W obecnych czasach, często zdarzają się sytuacje, w który firma B chce „odkupić” pracownika w firmy A. Jeśli proponowane finanse nie różnią się zbytnio od warunków w dotychczasowej firmie, firma B będzie kupiła pozafinansowymi argumentami swojej oferty. I tu kartą przetargową może okazać się nie tylko pakiet dodatkowych benefitów, jak prywatna opieka medyczna, czy karnet na siłownię, ale również nowoczesne, sprzyjające pracownikowi biuro. Na czym polega ta cała ergonomia i jak ją stworzyć we własnym biurze.

Jednym z najważniejszych warunków ergonomicznego biura jest oświetlenie. Najlepiej, jeśli jest ono dzienne, rozproszone. Stąd też często nowoczesne biurowce wyposażone są w duże, przestrzenne okna, z reguły od podłogi do sufitu. To nie tylko argument przemawiający za modą i nowoczesnością, ale również przepuszczalność światła dziennego jest dużo większa, co ma wpływ na pracowników. Badania udowadniają, że przy dziennym świetle pracownicy są bardziej pewni siebie, są pozytywniej nastawieni do pracy i mają kreatywniejsze pomysły.

Oczywiście w miesiącach jesiennych i zimowych, dzienne światło to trochę za mało, zwłaszcza w porach porannych i popołudniowych. Tutaj niezwykle istotna jest rola światła sztucznego, które powinno być jak najbardziej zbliżone do barw światła dziennego. W ramach światła ogólnego świetnie sprawdzą się popularne w polskich biurach świetlówki. Każde stanowisko pracy powinno być jedna zaopatrzone w światło nadbiurkowe, ustawione tak, aby odbijane od monitora nie raziło pracownika w oczy. Należy również pamiętać o zasadzie ustawienia: dla pracowników praworęcznych – po lewej stronie, dla leworęcznych – po prawej stronie. W ten sposób unikamy rzucania cienia na blat biurka, a tym samym dokumenty, czy klawiaturę.

Nie samym światłem pracownik oczywiście żyje. Meble biurowe również muszą być dostosowane do charakteru pracy, a przede wszystkim do naturalnego ułożenia ciała. Odpowiedni dobór mebli pozwoli uniknąć dolegliwości bólowych, związanych z długą pracą w pozycji siedzącej.

Fotel to jeden z podstawowych elementów wyposażenia biurowego. Powinien posiadać funkcję regulowania wysokości oraz kąta nachylenia, być wyposażony w kółka i podłokietniki. Nie sposób również pominąć biurka, które nie może być ani za wysokie, ani za niskie. Do wysokości biurka regulujemy wysokość fotela.

Komputer, jako centralny punkt biurka. Odpowiednie ustawienie samego monitora ma niebanalny wpływ na komfortową pracę przy komputerze. Monitor powinien znajdować się na wprost osoby pracującej przy nim, nieco poniżej linii wzroku. Ekrany powinny być wyposażone w odpowiednie filtry chroniące nasz wzrok przed szkodliwym działaniem. Najważniejszą kwestią jest unikanie refleksów, czyli niedopuszczenie do odbijania światła.

Powszechnie ignorowanym składnikiem biura jest...powietrze. Zła jakość biurowego powietrza negatywnie wpływa na stan zdrowia pracowników. Urządzenia biurowe, takie jak komputery, drukarki, faxy mają nienajlepszy wpływ na powietrze w biurze, ponieważ wytwarzają szkodliwe pyły i kurze. Pomieszczenie biurowe trzeba regularnie wietrzyć i utrzymywać stały poziom wilgoci na poziomie 40 procent.

Choć powyższe wskazówki mogą wydawać się nieistotne lub po prostu oczywiste, wielu pracodawców w ogóle nie zwraca uwagi na warunki, jakie panują w biurach. Korporacyjni giganci z Doliny Krzemowej, tacy jak Google, IBM czy Hewlett-Packard wprowadzili modę na ergonomiczne biura, sprzyjające pracownikom, choć może słowo „moda” nie jest do końca trafionym słowem. Faktem jest jednak, że coraz więcej pracodawców odkrywa zalety ergonomicznych biur i ich wpływ na pracowników, a tym samym, ich wydajność. 

 

Katarzyna Surma
Dział Analiz WGN