Planując inwestycję na rynku wynajmu w sektorze turystycznym, niestety często spotkać się można z sytuacją, kiedy topowe pod względem atrakcyjności lokalizację są niedostępne dla inwestora, gdyż np. koszt zakupu znacząco wykracza ponad zakładany budżet.

Spis treści:

Jak dobrze zainwestować w mieszkania w Hiszpanii na wynajem?

Najemcy pozornie mniej atrakcyjnych lokalizacji mieszkań na wynajem

Krótko i średnioterminowa turystyka sportowa – nowy trend w sektorze wynajmu nieruchomości

Wynajem nieruchomości dla fanów specyficznych aktywności sportowych

Większa szansa na wynajem nieruchomości inwestycyjnych przez większą część roku

Jak przygotować nieruchomość na wynajem

Jak korzystnie zainwestować w nieruchomości za granicą?

 

Nieruchomość usytuowana jest w dużo mniej atrakcyjnej czy trudno dostępnej lokalizacji, daleko od linii brzegowej, przez co nie rokuje to dobrze na potencjalne zyski z inwestycji. Poniżej przedstawiamy pomysły na wykorzystanie potencjału nieruchomości w pozornie mniej atrakcyjnych lokalizacjach.

Jak dobrze zainwestować w mieszkania w Hiszpanii na wynajem?

Czy na pewno takie, pozornie mniej atrakcyjne lokalizacje są skazane na miano nieciekawych i słabiej wynajmowanych? Planując inwestycję na rynku wynajmu w sektorze turystycznym, inwestor najczęściej szuka wśród ofert sprzedaży mieszkań w Hiszpani czy w innych topowych rejonach turystycznych.

Co możemy zrobić, aby wykorzystać ukryty potencjał, a jednocześnie zakupić nieruchomość po niższej cenie, niż podobne lokale w pożądanych przez turytów destynacjach? W takich przypadkach warto rozważyć te – wydawałoby się,  mniej atrakcyjne lokalizację – pod kątem nietypowej grupy docelowej, której w pierwszej chwili nie bierze się zwykle pod uwagę, myśląc o klasycznym sektorze turystycznym.

Jeśli dana nieruchomość nie jest na tyle atrakcyjna, by przyciągnąć najemcę, musimy jej nadać takie cechu, aby wpasowała się w wymagania węższej, ale za to konkretnej grupy odbiorców. Taki zabieg sprawi, iż nie utonie ona w przysłowiowym morzu nijakich i uniwersalnych ofert „dla każdego”.

Poprzez odpowiednie podkreślenie zalet i reklamę adresowaną do grupy docelowej, zwróci ona uwagę tego konkretnego odbiorcy, który poczuje, iż oto właśnie tego szukał – co pomoże mu podjąć decyzje o wyborze tej, konkretnej oferty mieszkania na wynajem – spośród wielu innych. Co więcej, jeśli doświadczenie z wynajmu będzie pozytywne, najprawdopodobniej poleci on daną ofertę swoim znajomym, gdyż poczuł, że znalazł coś, co idealnie spełniło jego oczekiwania.  

Najemcy pozornie mniej atrakcyjnych lokalizacji mieszkań na wynajem

Jaka więc jest to grupa docelowa, którą możemy brać pod uwagę przy poszukiwaniu potencjału lokalizacji pozornie mniej atrakcyjnych w sektorze turystycznym ?

Jest to grupa najemców, ceniących niezależność, komfort i wygodę, a jednocześnie mających specyficzne wymagania. Spełnienie tych specyficznych potrzeb jest w stanie przyciągnąć konkretnie właśnie ten typ najemcy. Najczęściej są to osoby, częściej grupy osób, aktywne fizycznie, pasjonaci konkretnych sportów, które łączą ten sport ze swoim stylem życia.

Młode rodziny lub grupy znajomych, których łączy pasja np. do wspinaczki lub surfingu, szukające niezależnych i komfortowych, dobrze urządzonych mieszkań, w lokalizacjach umożliwiających im sezonowe i intensywne uprawianie sportu i jednoczesne umożliwiające im wygodną pracę zdalną.

 


 

 

Krótko i średnioterminowa turystyka sportowa – nowy trend w sektorze wynajmu nieruchomości

Sport jako pasja i regularna aktywność fizyczna, nierzadko definiująca styl życia, a co za tym idzie – mocno podporządkowująca codzienność – to nowe zjawisko społeczne, które w ostatnich latach coraz częściej można zaobserwować.

Wraz ze wzrostem popularności pracy zdalnej, coraz więcej ludzi może sobie pozwolić na pracę z dowolnego miejsca na Ziemi. I ludzie, zwłaszcza w grupie wiekowej 25 - 45 lat coraz chętniej taki styl życia wybierają. Jeśli do tego dochodzi chęć dopasowani swojej codzienności pod aktywność fizyczną, która jest dla danej osoby pasją i chce ją wykonać jak najczęściej, po pracy i w najlepszych do tego warunkach – oto wyłania się nowa grupa docelowa potencjalnych najemców sezonowych nieruchomości w odpowiednich ku temu lokalizacjach.

Ponieważ bardzo często wynajmy takie są połączeniem pracy zdalnej i możliwości uprawiania sportu - odpowiednie mini moduły biurowe – jak biurko z wygodnym fotelem biurowym, oraz stabilny i szybki internet są tutaj jednym z głównych atutów, które są poszukiwane przez tą nisze najemców. Czas najmu bywa rożny – zwykle jest od kilku tygodni do kilku miesięcy.

Wynajem nieruchomości dla fanów specyficznych aktywności sportowych

Wynajem uzależniony od sezonu. Jakie sporty najczęściej są preferowane w tej grupie najemców ?

Taką dość charakterystyczną grupą są fani sportów wodnych (kite – windsurfing, surfing), sportowej wspinaczki skalnej lub pasjonaci, aktywnie trenujący jazdę na rowerze górskim. Osoby takie coraz chętniej poszukują nieruchomości do wynajmu sezonowego, raczej krótkoterminowego, ale za to w dłuższym przedziale miesięcy, niż standardowy sezon turystyki plażowej. Najczęściej od wczesnej wiosny do późnej jesieni. Główne obszary poszukiwań to rejony, które znane są z najlepszych warunków do uprawiania danego sportu.

Dla przykładu, takim popularnym miejscem w Polsce, które przyciąga wspinaczy oraz fanów turystki rowerowej, jest Jura Krakowsko – Częstochowska. Natomiast sporty wodne to najczęściej obszar Półwyspu Helskiego. Warto przejrzeć oferty mieszkań na sprzedaż w woj. Kujawsko - Pomorskim albo oferty sprzedaży domów w woj. małopolskim.  

W Europie znane są liczne, sztandarowe wręcz, rejony wspinaczkowe. To między innymi Hiszpania i rejony na południu, w okolicy Barcelony (Margalef, Siurana, Andaluzja), ale także niektóre rejony południa Francji, Grecji, Chorwacji, Włoch czy Portugalii. Z kolei linii brzegowa zachodniej Europy przyciąga pasjonatów sportów wodnych, szczególnie południe Hiszpanii i okolice Cieśniny Gibraltarskiej.
Portugalia, dzięki dostępowi do oceanu, króluje wśród fanów surfingu, ale zwolennicy pozostałych sportów wodnych znajdą tam dla siebie idealne warunki.

Sporty wodne, skupiają pasjonatów poszczególnych dyscyplin tylko w niektórych rejonach nadmorskich, gdzie są ku temu odpowiednie warunki. Kitesurfing potrzebuje odpowiednich wiatrów i raczej płytkich wód przybrzeżnych, podczas gdy surfing przyciąga fanów wielkich fal i wzburzonego morza lub oceanu.

Są również lokalizacje, które przez cały rok będą poszukiwane przez fanów sportów ekstremalnych. Włoskie Dolomity, np. rejon Arco – to nie tylko raj dla wspinaczki, trekingów pieszych i rowerowych, ale także dla fanów latania na paralotniach, a pobliskie jezioro Garda zapewnia doskonałe warunki dla sportów wodnych, jak windsurfingu czy żeglarstwa.

Bliskość zimowych stoków narciarskich w Dolomitach i liczne outlety modowe znanych marek odzieżowych, to niemalże gwarancja atrakcji przez cały rok. Warto regualrnie przeglądać oferty nieruchomości na sprzedaż w Hiszpanii czy innych krajach przyjaznych powyższym lokalizacjom sportowym, aby być na bieżąco, jeśli planujemy inwetycje pod wynajem inwestycyjny w tych regionach. 

 


 

Większa szansa na wynajem nieruchomości inwestycyjnych przez większą część roku

Zaletą takiego rozwiązania jest odpowiedź na pytanie, jak zwiększyć szansę na wynajem całoroczny – sezon wielu aktywności sportowych na południu Europy rozmija się z sezonem w pełni turystycznym w klasycznej turystyce w okresie wakacyjnym.

Jeśli dobrze dobrać lokalizację, może się okazać, że nieruchomość będzie wynajmowana praktycznie przez większa część w roku: w sezonie wakacyjnym przez turystów klasycznych, poszukujących lokalizacji blisko morza, plaży i deptaków nadmorskich. Po za sezonem, wiosna i jesień to czas, kiedy często większe fale i regularne wiatry towarzyszą pustym plażom i parkingom, a w skalnych rejonach słońce nie praży na tyle mocno, że umożliwia komfortowe warunki do wspinania, czy jazdy na rowerze w terenie.

Jak przygotować nieruchomość na wynajem

Wychodząc na przeciw specyficznym wymaganiom danej grupy docelowej, aby całość inwestycji gwarantowała powodzenie, oprócz dogodnej lokalizacji w topowym rejonie dla aktywności sportowych, potrzebujemy poznać specyficzne wymagania danej grupy docelowej. Czy najczęściej podróżują z rodzinami i małymi dziećmi, czy są to grupy znajomych, chcących razem wynająć większą nieruchomość, aby pracować i jednoczenie skupiać się wokół swojej pasji.

Kolejny aspekt – jakich gabarytów jest sprzęt sportowy? Rowery czy deski windsurfingowe wymagają więcej miejsca do przechowywania, niż np. sprzęt wspinaczkowy.

W lokalu trzeba więc uwzględnić bezpieczną, zabezpieczoną antywłamaniowa przestrzeń do przechowywania sprzętu sportowego. Do tego koniecznie łatwo dostępne miejsce parkingowe, gdyż poruszenie się po okolicznych rejonach jest często wpisane w te sporty. Często potrzeba dojechać na miejsce, gdzie akurat warunki do uprawiania danej dyscypliny są korzystne – ze względu na porę dnia lub roku, te opcje są zmienne.

Jak korzystnie zainwestować w nieruchomości za granicą?

Aby inwestycja w nieruchomości oddalonych od topowych lokalizacji turystycznych powiodła się, należy połączyć te cztery aspekty:

  1. Dokładne poznanie wymagań grupy odbiorców. Po wybraniu grupy docelowe, należy jak najdokładniej poznać jej specyfikę, wymagania i potrzeby.

  2. Topowa lokalizacja dla fanów konkretnej aktywności sportowej. Najlepiej wybierać lokalizacje, które znajdują się w pobliżu topowych lokalizacji, kojarzonych w grupie docelowej jako warte odwiedzenia.

  3. Właściwe wyposażenie i przystosowanie lokalu pod specyfikę wymagań. Świetnie sprawdzają się tutaj nieruchomości, oferujące kilka sypialni, najlepiej z opcją biurka do pracy w każdym niezależnym pokoju. Dogodne miejsce parkingowe, bezpieczna przestrzeń do przechowywania sprzętu sportowego, internet wifi.

  4. Reklama i odpowiednia komunikacja, skierowana do tej szczególnej grupy odbiorców. Niezależnie w jaki sposób reklamuję się nieruchomość: czy jest ona wystawiona na odpowiednich portalach, w tym wykorzystanie portali pośredników internetowych, jak booking czy airbnb - należy podkreślać cechy oferty, odpowiadające na specyficzne zapotrzebowanie niszy. Warto też rozważyć dodatkowe kanały informacyjne, wykorzystując do tego np. social media, odpowiednie grupy i fora dyskusyjne, zrzeszające fanów danej dyscypliny sportowej.