- Zwolnienie ze składek za marzec, kwiecień i maj 2020 r. dla osób prowadzących działalność, firm zgłaszających do ubezpieczeń społecznych mniej niż 50 osób
Ze zwolnienia z obowiązku opłacania składek do ZUS mogą skorzystać:
- osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą opłacające składki ZUS wyłącznie na własne ubezpieczenie społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne za okres od dnia 1 marca 2020 r do dnia 31 maja 2020 r. - zwolnienie dotyczy 100% łącznej kwoty nieopłaconych należności z tytułu składek w wysokości składek obliczonych od najniższej podstawy ich wymiaru;
- płatnicy składek zgłaszający do ubezpieczenia do 9 pracowników - zwolnienie dotyczy 100% łącznej kwoty nieopłaconych należności z tytułu składek wskazywanych w deklaracji rozliczeniowej;
- płatnicy zgłaszający do ubezpieczenia społecznego nadzień 29 lutego 2020 r od 10 do 49 ubezpieczonych - w tym przypadku zwolnienie dotyczy 50 % łącznej kwoty nieopłaconych należności z tytułu składek wykazanych w deklaracji rozliczeniowej złożonej za dany miesiąc;
Przedsiębiorcy nie zatrudniający pracowników i opłacający składki tylko za siebie mogą skorzystać ze zwolnienia jeśli:
- przychód z działalności w pierwszym miesiącu, za który jest składany wniosek nie przekraczał kwoty 15 681 zł, tj. 300% prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto za 2020 rok;
- przychód z działalności w pierwszym miesiącu, za który jest składany wniosek przekraczał kwotę 15 681 zł, tj. 300% prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto za 2020 rok, a dochód nie przekraczał kwoty 7000 zł;

Zwolnienie dotyczy tylko nieopłaconych składek. Wyjątkiem są składki za miesiąc marzec 2020, w przypadku ich opłacenia można wnioskować do ZUS o zwrot nadpłaconych środków najpóźniej przed upływem terminu opłacania składek za kwiecień.
Warunkiem otrzymania zwolnienia z opłacania składek jest brak zaległości za wcześniejsze okresy. Firma nie mogła znajdować się w trudnej sytuacji finansowej e grudniu 2019 r.
Wniosek o zwolnienie ze składek ZUS należy złożyć do 30 czerwca 2020 r.
Do tego dnia należy także złożyć deklaracje rozliczeniowe za okres marzec - maj 2020 r., chyba, że zgodnie z przepisami przedsiębiorca jest zwolniony z ich składnia.
Zwolnienie z opłacania składek ZUS stanowi pomoc publiczną mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce, o której mowa w Komunikacie Komisji Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID 19 2020 /C 91 I/ 01. Umożliwi to przedsiębiorcom wnioskowanie o pomoc publiczną z tego tytułu do maksymalnej wysokości 800 tys euro.
Aktualne informacje i wnioski o zwolnienie ze składek ZUS dostępne są na stronie:
https://www.zus.pl/web/guest/baza-wiedzy/biezace-wyjasnienia-komorek-merytorycznych/firmy/-/publisher/details/1/zwolnienie-z-obowiazku-oplacenia-naleznosci-z-tytulu-skladek-za-marzec-maj-2020-r_/2551396
- Świadczenie postojowe dla osób, które wykonują umowy cywilnoprawne (zlecenie, agencyjna, o dzieło)
Osoby wykonujące umowę cywilnoprawną (umowę agencyjną, umowę zlecenia, inną umowę o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, umowę o dzieło) mogą wnioskować do ZUS o przyznanie świadczenia postojowego, jeśli:
- wykonują umowę cywilnoprawną zawartą przed dniem 1 kwietnia 2020 r.;
- nie mają innego tytułu do ubezpieczeń społecznych;
- nie mogły wykonywać umowy cywilnoprawnej w całości lub w części z powodu przestoju w prowadzeniu działalności;
- przychód z umowy cywilnoprawnej uzyskany w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek wniosek o świadczenie postojowe nie przekroczył kwoty wyliczonej jako 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłoszonego przez Prezesa GUS na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z FUS obowiązującego na dzień złożenia wniosku (tj. 15 994, 41 zł).
Ta forma wsparcia ma rekompensować zleceniobiorcom utratę przychodów z powodu COVID-19.
Świadczenie postojowe przyznawane jest w wysokości:
- 2080 zł, tj. 80% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2020 r.;
- sumy wynagrodzeń z umów cywilnoprawnych - max. 1299, 99 zł, jeśli suma przychodów zleceniobiorcy z umów cywilnoprawnych w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek o świadczenie postojowe wynosi do 1299,99 zł (mniej niż 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2020 r.);
Świadczenie postojowe jest nieoskładkowane i nieopodatkowane.
Świadczenie postojowe można otrzymać 3 razy.
Wnioski o świadczenie postojowe mogą być złożone do ZUS najpóźniej w terminie 3 miesięcy od miesiąca, w którym został zniesiony ogłoszony stan epidemii.
Świadczenie można otrzymać po raz kolejny, nie wcześniej niż w miesiącu następującym po miesiącu wypłaty wcześniej przyznanego świadczenia postojowego.
Pierwszy wniosek o świadczenie postojowe składa na do ZUS zleceniodawca (po otrzymaniu wniosku od zleceniobiorcy). Zleceniodawca załacza do tego wniosku kopię umowy cywilnoprawnej.
Kolejne wnioski do ZUS składa bezpośrednio zleceniobiorca wraz z oświadczeniem, że jego sytuacja materialna wykazana we wcześniejszym wniosku nie uległa poprawie.
Zleceniobiorca, który chce wnioskować o świadczenie postojowe musi złożyć zleceniodawcy oświadczenia, że nie podlega ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu oraz o kwocie przychodów z innych umów.
Jeżeli zleceniobiorca zawarł więcej niż jedną umowę cywilnoprawną, każdy zleceniodawca składa wniosek odrębnie dla każdej umowy.
Wniosek o świadczenie postojowe można złożyć najpóźniej w terminie 3 miesięcy od miesiąca, w którym został zniesiony stan epidemii.
Aktualne informacje i wnioski o świadczenie postojowe dla zleceniobiorców dostępne są na stronie ZUS:
https://www.zus.pl/baza-wiedzy/biezace-wyjasnienia-komorek-merytorycznych/firmy/-/publisher/details/1/swiadczenie-postojowe-dla-osob-wykonujacych-umowy-cywilnoprawne/2551448
- Świadczenie postojowe dla samozatrudnionych
Osoby wykonujące działalność gospodarczą na podstawie prawa przedsiębiorców mogą wnioskować do ZUS o przyznanie świadczenia postojowego, jeśli miały przestój w prowadzeniu działalności w związku z COVID-19. Świadczenie postojowe ma zrekompensować utratę przychodów.
Świadczenie postojowe w wysokości 2080 zł może otrzymać przedsiębiorca, który:
- rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej przed 1 kwietnia 2020 r.;
- nie zawiesił działalności, a przychód z miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym został złożony wniosek o świadczenie postojowe był o co najmniej 15% niższy od przychodu, który przedsiębiorca uzyskał w miesiącu poprzedzającym ten miesiąc. Oznacza to, że np. na wniosku składanym w maju, przychód z kwietnia powinien być niższy o 15 % od przychodu z marca. Jeżeli wniosek będzie składany (po raz pierwszy) o świadczenie postojowe w czerwcu, to przychód z maja powinien być niższy o 15% od przychodu z kwietnia,;
- zawiesił działalność gospodarczą po dniu 31 stycznia 2020 r.;
- nie ma innego tytułu do ubezpieczeń społecznych;
Świadczenie postojowe w wysokości 1300 zł może otrzymać przedsiębiorca, który:
- rozlicza podatek kartą podatkową oraz jest zwolniony z opłacania podatku VAT;
- nie ma innego tytułu do ubezpieczeń społecznych;
Świadczenie postojowe jest nieoskładkowane i nieopodatkowane.
Świadczenie postojowe można otrzymać maksymalnie 3 razy.
Świadczenie można otrzymać po raz kolejny, nie wcześniej niż w miesiącu następującym po miesiącu wypłaty wcześniej przyznanego świadczenia postojowego.
Przedsiębiorca we wniosku o przyznanie po raz kolejny świadczenia postojowego składa oświadczenie, że jego sytuacja materialna wykazana we wcześniejszym wniosku nie uległa poprawie. To do przedsiębiorcy należy ocena czy jego sytuacja materialna uległa poprawie czy też nie. W oświadczeniu trzeba wykazywać spadku przychodów o kolejne 15%, ale sytuacja materialna przedsiębiorcy powinna być na podobnym poziomie lub niewiele się zmienić.
Aktualne informacje i wnioski o świadczenie postojowe dla samozatrudnionych dostępne są na stronie ZUS:
https://www.zus.pl/baza-wiedzy/biezace-wyjasnienia-komorek-merytorycznych/firmy/-/publisher/details/1/swiadczenie-postojowe-dla-osob-prowadzacych-dzialalnosc-gospodarcza/2551468
- Ulga w opłacaniu składek ZUS bez opłaty prolongacyjnej – odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek
Dla płatników składek, którzy mają trudności z w terminowym opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne w następstwie COVID-19 przewidziana została możliwość skorzystania z ulgi w ich opłacaniu. Dla skorzystania z tej formy pomocy nie ma znaczenia wielkość prowadzonego przedsiębiorstwa.
Przedsiębiorca może wnioskować o odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek należnych za przedsiębiorcę oraz osób zatrudnianych przez niego
Ta ulga dotyczy wyłącznie składek za okres od stycznia 2020 r. Nie można wnioskować o ulgę dotyczącą składek za 2019 r.
Dzięki tej formie wsparcia przedsiębiorca ma możliwość opłacenia składek do ZUS w dłuższym czasie. Jeśli wniosek zostanie złożony przed terminem płatności składek przedsiębiorca nie poniesie żadnych kosztów związanych z ulgą.
Jeśli wniosek zostanie złożony po terminie opłacania składek ZUS naliczy odsetki za zwłokę na dzień złożenia wniosku.
Nie ma żadnych ograniczeń co do wysokości składek, których dotyczy ulga.
Skorzystanie z ulgi nie wyklucza możliwości skorzystania z innych form wsparcia w ramach Tarczy Antykryzysowej.
Aktualne informacje i wnioski o ulgę w opłacaniu składek ZUS dostępne są na stronie:
https://www.zus.pl/baza-wiedzy/biezace-wyjasnienia-komorek-merytorycznych/firmy/-/publisher/details/1/ulga-w-oplacaniu-skladek-bez-oplaty-prolongacyjnej-odroczenie-terminu-platnosci-lub-rozlozenie-na-raty-naleznosci-z-tytulu-skladek/2551351
- Odstąpienie od pobierania odsetek za zwłokę dla należności z tytułu składek ZUS za okres od stycznia 2020 r.
Przedsiębiorcy, którzy mają problemy w opłaceniu składek w następstwie COVID-19 mogą skorzystać z odstąpienia od pobierania odsetek za zwłokę od składek za okres od stycznia 2020 r.
Ulga ta dotyczy wszystkich płatników składek - nie ma znaczenia wielkość przedsiębiorstwa.
Odstąpienie od pobierania odsetek jest możliwe w sytuacji, gdy składki już zostały opłacone, ale po ustawowym terminie płatności i w związku z tym powstały odsetki.
Dzięki uldze przedsiębiorca nie będzie musiał płacić odsetek za zwłokę od opłaconych składek.
Skorzystanie z tej ulgi nie wyklucza możliwości skorzystania z innych form wsparcia w ramach Tarczy Antykryzysowej.
Aktualne informacje i wnioski o odstąpienie od pobierania odsetek za zwłokę w płatności składek ZUS dostępne są na stronie:
https://www.zus.pl/baza-wiedzy/biezace-wyjasnienia-komorek-merytorycznych/firmy/-/publisher/details/1/odstapienie-od-pobierania-odsetek-za-zwloke-dla-naleznosci-za-okres-od-stycznia-2020-r_/2562465

- Zawieszenie spłaty umowy o rozłożenie zadłużenia na raty lub umowy o odroczeniu terminu płatności na okres 3 miesięcy
Przedsiębiorcy, którzy mają zawartą z ZUS umowę o rozłożenie zadłużenia na raty lub umowę o odroczeniu terminu płatności i jednocześnie mają trudności w jej realizacji w następstwie COVID-19, mogą skorzystać z zawieszenia jej realizacji na okres 3 miesięcy. Bez znaczenia jest wielkość przedsiębiorstwa.
Z tej formy wsparcia może skorzystać każdy płatnik składek, który ma zawartą z ZUS umowę o rozłożeniu zadłużenia na raty lub umowę o odroczeniu terminu płatności.
Ulga dotyczy zawieszenia realizacji zawartej umowy na okres 3 miesięcy.
Zawieszenie realizacji umowy dotyczy rat i składek nieopłaconych, których terminy płatności przypadają w marcu, kwietniu lub maju 2020 r.
Dzięki tej uldze przedsiębiorca będzie mógł zapłacić raty bądź należności odroczone w późniejszym terminie, bez przeliczenia odsetek za zwłokę, a jedynie opłaty prolongacyjnej.
Ponadto zawieszenie realizacji umowy o rozłożeniu zadłużeniu na raty na okres 3 miesięcy powoduje wydłużenie jej obowiązywania o ten okres.
Skorzystanie z ulgi nie wyklucza możliwości skorzystania z innych form wsparcia w ramach Tarczy Antykryzysowej.
Aktualne informacje i wnioski o zawieszenie spłaty umowy z ZUS o rozłożenie zadłużenia na raty lub umowy o odroczeniu terminu płatności na okres 3 miesięcy dostępne są na stronie:
https://www.zus.pl/baza-wiedzy/biezace-wyjasnienia-komorek-merytorycznych/firmy/-/publisher/details/1/zawieszenie-realizacji-umowy-o-rozlozeniu-zadluzenia-na-raty-lub-umowy-o-odroczeniu-terminu-platnosci-na-3-miesiace/2562396
- Wsparcie dla przedsiębiorców na ochronę miejsc pracy ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych realizowane przez Wojewódzkie Urzędy Pracy - przestój ekonomiczny, obniżenie wymiaru czasu pracy i dofinansowanie do wynagrodzenia:
Przedsiębiorcy w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy przysługują środki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy od przyznanych świadczeń.
Jako pracownicy traktowane są osoby zatrudnione w oparciu o umowę o pracę, a także zatrudnione na podstawie umowy o pracę nakładczą lub umowę zlecenia albo inną umowę o świadczenie usług, jeżeli z tego tytułu podlegają obowiązkowi ubezpieczeń: emerytalnemu i rentowemu.
Z tej formy wsparcia może skorzystać przedsiębiorca będący:
- osobą fizyczną,
- osobą prawną,
- jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą,
- wspólnikami spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.
Warunki, które muszą zostać spełnione, aby przedsiębiorca mógł skorzystać ze środków na ochronę miejsc pracy z FGŚP:
- spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19, przez co rozumie się spadek sprzedaży towarów lub usług, w ujęciu ilościowym lub wartościowym:
- nie mniej niż o 15%, obliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych, przypadających w okresie po dniu 1 stycznia 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku o przyznanie świadczeń, w porównaniu do łącznych obrotów analogicznych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych roku poprzedniego; za miesiąc uważa się także 30 kolejno po sobie następujących dni kalendarzowych, w przypadku gdy dwumiesięczny okres porównawczy rozpoczyna się w trakcie miesiąca kalendarzowego, tj. w dniu innym niż pierwszy dzień danego miesiąca kalendarzowego;
- nie mniej niż o 25%, obliczony jako stosunek obrotów z dowolnie wskazanego miesiąca kalendarzowych, przypadającego po dniu 1 stycznia 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku o przyznanie świadczeń, w porównaniu do obrotów z miesiąca poprzedniego; za miesiąc uważa się także 30 kolejno po sobie następujących dni kalendarzowych, w przypadku gdy okres porównawczy rozpoczyna się w trakcie miesiąca kalendarzowego, tj. w dniu innym niż pierwszy dzień danego miesiąca kalendarzowego;
- brak zaległości w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy do końca trzeciego kwartału 2019 r., z wyjątkiem przypadku, gdy przedsiębiorca zawarł umowę z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych lub otrzymał decyzję urzędu skarbowego w sprawie spłaty zadłużenia i terminowo opłaca raty lub korzysta z odroczenia terminu płatności;
- nie mogą zachodzić przesłanki do ogłoszenia upadłości przedsiębiorcy, o których mowa w art. 11 lub art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 498, z późn. zm.);
- zawarcie porozumienia w zakresie obniżenia wymiaru czasu pracy pracowników lub objęcia pracowników przestojem ekonomicznym.
Przestój ekonomiczny to okres niewykonywania pracy przez pracownika z przyczyn niedotyczących pracownika pozostającego w gotowości do pracy.
Pracownikowi objętemu przestojem ekonomicznym pracodawca wypłaca wynagrodzenie obniżone nie więcej niż o 50%, nie niższe jednak niż w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy.
W przypadku przestoju ekonomicznego maksymalna kwota dofinansowania (z FGŚP) na pracownika wyniesie 1.533,09 zł (brutto) w tym składki na ubezpieczenie społeczne należne od pracodawcy w przeliczeniu na pełny etat (przy założeniu składki na ubezpieczenie wypadkowe w wysokości 1,67%). Dofinansowanie przysługuje z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy.
Obniżony wymiar czasu pracy przez przedsiębiorcę, to wymiar czasu pracy pracownika z przyczyn niedotyczących pracownika. Przedsiębiorca może obniżyć wymiar czasu pracy o 20% nie więcej niż do 0,5 etatu.
Wynagrodzenie z tytułu obniżonego wymiaru czasu pracy nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę ustalane na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy. Przepis wprowadza gwarancję minimalnego wynagrodzenia za pracę po obniżeniu wymiaru czasu pracy do 20% z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy pracownika przed jego obniżeniem.
W przypadku obniżonego wymiaru czasu pracy maksymalna kwota dofinansowania (z FGŚP) na pracownika wyniesie 2.452,27 zł (brutto) w tym składki na ubezpieczenie społeczne należne od pracodawcy od przyznanego świadczenia (przy założeniu składki na ubezpieczenie wypadkowe w wysokości 1,67%). Dofinansowanie przysługuje z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy.
Przedsiębiorcy w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy przysługują środki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy (powyżej przy wyliczeniach kwot maksymalnych wskazano już wysokość dofinansowań z uwzględnieniem składek od przyznanych świadczeń) od przyznanych świadczeń.
Wymienione świadczenia przysługują przedsiębiorcy przez łączny okres 3 miesięcy. We wniosku o przyznanie z FGŚP środków na wypłatę świadczeń należy określić okres od kiedy – do kiedy przedsiębiorca wnioskuje o świadczenia. Termin ten nie może przypadać wcześniej niż od dnia wejścia w życie ustawy COVID-19, a także od dnia wprowadzenia przestoju ekonomicznego lub obniżonego czasu pracy na podstawie zawartego porozumienia.
Przedsiębiorca nie może otrzymać:
- pomocy w odniesieniu do tych samych pracowników w zakresie takich samych tytułów wypłaty na rzecz ochrony miejsc pracy (wynagrodzenia, składki),
- dofinansowania do wynagrodzenia pracowników, którzy w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku uzyskali wynagrodzenie wyższe niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, obowiązującego na dzień złożenia wniosku.
Przedsiębiorca, który na podstawie umowy o wypłatę świadczeń otrzymał z FGŚP środki na rzecz ochrony miejsc pracy jest obowiązany do:
- wykorzystania środków na warunkach określonych w umowie,
- nie wypowiedzenia umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika w okresie pobierania przez pracownika wynagrodzenia z dofinansowaniem z FGŚP,
- nie wypowiedzenia umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika, pracownikom objętym dofinansowaniem ze środków FGŚP, przez okres kolejnych miesięcy odpowiadający długością liczbie miesięcy dofinansowania z FGŚP,
- udokumentowania wykorzystania środków zgodnie z przeznaczeniem, w terminie do 30 dnia po otrzymaniu ostatniej transzy świadczenia,
- udokumentowanie zatrudniania pracowników, na których otrzymał świadczenie w stosownych okresach,
- zwrotu niewykorzystanych środków w ww. terminie.
Przedsiębiorca, który zawarł z dyrektorem WUP umowę o wypłatę świadczeń i wykorzystał środki niezgodnie z przeznaczeniem, zobowiązany jest do zwrotu na rachunek bankowy Wojewódzkiego Urzędu Pracy, środków w części wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia przekazania środków wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem.
Przedsiębiorca, który zawarł z dyrektorem WUP umowę o wypłatę świadczeń i odmówił poddania się kontroli lub w razie faktycznej niemożności przeprowadzenia kontroli, zobowiązany jest do zwrotu na rachunek bankowy Wojewódzkiego Urzędu Pracy, całości środków wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia przekazania środków.
Świadczenia z FGŚP przyznawane są na podstawie wniosku złożonego przez przedsiębiorcę do dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy.
Wypłata świadczeń następuje na podstawie umowy zawartej między dyrektorem wojewódzkiego urzędu pracy a przedsiębiorcą w transzach miesięcznych (ilość transz - uzależniona jest od okresu na jaki wnioskowana jest pomoc), w oparciu o złożony wykaz pracowników uprawnionych do świadczeń. Przekazanie środków przez dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy następuje na rachunek przedsiębiorcy wskazany we wniosku.
Po otrzymaniu świadczenia z FGŚP przedsiębiorca zobowiązany jest do wypłaty wynagrodzenia pracownikom - odprowadzając od niego należne składki oraz zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Wniosek o dofinansowanie przedsiębiorca składa do wojewódzkiego urzędu pracy.
Aktualne informacje i wnioski o przyznanie świadczeń na ochronę miejsc pracy dostępne są na stronie:
https://psz.praca.gov.pl/dla-pracodawcow-i-przedsiebiorcow/tarcza/swiadczenia
- Niskooprocentowana pożyczka z Funduszu Pracy dla mikroprzedsiębiorców realizowana przez Powiatowe Urzędy Pracy.
Z pożyczki może skorzystać mikroprzedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:
- zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz
- osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro),
- prowadził działalność gospodarczą przed dniem 1 kwietnia 2020 r.
O pożyczkę mogą ubiegać się także mikroprzedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają i nigdy nie zatrudniali pracowników.
Wniosek o pożyczkę mikroprzedsiębiorca składa do powiatowego urzędu pracy, właściwego ze względu na miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, po ogłoszeniu naboru przez dyrektora powiatowego urzędu pracy.
Starosta może, na podstawie umowy, udzielić ze środków Funduszu Pracy jednorazowo pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy, który prowadził działalność gospodarczą przed dniem 1 kwietnia 2020 r.
Pożyczka jest udzielana ze środków Funduszu Pracy do wysokości 5 tys. zł, zaś jej oprocentowanie jest stałe i wynosi w skali roku 0,05 stopy redyskonta weksli przyjmowanych przez Narodowy Bank Polski.
Okres spłaty pożyczki nie może być dłuższy niż 12 miesięcy, z karencją w spłacie kapitału wraz z odsetkami przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki.
Pożyczka wraz z odsetkami na wniosek mikroprzedsiębiorcy podlega umorzeniu, pod warunkiem, że mikroprzedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki. We wniosku o umorzenie mikroprzedsiębiorca oświadcza, że prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki.
Wsparcie polegające na udzieleniu niskooprocentowanej pożyczki z Funduszu Pracy dla mikroprzedsiębiorców (wartość pożyczki bez odsetek) stanowi pomoc publiczną, mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce, o której mowa w Sekcji 3.1 Komunikatu Komisji – Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (2020/C 91 I/01) (Dz. Urz. UE C 91I z 20.03.2020, str. 1).
Do wniosku o udzielenie pożyczki Wnioskodawca dołącza wypełniony Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19.
Aktualne informacje i wnioski o przyznanie pożyczki dla mikroprzedsiębiorcy na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności dostępne są na stronie:
https://psz.praca.gov.pl/dla-pracodawcow-i-przedsiebiorcow/tarcza/pozyczka
- Dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorców samozatrudnionych realizowane przez Powiatowe Urzędy Pracy;
Przedsiębiorca, u którego w następstwie COVID-19 nastąpił spadek obrotów gospodarczych, rozumiany jako zmniejszenie sprzedaży towarów lub usług w ujęciu ilościowym lub wartościowym może ubiegać się dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.
Wsparcie może zostać przyznane na okres nie dłuższy niż 3 miesiące.
Spadek obrotów jest rozumiany jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych w roku bieżącym w porównaniu do analogicznych dwóch miesięcy w roku poprzednim. Przy czym wybrane miesiące powinny przypadać w okresie przypadającym po dniu 1 stycznia 2020 r. i kończyć się najpóźniej w dniu poprzedzającym złożenie wniosku.
Aby uzyskać wsparcie należy złożyć wniosek do powiatowego urzędu pracy, właściwego ze względu na miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia naboru przez dyrektora powiatowego urzędu pracy.
Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia dofinansowania przedsiębiorca zawiera ze Starostą umowę, w która określa warunki dofinansowania i termin wypłaty środków finansowych.
Przedsiębiorca nie może otrzymać dofinansowania na te same koszty prowadzenia działalności gospodarczej, które zostały albo zostaną sfinansowane z innych środków publicznych.
Wysokość przyznanego dofinansowania jest uzależniona od wysokości spadku obrotów:
- co najmniej 30% spadku obrotów – dofinansowanie może być przyznane w wysokości 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia miesięcznie,
- co najmniej 50% spadku obrotów– dofinansowanie może być przyznane w wysokości 70% kwoty minimalnego wynagrodzenia miesięcznie,
- co najmniej 80% spadku obrotów – dofinansowanie może być przyznane w wysokości 90% kwoty minimalnego wynagrodzenia miesięcznie.
Przedsiębiorca jest obowiązany do prowadzenia działalności gospodarczej przez okres, na który przyznane zostało dofinansowanie.
Bez względu na termin złożenia wniosku, dofinansowanie obowiązuje od miesiąca, w którym wniosek został złożony.
Dofinansowanie powinno być przeznaczone na koszty prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku nieprowadzenia działalności gospodarczej przez okres wynikający z umowy, przedsiębiorca jest obowiązany do zwrotu środków proporcjonalnie do okresu nieprowadzenia działalności gospodarczej, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty. Zwrot środków następuje bez odsetek.
Dofinansowanie lub rezygnacja z dochodzenia odsetek przy zwrocie dofinansowania wykorzystanego niezgodnie z przeznaczeniem stanowią pomoc publiczną mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce, o której mowa w Sekcji 3.1 Komunikatu Komisji – Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (Dz. Urz. UE C 91 I/1 z 20.03.2020 r. ze zm.)
Aktualne informacje i wnioski o przyznanie dofinansowania części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dostępne są na stronie:
https://psz.praca.gov.pl/dla-pracodawcow-i-przedsiebiorcow/tarcza/dofinansowanie
- Dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników dla mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców realizowane przez Powiatowe Urzędy Pracy
Przedsiębiorca, u którego w następstwie COVID-19 nastąpił spadek obrotów gospodarczych, rozumiany jako zmniejszenie sprzedaży towarów lub usług w ujęciu ilościowym lub wartościowym może złożyć wniosek o dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenie społeczne.
Wsparcie może zostać przyznane na okres nie dłuższy niż 3 miesiące.
Spadek obrotów jest rozumiany jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych w roku bieżącym w porównaniu do analogicznych dwóch miesięcy w roku poprzednim. Przy czym wybrany okres powinien mieścić się w ramach czasowych: od po dniu 1 stycznia 2020 r. do dnia poprzedzającego złożenie wniosku.
Aby uzyskać wsparcie należy złożyć wniosek do powiatowego urzędu pracy, właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy lub miejsce wykonywania pracy pracowników w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia naboru przez dyrektora powiatowego urzędu pracy.
Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia dofinansowania przedsiębiorca zawiera ze Starostą umowę, w która określa warunki dofinansowania i termin wypłaty środków finansowych.
Wysokość przyznanego dofinansowania jest uzależniona od wysokości spadku obrotów przedsiębiorcy. W przypadku spadku obrotów na poziomie:
- co najmniej 30% – dofinansowanie może być może być przyznane w wysokości nieprzekraczającej kwoty stanowiącej sumę 50% wynagrodzeń poszczególnych pracowników objętych wnioskiem o dofinansowanie wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od tych wynagrodzeń, jednak nie więcej niż 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę w rozumieniu ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę powiększonego o składki na ubezpieczenia społeczne od pracodawcy w odniesieniu do każdego pracownika;
- co najmniej 50% – dofinansowanie może być przyznane w wysokości nieprzekraczającej kwoty stanowiącej sumę 70% wynagrodzeń poszczególnych pracowników objętych wnioskiem o dofinansowanie wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od tych wynagrodzeń, jednak nie więcej niż 70% kwoty minimalnego wynagrodzenia, powiększonego o składki na ubezpieczenia społeczne od pracodawcy, w odniesieniu do każdego pracownika,
- co najmniej 80% – dofinansowanie może być przyznane w wysokości nieprzekraczającej kwoty stanowiącej sumę 90% wynagrodzeń poszczególnych pracowników objętych wnioskiem o dofinansowanie wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od tych wynagrodzeń, jednak nie więcej niż 90% kwoty minimalnego wynagrodzenia, powiększonego o składki na ubezpieczenia społeczne od pracodawcy, w odniesieniu do każdego pracownika.
Wysokość minimalnego wynagrodzenia w 2020 r. wynosi 2600 zł brutto.
Przedsiębiorca, który skorzystał ze zwolnienia, w całości lub w części, z obowiązku opłacania należności z tytułu składek odprowadzanych do ZUS, nie może otrzymać dofinansowania w części dotyczącej składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Może natomiast otrzymać dofinansowanie części kosztów wynagrodzenia pracowników.
Przedsiębiorca nie może otrzymać dofinansowania w części, w której te same koszty prowadzenia działalności gospodarczej zostały albo zostaną sfinansowane z innych środków publicznych.
Dofinansowanie jest wypłacane w okresach miesięcznych, po złożeniu przez przedsiębiorcę oświadczenia o zatrudnianiu w danym miesiącu pracowników objętych umową oraz kosztach wynagrodzeń każdego z tych pracowników i należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne, według stanu na ostatni dzień miesiąca, za który dofinansowanie jest wypłacane.
Przedsiębiorca jest zobowiązany do utrzymania w zatrudnieniu pracowników objętych umową przez okres dofinansowania.
Obowiązkiem przedsiębiorcy jest także złożenie do Urzędu Pracy w terminie 30 dni po zakończeniu okresu dofinansowania dokumentów potwierdzających prawidłowość wykorzystania otrzymanych środków oraz dokumentów potwierdzających zatrudnienie pracowników, na których otrzymał dofinansowanie.
Przedsiębiorca jest zobowiązany do powiadomienia Urzędu Pracy o każdej zmianie okoliczności mających wpływ na wysokość wypłacanego dofinansowania, w terminie 7 dni roboczych od dnia uzyskania informacji o jej wystąpieniu.
Dofinansowanie powinno być przeznaczone na koszty wynagrodzeń pracowników i/lub należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne. Jeżeli środki zostaną wydatkowane niezgodnie z przeznaczeniem podlegają zwrotowi bez odsetek, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania Starosty.
Dofinansowanie lub rezygnacja z dochodzenia odsetek przy zwrocie dofinansowania wykorzystanego niezgodnie z przeznaczeniem stanowią pomoc publiczną mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce, o której mowa w Sekcji 3.1 Komunikatu Komisji – Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (Dz. Urz. UE C 91 I/1 z 20.03.2020 r. ze zm.).
Aktualne informacje i wnioski o przyznanie dofinansowania kosztów wynagrodzeń pracowników dla mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców dostępne są na stronie:
https://psz.praca.gov.pl/dla-pracodawcow-i-przedsiebiorcow/tarcza/wynagrodzenia
- Odroczenie terminu zapłaty należności podatkowych
Przedsiębiorca, który ma trudności z zapłatą w terminie podatku, zaległości podatkowych lub odsetek od niezapłaconych w terminie zaliczek na podatek może złożyć wniosek o odroczenie terminu płatności.
Ta forma wsparcia polega na przesunięciu spłaty należności podatkowych na dogodniejszy dla podatnika czas.
Przedsiębiorca powinien złożyć wniosek o odroczenie terminu zapłaty podatku przed upływem tego terminu, niezwłocznie po stwierdzeniu faktu, że nie może uregulować zobowiązania podatkowego.
Jeśli wniosek zostanie złożony po tym terminie, to powstanie tzw. zaległość podatkowa. W takim przypadku – oprócz zaległości – przedsiębiorca będzie zobowiązany do zapłaty odsetek za zwłokę.
Wniosek należy złożyć:
- do urzędu skarbowego właściwego dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy - jeśli prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą;
- do urzędu skarbowego właściwego dla siedziby podmiotu - jeśli przedsiębiorca prowadzi firmę jako osoba prawna (np. spółka z o.o.) lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej (np. stowarzyszenie);
- do urzędu skarbowego właściwego dla stałego miejsca prowadzenia działalności - jeśli przedsiębiorca nie posiada siedziby w Polsce, ale na stałe prowadzisz tutaj działalność gospodarczą;
- do Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście - jeśli przedsiębiorca nie posiada siedziby, ani na stałe nie prowadzi działalności gospodarczej w Polsce.
Organ podatkowy powinien rozpoznać wniosek w terminie miesiąca, od jego złożenia. Jeśli sprawa będzie trudniejsza – w ciągu 2 miesięcy. Termin ten może się wydłużyć, gdy konieczne będą do wykonania dodatkowe czynności dla wyjaśnienia sprawy. Ponadto na czas trwania postępowania wpływają okresy zawieszenia postępowania lub opóźnienia (z twojej przyczyny lub niezależne od urzędu).
Decyzja o odroczeniu terminu jest uznaniowa - to organ podatkowy decyduje, czy przyzna przedsiębiorcy prawo do zapłaty należności w późniejszym terminie. Nawet jeśli przedsiębiorca złoży wniosek i spełni wszystkie wymagania, które uprawniają do odroczenia płatności, nie ma gwarancji, że taka ulga zostanie mu przyznana.
Każda sprawa rozpatrywana jest indywidualnie. Organ podatkowy rozpatrujący wniosek może między innymi sprawdzić sytuację majątkową przedsiębiorcy i zweryfikować jak zapłata podatku wpłynie na sytuację życiową oraz rodziny przedsiębiorcy.
Odroczenie terminu zapłaty podatku może nastąpić ze względu na:
- ważny interes podatnika (to sytuacja, gdy z powodu nadzwyczajnych, losowych przypadków, podatnik nie jest w stanie zaległości podatkowych uregulować. Będzie to utrata możliwości zarobkowania, utrata losowa majątku) lub
- interes publiczny (to sytuacja, gdy zapłata zaległości podatkowej spowoduje konieczność sięgania przez podatnika do środków pomocy państwa, gdyż nie będzie w stanie zaspakajać swoich potrzeb materialnych).
Ponieważ ważny interes podatnika lub interes publiczny, które uzasadniają odroczenie terminu są pojęciami bardzo pojemnymi, dlatego przedsiębiorca powinien przedstawić we wniosku wyczerpujące wyjaśnienie swojej sytuacji i potwierdzić ją dokumentami, które może załączyć do wniosku.
W okresie stanu epidemii spowodowanej COVID-19, do wniosku składanego do urzędu skarbowego za pośrednictwem Biznes.gov.pl, nie trzeba dołączać dokumentów potwierdzających okoliczności opisane we wniosku. W takim wypadku organ podatkowy rozpozna wniosek na podstawie materiału dowodowego zebranego we własnym zakresie. Jeśli, jednak przedsiębiorca może dołączyć takie dokumenty, dobrze jest je załączyć, ponieważ może to przyspieszyć rozpoznanie wniosku.
Przedsiębiorca może wnioskować o odroczenie:
- terminu zapłaty podatku,
- termin zapłaty zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę,
- odsetek od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek.
Organ podatkowy jest związany treścią wniosku przedsiębiorcy, co oznacza, że organ nie zastosuje innej ulgi, niż ta, o którą wnioskuje przedsiębiorca, np. jeśli we wniosku zostanie wskazane, że przedsiębiorca wnosi o odroczenie terminu płatności, organ podatkowy nie może zastosować innej ulgi (rozłożenie należności podatkowej na raty, umorzenie zaległości podatkowej).
Organ podatkowy może odroczyć płatności podatkowe przedsiębiorcy, w formie ulgi:
1) która nie stanowi pomocy publicznej, czyli gdy pomoc udzielona przez państwo nie zakłóca lub nie grozi zakłóceniem konkurencji oraz nie wpływa na wymianę handlową pomiędzy państwami członkowskimi UE. Taki charakter może mieć ulga dla przedsiębiorcy, który działa wyłącznie na rynku lokalnym;
2) która stanowi pomoc publiczną, czyli wpływa na zakłócenie wymiany handlowej, (np. ulgi dla eksporterów), ale udzielona została:
- w celu naprawienia szkód po klęskach żywiołowych lub innych poważnych zdarzeniach,
- w celu zapobieżenia lub likwidacji poważnych zakłóceń w gospodarce o charakterze ponadsektorowym,
- w celu wsparcia krajowych przedsiębiorców działających w ramach przedsięwzięcia gospodarczego, podejmowanego w interesie europejskim,
- w celu promowania i wspierania kultury, dziedzictwa narodowego, nauki i oświaty,
- jako rekompensata za realizację usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym,
- na szkolenia,
- na zatrudnienie,
- na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw,
- na restrukturyzację,
- na ochronę środowiska,
- na prace badawczo-rozwojowe,
- jako pomoc regionalną oraz inną pomoc publiczną (dopuszczalną w ramach przepisów unijnych);
- która jest pomocą de minimis - ulga nie stanowi pomocy publicznej ponieważ jej wysokość mieści się w limicie, który dla jednego przedsiębiorcy wynosi 200 000 euro w ciągu 3 lat podatkowych, a dla przedsiębiorstwa prowadzącego działalność w zakresie drogowego transportu towarów w kwocie nie większej niż 100 000 euro w ciągu trzech lat podatkowych).
Organ podatkowy po rozpoznaniu wniosku może wydać:
- decyzję o odroczeniu terminu zapłaty zobowiązań podatkowych, co oznacza, że wniosek został rozpatrzony pozytywnie i zapłata należnych zobowiązań będzie odroczona. Jeśli jednak należność w nowym terminie nie zostanie zapłacona, to decyzja o odroczeniu spłaty wygasa z mocy prawa i musisz natychmiast wpłacić odroczoną kwotę podatku wraz z odsetkami za zwłokę. Odsetki są naliczone od dnia, w którym upłynął termin płatności tego podatku;
- decyzję o odmowie odroczenia terminu zapłaty zobowiązań. W takim przypadku można ponownie złożyć wniosek o odroczenie terminu płatności, wskazując na nowe okoliczności, które uzasadniają prośbę. Zostanie ponownie przeprowadzone postępowanie w tym zakresie;
- postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania jeśli np. wniosek zostanie złożony, przez osobę nieuprawnioną, która nie jest stroną sprawy, albo wniosek dotyczy spraw, których urząd nie może rozpatrzyć, ze względu na brak podstawy prawnej;
- decyzję o umorzeniu postępowania jeśli np. nie ma jeszcze albo już nie ma zobowiązania podatkowego określonego w twoim wniosku, albo zobowiązanie podatkowe się przedawniło.
W przypadku otrzymania pozytywnej decyzji o odroczeniu terminu płatności przedsiębiorca jest zobowiązany do zapłaty opłaty prolongacyjnej. Jeśli opłata nie zostanie uiszczona, decyzja o przyznaniu ulgi staje się nieważna (w części lub w całości). Opłaty prolongacyjna, nie jest naliczana, jeśli przyczyną wniosku o odroczenie płatności była klęska żywiołowa lub wypadek losowy.
Opłata prolongacyjna za odroczenie terminu płatności zobowiązań podatkowych nie jest także naliczana w okresie epidemii COVID-19.
Wysokość opłaty ustalana jest od kwoty podatku lub zaległości podatkowej. Opłata naliczana jest w przypadku wydania decyzji o odroczeniu terminu zapłaty:
- podatku – od następnego dnia po terminie płatności podatku do dnia, do którego odroczono termin płatności tego podatku,
- zaległości podatkowej – od następnego dnia od daty złożonego wniosku w sprawie odroczenia spłaty do dnia odroczenia tego podatku;
Aktualne informacje oraz wniosek o odroczenie terminu zapłaty należności podatkowych dostępne są na stronie:
https://www.biznes.gov.pl/pl/firma/podatki-i-ksiegowosc/chce-rozliczac-pit/proc_293-odroczenie-terminu-platnosci-podatku-zaleglosci-podatkowych-lub-odsetek
- Rozłożenie na raty należności podatkowych
Przedsiębiorcy, którzy nie są w stanie zapłacić jednorazowo całego podatku, zaległości podatkowych lub odsetek od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek mogą wystąpić z wnioskiem o rozłożenie tych należności na raty.
Rozłożenie na raty zaległości podatkowych polega na podziale kwoty podatku lub innych zobowiązań podatkowych na co najmniej dwie części i ustalenia dla nich nowych terminów płatności.
Przedsiębiorca powinien złożyć wniosek o rozłożenie podatku na raty przed upływem terminu jego płatności, niezwłocznie po stwierdzeniu, że nie jesteś w stanie zapłacić zobowiązania podatkowego w całości.
Jeśli wniosek zostanie złożony po tym terminie, to powstanie tzw. zaległość podatkowa. W takim przypadku – oprócz zaległości – przedsiębiorca będzie zobowiązany do zapłaty odsetek za zwłokę. Nie pozbawi cię to jednak możliwości złożenia wniosku o rozłożenie na raty całej należności.
Wniosek należy złożyć:
- do urzędu skarbowego właściwego dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy - jeśli prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą;
- do urzędu skarbowego właściwego dla siedziby podmiotu - jeśli przedsiębiorca prowadzi firmę jako osoba prawna (np. spółka z o.o.) lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej (np. stowarzyszenie);
- do urzędu skarbowego właściwego dla stałego miejsca prowadzenia działalności - jeśli przedsiębiorca nie posiada siedziby w Polsce, ale na stałe prowadzisz tutaj działalność gospodarczą;
- do Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście - jeśli przedsiębiorca nie posiada siedziby, ani na stałe nie prowadzi działalności gospodarczej w Polsce.
Rozłożenie na raty zaległości podatkowych może nastąpić ze względu na:
- ważny interes podatnika (to sytuacja, gdy z powodu nadzwyczajnych, losowych przypadków, podatnik nie jest w stanie zaległości podatkowych uregulować. Będzie to utrata możliwości zarobkowania, utrata losowa majątku) lub
- interes publiczny (to sytuacja, gdy zapłata zaległości podatkowej spowoduje konieczność sięgania przez podatnika do środków pomocy państwa, gdyż nie będzie w stanie zaspakajać swoich potrzeb materialnych).
Ponieważ ważny interes podatnika lub interes publiczny, które uzasadniają rozłożenie na raty są pojęciami bardzo pojemnymi, dlatego przedsiębiorca powinien przedstawić we wniosku wyczerpujące wyjaśnienie swojej sytuacji i potwierdzić ją dokumentami, które może załączyć do wniosku.
W okresie stanu epidemii spowodowanej COVID-19, do wniosku składanego do urzędu skarbowego za pośrednictwem Biznes.gov.pl, nie trzeba dołączać dokumentów potwierdzających okoliczności opisane we wniosku. W takim wypadku organ podatkowy rozpozna wniosek na podstawie materiału dowodowego zebranego we własnym zakresie. Jeśli, jednak przedsiębiorca może dołączyć takie dokumenty, dobrze jest je załączyć, ponieważ może to przyspieszyć rozpoznanie wniosku.
Przedsiębiorca może wnioskować o rozłożenie na raty:
- zapłaty podatku,
- zapłaty zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę,
- odsetek od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek.
Organ podatkowy może rozłożyć na raty przedsiębiorcy płatności podatkowe, w formie ulgi:
1) która nie stanowi pomocy publicznej, czyli gdy pomoc udzielona przez państwo nie zakłóca lub nie grozi zakłóceniem konkurencji oraz nie wpływa na wymianę handlową pomiędzy państwami członkowskimi UE. Taki charakter może mieć ulga dla przedsiębiorcy, który działa wyłącznie na rynku lokalnym;
2) która stanowi pomoc publiczną, czyli wpływa na zakłócenie wymiany handlowej, (np. ulgi dla eksporterów), ale udzielona została:
- w celu naprawienia szkód po klęskach żywiołowych lub innych poważnych zdarzeniach,
- w celu zapobieżenia lub likwidacji poważnych zakłóceń w gospodarce o charakterze ponadsektorowym,
- w celu wsparcia krajowych przedsiębiorców działających w ramach przedsięwzięcia gospodarczego, podejmowanego w interesie europejskim,
- w celu promowania i wspierania kultury, dziedzictwa narodowego, nauki i oświaty,
- jako rekompensata za realizację usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym,
- na szkolenia,
- na zatrudnienie,
- na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw,
- na restrukturyzację,
- na ochronę środowiska,
- na prace badawczo-rozwojowe,
- jako pomoc regionalną oraz inną pomoc publiczną (dopuszczalną w ramach przepisów unijnych);
- która jest pomocą de minimis - ulga nie stanowi pomocy publicznej ponieważ jej wysokość mieści się w limicie, który dla jednego przedsiębiorcy wynosi 200 000 euro w ciągu 3 lat podatkowych, a dla przedsiębiorstwa prowadzącego działalność w zakresie drogowego transportu towarów w kwocie nie większej niż 100 000 euro w ciągu trzech lat podatkowych).
Organ podatkowy po rozpoznaniu wniosku może wydać:
- decyzję rozłożeniu na raty terminu zapłaty należności podatkowych, co oznacza, że wniosek został rozpatrzony pozytywnie i zapłata należnych zobowiązań będzie przesunięta w czasie.W decyzji zostaną wskazane terminy, w których ma nastąpić zapłata. Jeśli jednak należność w którejkolwiek nie zostanie zapłacona we wskazanym terminie, to decyzja o rozłożeniu należności podatkowej w ratach w części dotyczącej tych rat wygaśnie z mocy prawa. Przedsiębiorca powinien zapłacić jak najszybciej wymagane raty wraz z odsetkami za zwłokę. W przypadku pozostałych rat, które nie są jeszcze wymagane, decyzja przyznająca ulgę pozostaje ważna. Jeśli jednak nie zostaną zapłacone w terminie trzy kolejne raty,to decyzja o rozłożeniu na raty wszystkich niezapłaconych rat wygaśnie. W takiej sytuacji należy zapłacić jednorazowo całość należności podatkowej pozostałej do spłaty wraz z odsetkami za zwłokę.
- decyzję o odmowie rozłożenia na raty zapłaty zobowiązań. W takim przypadku można ponownie złożyć wniosek, wskazując na nowe okoliczności, które uzasadniają prośbę. Zostanie ponownie przeprowadzone postępowanie w tym zakresie;
- postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania jeśli np. wniosek zostanie złożony, przez osobę nieuprawnioną, która nie jest stroną sprawy, albo wniosek dotyczy spraw, których urząd nie może rozpatrzyć, ze względu na brak podstawy prawnej;
- decyzję o umorzeniu postępowania jeśli np. nie ma jeszcze albo już nie ma zobowiązania podatkowego określonego w twoim wniosku, albo zobowiązanie podatkowe się przedawniło.
W przypadku otrzymania pozytywnej decyzji rozłożeniu na raty płatności przedsiębiorca jest zobowiązany do zapłaty opłaty prolongacyjnej. Jeśli opłata nie zostanie uiszczona, decyzja o przyznaniu ulgi staje się nieważna (w części lub w całości). Opłaty prolongacyjna, nie jest naliczana, jeśli przyczyną wniosku o odroczenie płatności była klęska żywiołowa lub wypadek losowy.
Opłata prolongacyjna rozłożenie na raty terminu płatności zobowiązań podatkowych nie jest także naliczana w okresie epidemii COVID-19.
Aktualne informacje oraz wniosek o rozłożenie na raty należności podatkowych dostępne są na stronie:
https://www.biznes.gov.pl/pl/firma/podatki-i-ksiegowosc/chce-rozliczac-inne-podatki/proc_291-rozlozenie-na-raty-zaleglosci-podatkowych?selected_institution=0
- Czasowe wygaśnięcie umowy najmu, dzierżawy lub innej podobnej umowy
Dla przedsiębiorców będących najemcami powierzchni w galeriach handlowych Tarcza Antykryzysowa wprowadziła czasowe wygaśnięcie w okresie obowiązywania zakazu prowadzenia działalności w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 metrów kwadratowych zgodnie z właściwymi przepisami, zobowiązań wynikających z umów: najmu, dzierżawy lub innej podobnej umowy, przez którą dochodzi do oddania do używania powierzchni handlowej.
W terminie trzech miesięcy od dnia zniesienia zakazu prowadzenia działalności w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 metrów kwadratowych osoba uprawniona dotychczas do używania powierzchni handlowej ma złożyć udostępniającemu bezwarunkową i wiążącą ofertę przedłużenia obowiązywania umowy na takich samych warunkach, jak przed ogłoszeniem zakazu.
Nowa umowa ma wiązać przez okres odpowiadający długości okresu obowiązywania zakazu i dodatkowo sześciu miesięcy. Jeśli oferta nie zostanie złożona w terminie, to uważa się, że do czasowego wygaśnięcia umowy nie doszło. Czasowe wygaśnięcie umowy obowiązuje od dnia wprowadzenia zakazu, a obowiązek złożenia oferty zawarcia nowej umowy na dotychczasowych zasadach – od dnia zniesienia zakazu.
Strony wyżej wymienionych umów mogą korzystać także z innych rozwiązań na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego na wypadek wprowadzenia ograniczeń w swobodzie działalności gospodarczej.
Aktualne informacje dotyczące czasowego wygaśnięcia umowy najmu, dzierżawy lub innej podobnej umowy dostępne są na stronie:
https://www.gov.pl/web/gov/czasowe-wygasniecie-umowy-najmu-dzierzawy-lub-innej-podobnej-umowy
- Informacje o pozostałych formach wsparcia dla przedsiębiorców wprowadzonych przez Tarcze Antykryzysowe w zakresie podatków oraz świadczeń finansowych dostępne są na stronie:
https://www.gov.pl/web/gov/uslugi-dla-przedsiebiorcy
- Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla firm i pracowników
Tarcza Finansowa PFR dla firm i pracowników jest programem wsparcia o wartości 100 mld zł skierowanym do mikrofirm (zatrudniających co najmniej 1 pracownika) oraz małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. PFR oferuje mikrofirmom i MŚP subwencje finansowe możliwe do uzyskania za pośrednictwem banków.
Wszystkie rozwiązania przewidziane w Tarczy Finansowej mają na celu:
- poprawić płynność finansową firm;
- zrekompensować im szkody poniesione w wyniku pandemii;
- ochronić miejsca pracy szczególnie w mikrofirmach i MŚP;
- wesprzeć działanie sektorów najmocniej dotkniętych skutkami pandemii;
Aktualne informacje dotyczące subwencji dostępne są na stronie:
https://pfrsa.pl/tarcza-finansowa-pfr.html
Dział Prawny WGN
mec. Bogumiła Sipak