Przeglądając publikowane ogłoszenia w segmencie nieruchomości komercyjnych oraz spoglądając na obraz wolnych powierzchni zarówno w centrach handlowych jak i biurowcach możemy wysunąć jeden wniosek przybywa liczba wakatów w tym obszarze. A czy rosnąca liczba lokali na wynajem powoduje, iż zmieniają się oczekiwania od zarządców takich inwestycji, zapewne tak, ale należy przyjrzeć się temu nie jako całości, ale jako osobnym częściom jednego obszaru jakim jest rynek komercyjny. Ponieważ nie każdy segment komercji boryka się z trudną sytuacją co doskonale widać po sektorze powierzchni magazynowych to zdecydowanie wygrany ostatnich dwóch lat.

 

Spis treści:
Zmiany w ustawie zmianami na rynku nieruchomości.
Jak dawniej wyglądał profil zarządcy w obiektach komercyjnych?
Największe oczekiwania ma segment centrów handlowych i biur.
Rynek nieruchomości luksusowych.


Brak wymaganej licencji, czy przyczynił się do zmiany charakteru zarządzania w nieruchomościach komercyjnych na wynajem?

Liczba zwolenników jak i przeciwników po zniesieniu licencji zarówno na pośrednika nieruchomości jak i zarządcę jest podobna należało by się pochylić nad tym czy ta zmiana pomogła w obszarze nieruchomości komercyjnych szczególnie w dziale najmu? Kiedy to w roku 2014 została wprowadzona ustawa zwalniająca z wymogu posiadania licencji z zakresu zarządzania nieruchomościami na rynku nieruchomości zawżało. Ponieważ od momentu wprowadzenia wszelkie prawa czy też obwiązki pomiędzy stronami określa jedynie pisemna umowa, a jak wiadomo to budzi szereg niedomówień, nie było już wymogu posiadania wykształcenia czy też kwalifikacji odpowiednich do pełnienia tegoż zawodu. Szczególnie kontrowersyjny był zapis likwidujący orzeczenia o niekaralności, ponieważ to mogło rodzić szereg niedobrych sytuacji. Na szczęście akurat to rozporządzenie uległo zmianie, kiedy to 31 października 2021 w Art.180 wprowadzano „wymóg niekaralności przy prowadzeniu działalności w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami”. Należy jednak podkreślić fakt, iż już samo zniesie licencji otworzyło furtkę dla osób chcących pracować w tych zawodach, aczkolwiek nie do końca ma to pozytywny oddźwięk. Na rynku pojawiała się dosyć duża liczba osób, które nie mając pełnego przygotowania oraz merytorycznej wiedzy zajmuje takowe funkcje. Co przyczyniło się do dużego dystansu Klientów do zawodu doradcy i zarządcy nieruchomości.

                             Zdjęcie pochodzi oferty z WGN:nieruchmości komerycjne na wynajem

 

 


Profil zarządcy w nieruchomościach komercyjnych na wynajem.

To co jeszcze klika lat temu było wyznacznikiem dla działów rekrutujących osoby na stanowiska zarządców w nieruchomościach komercyjnych na wynajem dziś już jest nieaktualne. Wcześniej jako jeden z głównych wskaźników w ogłoszeniu wymieniano znajomość branży technicznej, czasem prawnej a nawet zasad księgowości, aktualnie wskazane są bardzo dobre relacje biznesowe z najemcami i umiejętność rozumienia ich biznesów. Dużą wagę przywiązuje się także do wcześniejszego doświadczenia zawodowego przyszłego zarządcy co raz częściej sięga po specjalistów z branży retail, która umiejętnie przygotowuje do takiej pracy pod kątem min. sprawnego reagowania na zmieniające się warunki pracy a także kształtuje w zakresie efektywnego zarzadzania. Rynek nieruchomości a w szczególności sektor zarządzania nimi przekonał się, iż jest to „gra do jednej bramki” i nie liczy się tylko stan techniczny i prawny nieruchomości, ale przede wszystkich w pełni skomercjalizowany obiekt i zadowoleni najemcy. Szczególnie dziś po etapie covidowym, kiedy to prawie cały segment tej branży mocno odczuł jego skutki (zamknięte galerie handlowe, pracownicy biur wysłani na prace zdalną) ważna jest rola administratora obiektu, który w odpowiedni sposób dostosuje się do zmieniających warunków.

                                     Zdjęcie pochodzi oferty  z WGN:nieruchmości komerycjne na wynajem

 

 


Biura i centra handlowe największym wyzwaniem dla zarządców.

Ostanie badania prowadzone na rzecz galerii handlowych ewidentnie ukazują, iż poziom odwiedzalności w obiektach handlowych nie wrócił do czasów sprzed pandemii i na razie nic zapowiada zmian w tym kierunku. Szalejąca inflacja, wzrost kosztów życia i rosnące kredyty hipoteczne zmieniły priorytety konsumenta między produktem pierwszej potrzeby a rzeczą inną. Skutkiem tych wydarzeń są rzadsze wizyty w centrach handlowych i rosnąca liczba pustych lokali do granicznego często poziomu zajętości w umowach najmu poziomu (70% wynajętych powierzchni). Dlatego też działania jakie podejmują zarządzający obiektami, aby nakłonić klientów do wizyty w centrum mają bardzo szerokie spektrum. Już nie są to jak dawniej akcje prosprzedażowe, ale cała paleta działań w nurcie Eko w połączeniu z dużą świadomością zakupową oraz wprowadzenie digitalu prawie we wszystkich działach zrządzania obiektami handlowymi. Również i biura stanęły przed koniecznością przemodelowania swoich dotychczasowych założeń i uczuliły osoby na stanowiskach zarządców na większą aktywność ze swoimi najemcami oraz na optymalizacje bieżących i zaplanowanych kosztów. Dziś poziom najmu w powierzchniach biurowych daleko odbiega od poziomu sprzed 2019, jest duże prawdopodobne, iż model pracy hybrydowej pozostanie z nami na dłużej. Jak wynika z wypowiedzi ekspertów z segmentu nieruchomości biurowych ponad 76 proc pracowników deklaruje, że ten system pracy pozwala im na większą efektywność i daje dobry balans pomiędzy pracą a życiem osobistym. Tak więc pracodawcy nie mają za bardzo innego wyboru jak dostosować się do oczekiwań swoich pracowników.

                              Zdjęcie pochodzi oferty z WGN:nieruchmości komerycjne na wynajem

 

 

 


Rynek nieruchomości komercyjnych na wynajem w obszarze zarządzania nieruchomościami luksusowymi.

Firm świadczących usługi zarządzania na rynku nieruchomości komercyjnych na wynajem stale przybywa, warto jednak przyjrzeć się dokładanie jakości oferowanych usług, zwłaszcza jeśli mówimy o segmencie premium. Budynki tej klasy posiadają o wiele wyższy standard zaczynając już od samej bryły, jakości użytych materiałów a skończywszy na dodatkowych usługach, które oferowane są jego najemcom, mieszkańcom. Jest to ścisłe powiązane z ceną najmu takiej powierzchni, w której skład wchodzą często usługi personalizowane pod budynek jak np. system inteligentnego domu, usługi cocncierege w przypadku apartamentów mieszkaniowych i centrów handlowych. Co raz częściej zdarza się także, iż możemy mieć do dyspozycji jako mieszkańcy danej nieruchomości, piwniczkę wina, strefę spa& wellnes oraz bezpłatną siłownie czy np. w wypożyczalnię sprzętów wodnych (inwestycja Browary Wrocławskie). Inwestycje premium traktowane są zarówno przez samych inwestorów jak i jego nabywców w sposób wyjątkowy, dlatego też profil osoby zrządzającej takim budynkiem winien być nienaganny. Przede wszystkim powinna być to osoba o wysokich umiejętnościach interpersonalnych i doskonałej kulturze osobistej, dobrze władająca min. jednym językiem obcym, gdyż często najemcami takich inwestycji są obcokrajowcy. Dodatkowo wskazane jest, aby była na bieżąco z aspektami prawnymi z obszaru z nieruchomości i digitalizacją w tym sektorze tak by móc sprawnie reagować na potrzeby zmieniającego się klienta. Obiektów luksusowych na naszym rynku przybywa z roku na rok, rośnie także liczba osób zainteresowanych takimi lokalami zarówno pod inwestycje jak i zakup prywatny, dlatego też decydując się na administratora warto dokonać dokładnego rozeznania i sprawdzić kandydatury chętnych osób. Niewłaściwy wybór spowoduje całą masę problemów począwszy od trudności w kontakcie z najemcami na stanie technicznym budynku skończywszy.

 

                                                         Roksana Białecka-WGN-Nieruchmości