Pensjonaty, hotele, domy wczasowe – najtańsze nieruchomości to obiekty o niskim standardzie z okresu PRL, które wymagają dużych nakładów finansowych i są do generalnego remontu. Tego typu nieruchomości można kupić w cenach 1100 – 1500 zł od metra kwadratowego.
Apartamenty – w niniejszych ośrodkach turystycznych można znaleźć oferty dotyczące mieszkań o podwyższonym standardzie (niekoniecznie jednak spełniających wymogi apartamentów) w cenach 5000 – 6000 zł od metra. Luksusowe apartamenty w centralnych lokalizacjach znanych kurortów kosztują dużo więcej – minimum 7 – 8 tysięcy złotych za metr.
Najdroższe natomiast będą bądź to nowoczesne obiekty wypoczynkowe z dodatkowymi udogodnieniami, takimi jak sauna, SPA, siłownia itp., oraz nieruchomości zabytkowe, z okresu przedwojennego, o oryginalnej, pięknej architekturze, dostosowane do wymogów współczesności, z rewitalizowaną o dobrym stanie technicznym. Tego typu nieruchomości sięgają cen od 8 do ponad 10 tysięcy za metr. Najdroższe są lokalizacje takie jak Karpacz, Zakopane, Szklarska Poręba itp.
Zestawienie przykładowych ofert:
-
Dom typu bliźniak w Polanicy – Zdroju – 2500 zł/ m kw.
-
Dom wolnostojący w Kudowie – Zdroju, dobra lokalizacja – 3400 zł/ m kw.
-
Zabytkowy, drewniany pensjonat z początku XX wieku, w Szklarskiej Porębie, wyceniony na blisko 4 mln zł, po ponad 8000 zł/ m2.
-
Pensjonat z początku lat 90. z Zakopanego - 12 tysięcy złotych/ m kw.
-
Karpacz - zabytkowy pensjonat odrestaurowany w 2002 roku, z wieloma udogodnieniami i szerokim wyposażeniem. Cena - 5100 zł za metr.
-
Długopole – Zdrój - zabytkowy pensjonat z końca XIX wieku, w dobrym stanie technicznym kosztuje 3500 zł od metra kwadratowego.
-
Przesieka koło Jeleniej Góry – pensjonat do generalnego remontu – 1200 zł za metr
-
Apartament pod klucz w centralnej lokalizacji Zakopanego – 9000 zł/ m kw.
Jak więc widzimy – w przypadku nieruchomości rekreacyjnych w górach mamy do czynienia z bardzo szeroką ofertą, która zadowoli zarówno zwykłych, prywatnych inwestorów, jak i firmy poszukujące nieruchomości komercyjnych.
Monika Prądzyńska
Dział Analiz WGN