W ciągu ostatnich lat stał się to już swoisty trend. Zarządcy powierzchni biurowych odpowiadają w ten sposób na zmieniające się upodobania i zapotrzebowanie pracowników biur. Moda na aktywny tryb życia, dbanie o formę fizyczną, aktywny wypoczynek tuż po pracy – to wszystko ściąga do biurowców najemców z obszaru fitness i sportu.

Czasami oferta sportowa jest naprawdę zaawansowana i odbiega od „sztampowego” fitness. Tak więc - Adgar Park West w Warszawie ma własny tor do biegania i jazdy na rowerze, a Adgar Plaza – basen i kort do squasha. Centrum sportowe do swojej dyspozycji mają również najemcy Alchemii w Gdańsku.

Adgar Park West w Warszawie okala bieżnia wykonana z tworzywa, które nigdy nie zamarza, dzięki czemu można na niej trenować przez cały rok. Na parterze kompleksu działa specjalistyczna strefa do uprawiania sportu – AdgarFit. To tam działa centrum fitness z nowoczesną siłownią, basen treningowy z systemem pływania oporowego, bieżnia antygrawitacyjna, która umożliwia trening osobom otyłym i powrót do sportu po kontuzji, a także skomputeryzowane stacje do treningu rowerowego. Dają one możliwość wpięcia własnego roweru i odbywania wirtualnych wycieczek. W kompleksie znajduje się też klinika medycyny sportowej.

Oferta usługowa to jednak nie tylko sport - zakres sukcesywnie się powiększa i dziś już wykracza poza standardowy „pakiet” usług pozwalających dobrze pracować, czy też zrelaksować się po pracy. W budynku biurowym można po prostu coraz więcej załatwić. Absolutny standard to np. parkingi dla rowerów, szatnie z prysznicami dla rowerzystów. Jak magnes na najemców mogą działać też np. usługi związane ze zdrowiem (przychodnia) czy kosmetyką – a więc fryzjer, kosmetyczka itp. W tym sensie segment nieruchomości komercyjnych – biurowych podąża podobną  drogą jak segment centrów handlowych, gdzie baza usługodawców rośnie, ale powiększa się również oferta niehandlowa, z najbardziej jaskrawymi przykładami – siedzibami organizacji społecznych, a nawet bibliotekami w centrum.

Dziś biurowiec jest obiektem de facto wielofunkcyjnym. Standardem jest już oferta usługowa skierowana głównie do pracowników – a więc np. stołówka, przychodnia zdrowia, apteka, klub fitness, czy przedszkole dla dzieci pracowników.

Dobry przykład to choćby inwestycja Royal Wilanów w Warszawie. Ostatnio deweloper – Capital Park - chwalił się, że realizuje w obiekcie, podobnie jak i w innej nieruchomości komercyjnej – Eurocentrum – koncepcję Biuro Plus, czyli: oprócz nowoczesnej powierzchni biurowej dostarczenie także „pełnego wachlarza usług, na co dzień niezbędnych pracownikom. W tym samym budynku znajdą się sklepy spożywcze, restauracje, kawiarnie, gabinety masażu oraz punkty usługowe. Tak przyjaźnie skomponowana przestrzeń  pomaga maksymalnie wykorzystać czas, który pozostaje po pracy na załatwienie niezbędnych potrzeb, wszystko jest „pod ręką”. Takie podejście to kompleksowa odpowiedź na zmieniające się potrzeby najemców i nowoczesne podejście firm, do otoczenia, w którym funkcjonują – gdzie biuro staje się elementem tożsamości organizacji” – informuje Capital Park.

W biurowcu na Wilanowie pracownicy ale i okoliczni mieszkańcy będą mogli np. skorzystać z oferty biura podróży, pralni, myjni samochodowej, kwiaciarni, drogerii, winiarni, kawiarni i restauracji czy też klubu fitness. Deweloper zaznacza, że tak szeroka oferta pozwoli z jednej strony zaspokoić potrzeby pracowników i gości obiektu, ale także okolicznych mieszkańców.

„Wysyp” usług w biurowcach to efekt ostrej konkurencji o najemców, ale także rywalizacja w zakresie uczynienia budynków jak najbardziej ergonomicznymi, ekologicznymi i przyjaznymi dla pracowników. Stąd szereg pokrewnych działań – np. otwarte konsultacje z najemcami i głosowanie w sprawie postulowanych zmian odnośnie organizacji przestrzeni itp., czy choćby uruchamianie aplikacji do carpoolingu, pozwalających organizować sobie wspólne dojazdy.

Marcin Moneta, Dział Analiz WGN