1. Posiadaj wizję rozwoju przedsiębiorstwa
    W biznesie bardzo istotne jest posiadanie konkretnej wizji rozwoju firmy. Nie można liczyć na samoistny rozwój wydarzeń. Każdorazowo, często z kilkumiesięcznym lub nawet rocznym wyprzedzeniem należy planować, jakie gałęzie mojego przedsiębiorstwa chcę rozwijać i w co inwestować, aby uzyskać jak najlepsze rezultaty.

  2. Najważniejsi są ludzie – bez współpracowników i pracowników nie ma możliwości by osiągnąć liczący się sukces na rynku. Firmę tworzą osoby, które w niej pracują. Należy o tym zawsze pamiętać . Dlatego warto podejmować działania, aby pozyskiwać wykwalifikowanych współpracowników, warto inwestować w szkolenia i warto doceniać wysiłek zespołu.

  3. Sukces osiąga się małymi krokami – cierpliwość i pokora w biznesie to wartości bardzo cenne. Lepiej stawiać sobie cele mniejsze, bliższe, ale realne do osiągnięcia, niż dążyć do celu może większego, ale odległego. Systematyczne budowanie i rozwój firmy małymi krokami to dobry sposób na ugruntowanie pozycji marki na rynku, jej stałą obecność i na budowanie zaufania Klientów.

  4. Bądź przykładem dla innych
    Należy pamiętać o tym, że to właśnie szef stanowi wizytówkę firmy. Uważam, że dobry przedsiębiorca powinien dawać swoim pracownikom przykład, motywować ich swoimi działaniami. Musi pokazywać, co jest ważne, w jaki sposób powinni rozmawiać z klientami i pozostałymi współpracownikami. Kluczem do udanej współpracy jest wzajemny szacunek.

  5. Staraj się być o trzy kroki przed konkurencją
    Konkurencja nie śpi, i o tym należy pamiętać każdego dnia. Nie należy zamykać się na działania swojego przedsiębiorstwa. Należy stale obserwować, jakie kroki podejmują konkurenci, starać się przewidzieć ich przyszłe działania i starać się podjąć je jako pierwsi. Tego rodzaju monitorowanie konkurencji wymaga wprawdzie poświęcenia czasu oraz dodatkowych nakładów pracy, jednak końcowe efekty potwierdzają, że są tego warte.

  6. Podnoszenie kwalifikacji i rozwijanie wiedzy – te działania są niezbędne, aby zdobyć i zachować pozycje lidera. Sytuacja na rynku jest bardzo dynamiczna , ciągle powstają nowe technologie, nowe możliwości. Osoba prowadząca firmę musi się orientować co do tendencji na rynku, oczekiwań Klientów. Warto posiadać wiedzę o nowych technologiach, bo sprzyja to rozwojowi marki. Ważne jest również to, by posiadać rzetelną, aktualną wiedzę merytoryczną z zakresu swojej dziedziny. Prawdziwa jest maksyma, że należy się uczyć całe życie.

  7. W biznesie warto być zdecydowanym – często jest tak, że niektóre decyzje należy podejmować szybko, dosłownie w ciągu kilkunastu minut. Nie należy obawiać się takich sytuacji, warto być zdecydowanym. Dzięki temu można uzyskać wiele atrakcyjnych kontraktów. Zbyt długa zwłoka w podejmowaniu decyzji nieraz powoduje, że traci się ciekawe okazje.

  8. Bądź wymagający wobec siebie i pracowników
    Jeśli chcemy, aby zespół naszych pracowników był skuteczny i stabilny, nie możemy osiadać na laurach. Ważne są nie tylko dobre relacje, ale również stałe podnoszenie poprzeczki. Zasada ta musi się przy tym odnosić zarówno do pracowników, jak i przedsiębiorcy. Obie strony muszą widzieć wzajemne zaangażowanie – to napędza je do dalszego działania. Stagnacja i brak podejmowania kolejnych wyzwań sprawia, że praca staje się monotonna i nie przynosi satysfakcji, a to z kolei osłabia efektywność i pozycję na rynku.

  9. Doceniaj i wynagradzaj najlepszych
    Jeśli dostrzegasz, że Twój pracownik wybija się na tle pozostałych, pokaż mu, że to widzisz. Bardzo ważne jest docenianie i nagradzanie najlepszych pracowników. Słowa pochwały, wyróżnienie czy wreszcie premia uznaniowa są doskonałym dowodem na to, że cenimy sobie zaangażowanie tej osoby. Ona z kolei, widząc pozytywne efekty swoich działań, z pewnością jeszcze bardziej zwiększy swoją skuteczność.

  10. Pasja rozwija – warto zajmować się tym, co sprawia Ci przyjemność, co jest Twoją pasją. Osobiste pozytywne zaangażowanie powoduje, że łatwiej załatwić każdą sprawę. Pozytywne nastawienie i pasja są szczególnie istotne w branży, w której ma się kontakt z Klientem. Buduje to pozytywny klimat, ułatwia osiąganie sukcesów i pomaga w rozwiązywaniu konfliktów.

 

Leszek Michniak, z wykształcenia architekt.

Założyciel Grupy WGN Nieruchomości – największego polskiego koncernu obrotu nieruchomościami, który istnieje na rynku 26 lat.

Współzałożyciel Dolnośląskiego Stowarzyszenia Pośredników w Obrocie Nieruchomościami DOSPON.

Współzałożyciel Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości PFRN.

Wydawca wielu międzynarodowych i ogólnopolskich czasopism branżowych od 25 lat.

Inicjator i organizator Międzynarodowych Targów Nieruchomości, Inwestycji i Finansów oraz Konferencji REFE, największych w Europie środkowo-wschodniej.

Fundator założyciel i członek Europejskiego Instytutu Nieruchomości / European Property Institute, EIN – EPI. Od 2012 r. wiceprzewodniczący Rady Fundacji.

Grupa WGN i jej Prezes Leszek Michniak są laureatami wielu prestiżowych nagród oraz wyróżnień:

Laureat Złotego Medalu "Zasłużony dla polskiego rynku nieruchomości" nadanego przez Kapitułę Powszechnego Towarzystwa Ekspertów i Doradców Rynku Nieruchomości PTEiDRN.

Laureat nagrody ZŁOTY DOSPON.

Nagroda „Ikony Biznesu” wręczana wybitnym przedsiębiorcom, którzy swoje firmy założyli w trudnym okresie transformacji (w latach 80-90-tych), rozwinęli je i aktualnie są liderami na rynku.

Nagroda specjalna Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości - za wkład w rozwój rynku nieruchomości.