W ramach umowy franczyzowej, przekazywany jest pakiet, który zawiera takie elementy, jak:
- szeroko opisany sposób prowadzenia działalności
- obowiązek zaopatrywania się w materiały u konkretnego dostawcy
- prawa ochronne
- szkolenia nowych pracowników i managerów franczyzobiorcy
- zapewnienie akcji reklamowych przez franczyzodawcę
- zapewnienie materiałów reklamowych (jednakowych dla wszystkich franczyzobiorców)
- prawo kontroli dla franczyzodawcy
- klauzule zabezpieczające, mające na celu zobowiązanie do dochowania tajemnicy, zapobiegające w przyszłości wykorzystania wiedzy franczyzodawcy na jego szkodę.

Franczyza jako model biznesowy

Franchising to coraz popularniejszy model biznesowy. Jego skuteczność polega na oparciu własnej działalności o wypracowany i sprawdzony system ugruntowanej marki. Dla obu stron wiąże się to z wymiernymi korzyściami.
A dla franczyzobiorcy są nie małe: nie musi on dysponować dużym kapitałem finansowym, aby rozpocząć działalność; nie musi budować on własnego biznesu od samego początku, wiedzę i ugruntowaną markę dostaje już na starcie. Nie podejmuje on również ryzyka biznesowego, opartego na niesprawdzonych formułach.
W przypadku prowadzenia firmy na zasadzie franczyzy, korzyści finansowe można łatwo przewidzieć. W przypadku rozpoczynania działalności od zera, ciężko przewidzieć zyski, nie mówiąc już o tym, że zwykle w pierwszych miesiącach funkcjonowania i wprowadzania firmy na rynek, korzyści są raczej ujemne.
 
Franczyza- wachlarz zalet

Dla franczyzodawcy to również spory wachlarz zalet. Przede wszystkim, to zwiększenie kanału dystrybucji, co w efekcie daje szerszą obecność na danym rynku. Jest to również świetna droga na rynki zagraniczne. Franczyzodawca nie musi samodzielnie rozbudowywać sieci biur zagranicą, co często jest bardzo długim i żmudnym procesem. Przerzuca to na franczyzobiorcę, którego zadaniem jest nie tylko prowadzenie danego biura (czy to w Polsce, czy zagranicą), ale również bezpośrednia kontrola nad zatrudnionym personelem. Z pewnością jest to duża oszczędność w administracji kadrowej firmy. Duża ilość biur jednej marki sprawia, że staje się ona coraz bardziej rozpoznawalna, a to przekłada się na zyski.
 
Franczyza- koszty

Należy jednak pamiętać, że udział we franczyzie kosztuje. Franczyzodawca udostępnia swoją wiedzę, miejsce na rynku wypracowane latami, a także potrzebne materiały do realizacji zadań. W zależności od rodzaju działalności, którą będziemy prowadzić, musimy dysponować kapitałem od 10 tyś zł do nawet 1,2 mln zł.

Ale warto skupić się na konkretach.
Ciężko znaleźć galerię handlową, w której nie było by chociaż kilku marek franczyzowych.

Aby otworzyć działalność gospodarczą opartą na franczyzie, należy spełnić kilka warunków.

I tak, aby otworzyć salon z formalną odzieżą męską marki Vistula, należy dysponować kwotą rzędu 290 tyś zł. Salon z odzieżą dżinsową Levi’s to ok. 300 tyś zł na lokal oraz 250 tyś zł na pierwsze zatowarowanie sklepu.
Franczyzy odzieżowe to nie tylko pomoc w zakresie wyboru lokalu i przystosowania go do sprzedaży tekstyliów, ale również ułatwienie zakup towaru – często swojej marki lub innej, oferując przy tym pomoc w negocjacjach cen.

Gastronomia to prawdziwa kopalnia sieci franczyzowych. Zdecydowaną większość w tej grupie, tworzą kawiarnie. Przykładowo, Columbus Cafe to sieć polskich kawiarni, z których pierwsza powstała 16 lat temu w Szczecinie. W swoim menu oferuje nie tylko kawę, ale również sałatki, kanapki, muffiny i torty. Columbus Cafe oferuje swoim franczyzobiorcom pomoc przy wyborze lokalizacji i uzyskaniu leasingu na sprzęt baristyczny, pełne wsparcie m
erytoryczne przy sporządzaniu projektów, analiz i raportów oraz serwis informatyczny. Koszt takiego przedsięwzięcia to minimum 200 tyś zł.

Dla osób chcących rozpocząć działalność franczyzową, a nie posiadających znacznych nakładów finansowych, specjaliści i analitycy rynku polecają branżę nieruchomości. Dzięki zwolnieniu zawodu pośrednika nieruchomości z obowiązku posiadania licencji, rynek obrotu nieruchomościami stał się dostępny dla każdego, a stabilność rynku gwarantuje stały obrót.
 
Franczyza nieruchomości WGN

WGN Nieruchomości to największy polski koncern obrotu nieruchomościami i jednocześnie największa sieć franczyzowowa w Polsce, w dziale nieruchomości. Posiada 3 własne oddziały i około 80 biur, w których zatrudnionych jest ok. 500 osób (dane: III kwartał 2018).
 
W ramach umowy franczyzy w nieruchomości, WGN oferuje swoim partnerom dostęp do najnowocześniejszej bazy ofert MLS-WGN, całe zaplecze informatyczne, szeroko zakrojoną kampanię reklamową w mediach, a także na Targach Nieruchomości w Cannes i w Monachium, obsługę prawną, a także zapewnia współpracę ze strategicznymi partnerami, m.in. Real Executives w Stanach Zjednoczonych.
 
Opłata startowa wynosi tylko 3 000 zł netto.

Stałe opłaty miesięczne nie są związane z przychodem franczyzobiorcy i są indywidualnie ustalane z każdym potencjalnym Franczyzobiorcą. Co ważne, stałe opłaty miesięczne pobierane są dopiero od trzeciego miesiąca działalności.
Dzięki czemu Partner ma zapewniony kapitał na rozwinięcie od podstaw swojego biznesu.

Biorąc pod uwagę poprawę koniunktury, co hucznie zapowiadają specjaliści rynkowi, branża nieruchomości, obok gastronomii i tekstyliów, wydaje się być, na dzień dzisiejszy, najlepszym pomysłem na biznes. Z czasem, można rozbudować sieć usług o kredyty, aranżacje i home staging (przygotowanie nieruchomości do sprzedaży lub najmu), a to zawsze dodatkowe źródła dochodu i sposób na podniesienie jakości usług i pozycji rynkowej.