1,62 mln mkw. – to całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Aglomeracji Warszawskiej wyniosła na koniec III kw. 69% przypada na centra handlowe. Poziom nasycenia powierzchnią w centrach handlowych sięga 436 mkw. na 1000 mieszkańców. To wynik niższy niż m.in. w Poznaniu, Wrocławiu, Trójmieście czy Łodzi – informują eksperci JLL.– Widzimy rosnącą aktywność deweloperów powierzchni handlowychw Warszawie i okolicach. W samym III kw. podaż w stolicy wzrosła o 31 000 mkw. w takich obiektach jak Royal Wilanów oraz rozbudowa projektów
Wola Park i
Factory Ursus. Już w IV kw. w Warszawie do użytku oddano
MODO Domy Mody we Włochach, Ferio Wawer w Wawrze i Plac Vogla na Wilanowie. Aktualnie w budowie jest 104 000 mkw., z czego największym projektem jest Galeria Północna – najnowsza inwestycja firmy GTC, która powstaje w sercu zielonej Białołęki – mówi
Anna Bartoszewicz-Wnuk, Dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa w JLL.Od stycznia 2015 r. rynek nowoczesnych powierzchni handlowych w Aglomeracji Warszawskiej wzbogacił się o ok. 57 100 mkw., a największym ukończonym projektem była rozbudowa Wola Parku.Warszawa nadal jest numerem jeden dla nowych marek, debiutujących na polskim rynku.W III kw. 2015 r. były to: Origins w Galerii Mokotów, Paul w Warsaw Financial Center, Fuddruckers i Dairy Queen w Wola Park. Już w IV kw. decyzję o wejściu do Polski ogłosiło Forever 21, które otworzy swój sklep w Galerii PółnocnejPoziom pustostanów w stolicy w centrach handlowych wynosi obecnie ok. 1,7%, co jest wynikiem dużo niższym niż średnia dla miast powyżej 200 000 mieszkańców (3,1%).Miesięczne czynsze typu prime
za mkw. w najlepszych centrach handlowych wzrosły do 105 – 120 euro. W parkach handlowych stawki najmu kształtują się na poziomie 9-10 euro, a za lokale handlowe przy głównych ulicach trzeba zapłacić 80-90 euro za mkw. miesięcznie.