Aktualnie Chińska Republika Ludowa utrzymuje na orbicie eksperymentalny moduł Tiangong 1, do którego wysyłane są misje załogowe. Najbliższa załogowa chińska wyprawa na orbitę poleci już za parę miesięcy w ramach misji Shenzhou 10. Zebrane doświadczenia podczas misji do modułów Tiangong zostaną wykorzystane za parę lat, kiedy na orbicie złożona zostanie duża chińska stacja kosmiczna o wielkości podobnej do nieistniejącej już dzisiaj rosyjskiej stacji Mir. W 2013 roku Chiny przeprowadzą kolejne interesujące misje załogowe i bezzałogowe. W czerwcu wyniesiony zostanie statek Shenzhou z trójką ludzi na pokładzie, którego celem będzie przebywający na orbicie moduł Tiangong 1. Z kolei w drugiej połowie roku wystartuje pierwsza w historii chińska misja. Rola agencji ESA w tym projekcie sprowadzałaby się do dostarczenia niektórych technologii, w tym przede wszystkim systemu cumowniczego. W zamian europejscy astronauci mogliby brać udział w wyprawach na stację. Zarówno chińskie statki Shenzhou, jak i przyszła stacja kosmiczna, mogłyby wykorzystywać europejski system cumowniczy IBDM (International Berthing and Docking Mechanism), który pozwala na łączenie statków kosmicznych wyposażonych w różne systemy cumownicze i łączeniowe. IBDM zaprojektowany został przez europejską i amerykańską agencję kosmiczną na potrzeby programu X-38 i tworzącego go mini promu kosmicznego o nazwie Crew Rescue Vehicle, mającego umożliwiać transport 7 osób do/z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. NASA przestała się interesować systemem IBDM w momencie zakończenia programu X-38 w 2002 roku. Aktualnie w statkach Shenzhou oraz module Tiangong 1 wykorzystywany jest zmodyfikowany rosyjski system APAS (Androgynous Peripheral Attach System), który zaprojektowany został w latach 70-tych ubiegłego wieku. Podczas pierwszej chińskiej próby cumowania w listopadzie 2011 roku wystąpiły problemy z tym mechanizmem cumowniczym. Statek Shenzhou okazał się być zbyt lekki, aby podczas cumowania system APAS poprawnie się załączył, w związku z czym wymagane było dopchnięcie statku. Ostatecznie przeprowadzanie takich działań może w przypadku dużego obiektu orbitalnego negatywnie wpłynąć na trwałość połączeń między modułami. W celu omówienia potencjalnych korzyści zastosowania europejskiego systemu IBDM w projekcie chińskiej stacji kosmicznej zorganizowane zostały dedykowane warsztaty. Obecnie współpraca na linii ESA-Chiny odbywa się poprzez trzy grupy robocze, z których jedna zajmuje się właśnie procesem zbliżenia i cumowania na orbicie, natomiast dwie pozostałe procesem szkolenia astronautów oraz wymianą urządzeń pokładowych i eksperymentów.