Raport wskazuje na wciąż ogromny potencjał rynku e-commerce w Polsce. W najbliższym czasie liczba klientów robiących zakupy w sklepach internetowych może zwiększyć się o blisko jedną czwartą. Czynniki, które wpływają na tak wysoki potencjał wzrostu to: bogata oferta produktów dostępnych w internecie, coraz lepsze usługi logistyczne, liczne promocje oraz dynamicznie rosnąca liczba sklepów internetowych. W 2012 roku jest ich już ponad 12 tys. To ponad 12% więcej niż w roku 2011. Wraz ze zwiększającą się liczbą sklepów rośnie także ich oferta i zainteresowanie ze strony klientów. Z analizy rynku e-commerce przeprowadzonej dla empik.com wynika, że około 60% Polaków kupuje online książki, sprzęt komputerowy, sprzęt RTV/AGD, sprzęt fotograficzny, ubrania i buty oraz telefony i akcesoria GSM.
Tylko za pośrednictwem internetu najchętniej kupowane są: muzyka w formacie mp3 (22%), e-booki (19%), wycieczki, bilety lotnicze i rezerwacje hotelowe (17%). Spośród produktów wymagających tradycyjnej formy dostawy najbardziej popularne są telefony i akcesoria GSM (14%), sprzęt fotograficzny i gry (11%), filmy (10%), książki, muzyka na płytach, sprzęt RTV/AGD i artykuły sportowe (po 7%). Pomimo tego, że wciąż większość produktów jest kupowana zarówno w internecie, jak i w sklepach tradycyjnych, Polacy dostrzegają zalety zakupów internetowych. Dlaczego zakupy w sieci są postrzegane jako lepsze niż zakupy w tradycyjnych sklepach? Respondenci najczęściej podkreślają możliwość dostawy do domu (79%), oszczędność czasu (76%), szeroki wybór produktów (75%), możliwość złożenia zamówienia o dowolnej porze (74%) i konkurencyjne ceny (72%). Bardzo ważna jest dla nich również możliwość porównania cen produktów przed zakupem (66%) oraz możliwość zakupu towarów niedostępnych nigdzie indziej (63%). Pomimo licznych zalet zakupów w e-sklepach wciąż wiele osób kupuje produkty wyłącznie w tradycyjnych sklepach. Większość z osób, które nigdy nie robiło zakupów w internecie decyduje się na taką formę ze względu na przyzwyczajenie (57%). 42% chce dokładnie obejrzeć produkt przed jego zakupem, a 37% obawia się, że otrzyma inny produkt niż zamawiany. Potencjalne problemy z reklamacją i gwarancją odstraszają 35% respondentów. 27% natomiast boi się, że w ogóle nie otrzyma swojego zamówienia.