Dokonując wyboru powierzchni magazynowej dla własnej firmy powinniśmy jasno określić swoje potrzeby i oczekiwania. Począwszy od wielkości interesującej nas przestrzeni do wynajęcia, poprzez układ i ilość stref na jaką da się podzielić nasz przyszły magazyn.
Zdecydujmy, jak ważna jest dla nas powierzchnia biurowo-socjalna, a także przeanalizujmy płynność logistyczną, jaka może zostać zapewniona podczas ładunku i rozładunku towaru.
Spis treści:
Obowiązkowe wyposażenie magazynu
Szacowanie swoich wymagań i preferencji powinno zostać przeprowadzone w oparciu o przyszłościowe plany rozwoju naszej firmy. Zmiana lokalizacji na większą, po uprzednim ulokowaniu naszego magazynu w konkretnym miejscu w Polsce, może wiązać się z dodatkowymi niedogodnościami. Pamiętajmy, że często zmiana lokalizacji, to zwykle zmiana pracujących dla nas osób. Zwróćmy więc uwagę na rynek pracowników w miejscowości, w której znajduje się nowo wybrana przez nas przestrzeń magazynowa.
Wydajność kluczem do sukcesu
Aby ograniczyć koszty prowadzonego przez nas biznesu, musimy zapewnić maksymalną wydajność miejsca, w którym składujemy swoje towary w ramach naszej działalności. Gabaryty naszych produktów i ładunków, ich rodzaj i właściwości będą determinowały formę ich właściwego przechowywania. Istotną dla najemcy kwestią będzie temperatura i wilgotność powietrza jaka panuje w przestrzeni magazynowej. Utrzymanie optymalnych warunków dla towarów, ma istotne znaczenie przede wszystkim w branży spożywczej. Dostępne w przestrzeni magazynowej sektory, pomogą zapewnić zróżnicowane warunki termiczne dla każdego rodzaju artykułów handlowych. Pamiętajmy, że aby ograniczyć czas rozładowywania i pobierania produktów z magazynu, należy zapewnić właściwe rozmieszczenie ładunków w przestrzeni magazynowej.
fot. WGN Chrzanów Magazyn na wynajem - Chrzanów
Wyposażenie magazynu
Ważnym aspektem na jaki powinien zwrócić uwagę przyszły najemca jest wyposażenie jakim dysponuje nowa przestrzeń do przechowywania towarów. W zależności od funkcji, jaką ma pełnić nasz magazyn, powinniśmy pamiętać o zapewnieniu odpowiednich udogodnień dla naszych pracowników. Jeżeli nasz magazyn ma pełnić funkcję przeładunkową, koniecznym będzie zapewnienie specjalnych ramp do przeładunku towarów.
W przypadku typowego magazynu zapasów, największe znaczenie będzie miał system składowania asortymentu, pozwalający na dokładne zarządzanie każdym zakątkiem naszej przestrzeni z użyciem wózków widłowych. Inwestując w magazyn dystrybucyjny musimy zapewnić właściwy łańcuch odbioru i wydawania produktów, w czym niewątpliwie pomoże oprogramowanie informujące o aktualnym stanie magazynu. Nadzór nad terminową dostawą i wysyłką pozwoli uniknąć strat finansowych. Dla bezpieczeństwa naszych pracowników jak i naszych zapasów w magazynie warto zainstalować monitoring.
Kategorie magazynów
Podejmując wyzwanie w znalezieniu idealnej powierzchni magazynowej dla swojego przedsięwzięcia, napotkamy na oznaczenia magazynów, pozwalające określić standard oferowanej nam pod najem powierzchni.
Dla średnich i małych przedsiębiorstw optymalnym wyborem pozostają magazyny o oznaczeniu B lub C. Wskazane kategorie pozwolą zachować równowagę między oferowaną jakością, a ceną. Kategoria D wskazuje na najniższy standard powierzchni magazynowej. Jeżeli zależy nam na najnowocześniejszych rozwiązaniach dostępnych na rynku, wygodzie i znakomitej lokalizacji powinniśmy poszukiwać magazynu o oznaczeniu A i A+.
Ich dostępność jest jednak ograniczona z uwagi na wysokie koszty eksploatacji, jak również konieczność związania się z wynajmującym umową długoterminową.
fot. WGN Chrzanów Magazyn na wynajem Babice
Lokalizacja magazynu
Właściwe umiejscowienie magazynu na mapie Polski pomoże w osiągnięciu założeń biznes planu naszej firmy. W zależności od rodzaju prowadzonej działalności, strategiczne znaczenie może mieć bliskie położenie głównej siedziby przedsiębiorstwa w odniesieniu do jego kluczowego magazynu. Dobór lokalizacji ma wpływ na ponoszone przez przedsiębiorcę koszty, na które składa się nie tylko czynsz za wynajem, koszy eksploatacyjne, usługi dodatkowe (takie jak monitoring), wyposażenie, standard magazynu, dostęp do miejsc parkingowych, ale także wynagrodzenie pracowników dostosowane do sytuacji na lokalnym rynku.
Przeniesienie magazynu poza obręb miast może znacząco zmniejszyć koszty, jednak planując przeprowadzkę, weźmy pod uwagę niezbędną dla naszej działalności infrastrukturę drogową lub kolejową. Planowane remonty lub rozbudowy dróg i torów mogą bowiem przyczynić się do polepszenia, ale i pogorszenia kondycji i efektywności naszego biznesu. Dokonując ostatecznego wyboru lokalizacji magazynu na wynajem, warto zasięgnąć rady profesjonalnego pośrednika w obrocie nieruchomościami działającego pod szyldem Grupy WGN, który pomoże szybko przeanalizować dostępną na rynku ofertę.