Podaż nowoczesnej powierzchni handlowej nadal jest bardzo duża, ale przede wszystkim koncentruje się na miastach średnich i małych. Z kolei w dużych miastach pojawiają się sygnały świadczące o nasyceniu rynku – w Warszawie inwestor zdecydował się zmniejszyć powietrznię nowej galerii - Placu Vogla w Wilanowie. Stolica jest jednak jeszcze rynkiem stosunkowo słabo nasyconym, natomiast w miastach takich jak Wrocław czy Poznań sytuacja ma się zdecydowanie inaczej, co też przekłada się na brak nowej podaży.

Jak wynika z ostatniego raportu Cushman and Wakefield - w pierwszej połowie 2014 r. w Polsce oddano do użytku 245 000 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Krajowe zasoby przekroczyły 10 mln mkw. Podaż była o ponad 20% większa od podaży tego samego okresu roku 2013. Do końca czerwca otworzyło się 11 nowych obiektów oraz zakończyła się rozbudowa dwóch istniejących.

Jak zaznaczono w raporcie – właściwie cała nowa podaż skupia się na mniejszych rynkach. Największym miastem, gdzie oddano nową galerię handlową był Lublin. Pozostałe nowe obiekty handlowe otwierano w miastach średnich i mniejszych - w Kaliszu, Siedlcach, Ostrołęce, Kutnie. Warto zaznaczyć, że najmniejszym miastem z nową galerią handlową jest Oleśnica (37 000 mieszkańców).

Nasycenie rynku widoczne jest też w formacie parków handlowych. Z raportu Cushman and Wakefield wynika, że w pierwszej połowie 2014 r. zostały otwarte cztery takie obiekty – wszystkie w mniejszych lokalizacjach: Karuzela w Lublińcu (24 000 mieszkańców) i Turku (28 000 mieszkańców) oraz Era Park Handlowy w Radomsku (48 000 mieszkańców) i Park Handlowy w Żorach (62 000 mieszkańców).

Eksperci przyznają, że obecny czas widocznej już na niektórych rynkach nadpodaży i nasycenia powierzchnią handlową daje większe możliwości najemcom w zakresie negocjacji czynszów. Z kolei obiekty starsze bądź gorzej zlokalizowane muszą ostrzej walczyć o klientów.

Dopełnieniem tej obserwacji są dane z WGN odnośnie czynszów za lokale handlowe przy ulicach. Okazuje się, że również tutaj można zaobserwować podobny trend. Średnia cenowa metra kwadratowego dla całego kraju wynosi wśród ofert WGN około 30 – 35 zł, ale coraz częściej nawet w dobrych wielkomiejskich lokalizacjach można spotkać oferty ze stosunkowo niską stawką czynszu. Poniżej przykłady z największych rynków.

1.     200 metrów nowoczesnej powierzchni handlowej, w biurowcu z 2009 roku, w centrum Wrocławia jest do wynajęcia w cenie ofertowej 67 zł od metra miesięcznie.

2.      Ścisłe centrum Wrocławia – tuż obok Rynku, 170 zł/ m kw. miesięcznie.

3.      Kraków - centrum Silver Square otwarte w 2012 roku. Cena najmu lokalu handlowego – 45 zł/ m kw./mies.

4.      Gdańsk – lokale handlowe na Starym Mieście bądź w bliskim sąsiedztwie w cenach 50 – 70 zł/ m kw.

 

Marcin Moneta   Analityk WGN