobiety związane z sektorem nieruchomości komercyjnych, a swój debiut zaliczył na Międzynarodowych Targach Nieruchomości MIPIM w Cannes 2015, które miały miejsce 10-13 marca 2015. Ma na celu wspieranie zawodowego rozwoju kobiet, które bezpośrednio są związane z działem nieruchomości komercyjnych w Polsce.

Stowarzyszenie powstało w grudniu 2014 roku i ma swoje przedstawicielstwa w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu. Swoje cele realizuje poprzez organizację spotkań, warsztatów, konferencji, czy wydawanie własnych publikacji, a także współpracę z innymi organizacjami tego typu.

Katarzyna Surma, redaktor wgn.pl