Estetyczne przestrzenie wpłyną na zwiększenie zainteresowania ofertą i większą liczbę oglądających co bezpośrednio przekłada się na przyspieszenie sprzedaży/wynajmu. Co więcej, atrakcyjne wnętrze może „podbić” cenę wyjściową. Techniki home stagingu oparte są na klasycznych zasadach marketingowych, gdzie mieszkanie jest po prostu produktem wystawionym na sprzedaż. Najważniejszym elementem procesu jest zmiana charakteru lokalu z „do mieszkania” na „do sprzedania”.
Zdjęcie pochodzi z ofert WGN: Mieszkanie na sprzedaż w bloku Gdynia, Dąbrowa
Home staging wymaga nakładów finansowych. Aranżując wnętrze pod kątem sprzedaży należy je zmodernizować i sprawić by było atrakcyjne dla jak największej liczby potencjalnych odbiorców. Najlepszym sposobem, aby to osiągnąć jest odświeżenie i unowocześnienie wnętrza. Warto zainwestować w dodatki: kolorowe poduszki ożywią wnętrze, lustro je optycznie powiększy a duży, jasny pled rozjaśni. Są to znane i sprawdzone triki architektów, które są przekładane na konkretne mieszkania. Głównym celem home staging jest jak najszybsze sprzedanie nieruchomości za jak najwyższą cenę, czyli jest to cel każdej osoby wystawiającej nieruchomość na sprzedaż. Należy zaznaczyć, że home staging nie ma na celu przekłamywania czy naginania rzeczywistości. Zbiór technik jedynie podkreśla i uwypukla największe zalety nieruchomości.
Doradztwo profesjonalnego agenta w pośrednictwie nieruchomościami jest nieocenione na wielu etapach. Home staging jest jednym z ważniejszych narzędzi, jakimi dysponują agenci. Z punktu widzenia osoby, która chce sprzedać/wynająć jedno mieszkanie inwestowanie w elementy wykorzystane tylko do zdjęć, prezentacji czy dni otwartych z ekonomicznego punku widzenia jest nie opłacalne.
Zdjęcie pochodzi z oferty WGN: Apartament na wynajem Wrocław
Na rynku często pojawiają się nieruchomości, które mimo wielu prezentacji i długotrwałej obecności w internecie nadal nie znalazły nowego właściciela. Oczywiście przyczyn takiej sytuacji jest wiele, ale pomoc profesjonalnego pośrednika jest zawsze dobrym pomysłem. Należy zaznaczyć, że home staging to coś więcej niż kilka kolorowych poduszek. Profesjonalne przygotowanie nieruchomości do sprzedaży/wynajmu jest złożonym procesem. Pod uwagę należy brać wiele czynników. Dobre zdjęcia nieruchomości wymagają wiedzy, umiejętności i sprzętu, którym dysponują profesjonalni Agenci.
Zdjęcie pochodzi z oferty WGN: Apartament na wynajem Katowice, Śródmieście
Wystawiając nieruchomość na sprzedaż właściciel podchodzi do całego procesu z pewnym bagażem emocjonalnym, który wpływa na realną ocenę. W takiej sytuacji trudno postawić się w roli potencjalnego klienta i obiektywnie spojrzeć na wszystko. Łatwo przeoczyć nieumyte okna, talerz w zlewie czy chociażby porozrzucane zabawki. Doświadczony pośrednik w obrocie nieruchomościami szybko zauważy takie szczegóły. Rzeczy, które z pozoru wydają się błahostkami wpływają na całościowe postrzeganie nieruchomości, a wiadomo, że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz.
Współcześnie zdecydowana większość nieruchomości jest sprzedawana za pośrednictwem internetu. Dlatego też, zdjęcia (a szczególnie pierwsze, pilotażowe) są tak istotne. Musi ono zachęcić potencjalnego kupującego, przykuć jego uwagę i sprawić że otworzy właśnie tą ofertę. Wystawiając nieruchomość warto określić grupę docelową do jakiej jest kierowana i pod tym kontem przeprowadzić proces home stagingu. Dzięki temu łatwiej będzie znaleźć nowego nabywce/lokatora i szybko zamknąć transakcje. Z badań przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych wynika, że czas poszukiwania nabywcy skraca się średnio o 40%, a uzyskana finalnie cena jest wyższa o 10% w porównaniu do ofert pozbawionych właściwego przygotowania do sprzedaży.
Sandra Wolna
Redaktor Naczelna wgn.pl