Branża nieruchomości, w tym głównie deweloperzy, mają styczność z setkami tysięcy danych nabywców, którzy kupują u nich nieruchomości. Dane tych osób znajdują się bezpośrednio w ich posiadaniu, trafiają do agentów nieruchomości, a także pośredników, którzy współpracują z firmami deweloperskimi. Odpowiednie ich przetwarzanie, zabezpieczenie oraz przechowywanie jest niezmiernie ważne. Kary za niezastosowanie się do nowych przepisów sięgają aż 20 mln euro.

- Najważniejszym krokiem jest analiza przepływu informacji w danym przedsiębiorstwie. Klientom, których dane są przetwarzane, firmy deweloperskie muszą przekazać odpowiedniej treści komunikaty dotyczące ochrony danych osobowych, o których jest mowa w RODO. Takie informacje muszą być sformułowane w sposób czytelny dla odbiorcy. Poza tym należy sprawdzić, czy do wszystkich danych, które posiadamy mamy prawo, tzn. czy otrzymaliśmy na ten cel zgodę tychże osób - wyjaśnia Ewa Foltańska-Dubiel, wiceprezes Grupy Deweloperskiej Geo.

Wśród nowych regulacji znajduje się m.in. obowiązek zawierania i przestrzegania uzgodnień pomiędzy współadministratorami danych, obowiązek udostępniania zasad tych uzgodnień osobom, których te dane dotyczą, a także obowiązek prowadzenia rejestru czynności przetwarzania danych osobowych przez administratora.