Pod określeniem outsourcing kryje się kilka usług decydowanych biznesowi. Są to BPO, ITO, SSC oraz R&D. Są to usługi świadczone zazwyczaj w najbardziej nowoczesnych, utrzymujących najwyższy standard centrach usług biznesowych. Co zatem kryje się pod tymi skrótami?
Zacznijmy od tego, czym jest BPO.
Skrót ten oznacza z ang. Business Process Outsourcing. Firmy stosujące BPO pozbywają się sektorów swojej działalności, rezygnują z samodzielnego ich prowadzenia na rzecz zakupienia tych usług u firm zewnętrznych. Niewątpliwym atutem takiego rozwiązania jest uzyskanie przez przedsiębiorców wysokiej jakości świadczonych usług, zwłaszcza, jeśli przedsiębiorca taki nie jest wyspecjalizowany w danej dziedzinie. O jakich sektorach jest tutaj mowa? Może to być dział księgowości przekierowany do zewnętrznej firmy księgowej. Często outsourcing ten stosowany jest również w odniesieniu do usług informatycznych (IT) czy telemarketingu.
Rozwiązanie takie jest o tyle korzystne z punktu widzenia przedsiębiorców, że minimalizują oni koszty własne, pomimo konieczności zapłacenia zewnętrznej firmie. Przykładowo – firma rezygnująca z własnej księgowości nie musi stwarzać dodatkowych, kosztownych miejsc pracy, zapewniać sprzętu potrzebnego do jej wykonywania i – co najważniejsze – nie musi płacić za utrzymanie pracownika na etacie.
Kolejną usługą jest ITO, z ang. Information Technology Outsourcing. Jest to nic innego, jak wspomniany powyżej outsourcingu usług informatycznych. Tak, jak podawaliśmy przykład outsourcingu usług księgowych, tak firmy równie często decydują się na outsourcing usług z branży IT. Jest to o tyle dobre rozwiązanie, że specjaliści z branży informatycznej pobierają zazwyczaj wysokie wynagrodzenia (wszystko zależy oczywiście od poziomu i zaawansowania świadczonych usług). Przedsiębiorca, będąc pracodawcą, musi liczyć się z koniecznością zapewnienia takiemu pracownikowi miejsca pracy a także odpowiedniego sprzętu komputerowego, który zazwyczaj jest dużo droższy od standardowego, kupowanego na przykład na potrzeby pracownika biurowego.
R&D, czyli z ang. Research & Development to usługi badawczo-rozwojowe. Pod tym pojęciem kryjje się działalność o charakterze naukowym lub technicznym, wykonywana przez zewnętrzny zespół. Podobnie, jak w przypadku usług księgowych czy IT, o wiele korzystniejsze pod kątem finansowym jest zatrudnienie przez przedsiębiorcę zewnętrznej firmy badawczej. Jest to o tyle korzystna działalność, gdyż badania naukowo-techniczne nie są zazwyczaj wykonywane przez przedsiębiorców w sposób ciągły, regularny. Zazwyczaj chcą oni zbadać jakość świadczonych przez siebie usług, zweryfikować potrzeby klientów czy nowe trendy na rynku. Wynajęcie zespołu badawczego wydaje się więc być o wiele bardziej korzystne, niż zatrudnianie na stałe osób wykonujących tego rodzaju badania. Co więcej, z racji tego, że firmy takie pozyskują stale zlecenia, mają najbardziej aktualne narzędzia i wiedzę, by wykonywać badania możliwie najwyższej jakości. Wielu przedsiębiorców ceni sobie możliwość skorzystania z zewnętrznego R&D.
Czym zatem jest SSC? Z ang. to shared services center, a więc w skrócie mówiąc, jest to odrębna organizacyjnie jednostka, świadcząca usługi na rzecz podmiotów. Na SSC składają się wspomniane wyżej usługi, takie jak usługi informatyczne, kadrowe czy zarządzanie zasobami ludzkimi.
Wiele dużych przedsiębiorstw, zwłaszcza międzynarodowych, tworzy własne centra usług wspólnych. W odróżnieniu od drobnych przedsiębiorców, ich zapotrzebowanie na tego rodzaju usługi jest znacznie większe. Jak pokazują badania, tego rodzaju centra najczęściej tworzą firmy z branży finansowej i usługowej.
Magdalena Paluch
Dział Analiz WGN