W WGN średnie ofertowe ceny sprzedaży lokali pod gastronomię wynoszą w skali całego kraju około 4300 zł za metr kwadratowy, jednak w największych miastach i w bardzo dobrych lokalizacjach może być nawet kilka razy więcej.
W centrach Krakowa czy Wrocławia najdroższe obecnie oferty sięgają nawet powyżej 20 tysięcy złotych za metr kwadratowy. Dotyczy to oczywiście bardzo prestiżowych lokalizacji – w ścisłym zabytkowym centrum miasta, przy popularnych ciągach komunikacyjnych, w rozpoznawalnych zabytkowych obiektach itp.

Ceny za restauracje o powierzchni około 150 – 300 mkw. położone w ścisłych centrach największych miast mieszczą się w przedziale 2 – 8 mln zł. Drogie są także obiekty typu zajazd, w zabytkowych, wyremontowanych dworkach, pałacach itp. W WGN tego typu lokale również potrafią kosztować powyżej 15 tysięcy złotych za metr, osiągając kilka milionów zł ceny ofertowej. Wysokie wyceny dotyczą także powierzchni pod gastronomię w znanych miejscowościach turystycznych – nad morzem czy w górach. W lokalizacjach takich jak Mielno czy Kołobrzeg ceny najlepszych obiektów mieszczą się w przedziale 8 – 13 tys. mkw. Nieco taniej jest w Szczecinie – tu średnie cen ofertowych wynoszą około 6 tysięcy złotych.

Z kolei, dla mniej prestiżowych lokalizacji oraz na mniejszych rynkach – w miastach do 100 tys. mieszkańców przeciętne ceny zazwyczaj nie osiągają więcej niż 4 tys. zł od metra kwadratowego. Przykładowo – w Kłodzku, w okolicach rynku ceny ofertowe wynoszą około 3,5 tys. zł/ mkw. W miastach mniejszych takich jak Rawicz, Oleśnica, Wieluń z reguły nie przekraczają 2,5 tys./ mkw.
Oprócz lokalizacji, gwarantującej dopływ klientów liczy się również typ lokalu. Na podstawie ofert z WGN zauważamy, że wyższe wyceny uzyskują nieruchomości z przeznaczeniem typowo restauracyjnym, natomiast niżej wyceniane są np. lokale w piwnicach, które bardziej nadają się na pub czy dyskotekę.

Droższe są również nieruchomości dobrze wyeksponowane, które mają duże witryny i wejście tuż przy ulicy, jednocześnie jednak posiadają miejsce na ogródek letni i altanę. Liczy się także to, czy w cenie jest wyposażenie lokalu.
Jak przedstawia się rynek najmu lokali gastronomicznych? Oczywiście – tutaj również najwyższe wyceny dotyczą dużych miast i lokalizacji turystycznych. Średnie czynsze najmu wynoszą obecnie w WGN około 60 zł od metra kwadratowego, czyli zdecydowanie więcej niż w przypadku lokali handlowych (około 37 zł/ mkw./mies.).

W centrach takich miast jak Kraków, Wrocław  stawki czynszów są oczywiście podwyższone i sięgają nawet powyżej 130 zł miesięcznie od metra, w Warszawie, gdzie czynsze są największe w Polsce może być to powyżej 200 zł za metr kwadratowy. Mowa oczywiście o dobrych, centralnych lokalizacjach. Średnia cenowa dla dużych miast wynosi natomiast około 60 – 90 zł/ mkw.

Z kolei w mniejszych miastach średnie czynsze najmu nie przekraczają zazwyczaj 30 zł/ mkw. Podobnie, jak w przypadku sprzedaży, przy wynajmie liczy się również przede wszystkim dobra lokalizacja, wyposażenie obiektu, przeszklenia od strony ulicy i dodatkowe przestrzenie umożliwiające np. uruchomienie ogródka piwnego.

Jak będą kształtować się ceny najmu w najbliższym czasie? Na pewno jest zapotrzebowanie na dobre lokalizacje pod gastronomię. Polski rynek gastronomiczny dynamicznie się rozwija. Zmieniają się przyzwyczajenia kulinarne Polaków. Coraz częściej jemy poza domem, co potwierdzają kolejne badania. Wg GUS – od 2000 roku przychody branży gastronomicznej wzrosły o ponad 10 mld zł, do poziomu ponad 25 mld w zeszłym roku.
Wydaje się więc, że utrzymująca się  koniunktura w branży gastronomicznej, będzie generować zapotrzebowanie na nowe, dobre lokale i będzie zapobiegać spadkom czynszów, zwłaszcza w centrach dużych miast.

Iwona Hryncewicz, Dział Analiz WGN