Według Instytutu Turystyki w 2006 roku do Polski przyjechało 15,7 mln turystów. W 2007 roku natomiast Polskę odwiedzi blisko 16,3 mln turystów z zagranicy. Od 2003r. liczba turystów zagranicznych rośnie w tempie 4% rocznie. Jest to wzrost wyższy od średniej europejskiej. Instytut szacuje, że w 2007r. wydatki cudzoziemców w Polsce wyniosą 7,9 mld USD, z czego 4 mld USD będą pochodziły z turystyki, a 3,9 mld USD od cudzoziemców przyjeżdżających tylko na jeden dzień. Rok wcześniej wydatki cudzoziemców oszacowano łącznie na 7,2 mld USD. Dzięki organizacji EURO, które będzie miało duży wpływ na promocję kraju, wg szacunków Instytutu Turystyki w roku 2012 Polskę odwiedzi ok. 20,6 mln turystów zagranicznych. Wg "Rzeczpospolitej" Polacy wydadzą w tym roku na wyjazdy z biurami podróży, co najmniej o pół miliarda złotych więcej niż w ubiegłym roku. Wzrost gospodarczy i rosnące pensje zachęcają do wyjazdów weekendowych, jak i urlopowych. W odpowiedzi na rosnący ruch turystyczny polski rząd z rezerwy budżetu państwa, w ramach kontraktów wojewódzkich, przeznacza 120 mln zł na rozbudowę 11 lotnisk.
Obecnie Polska zajmuje pierwsze miejsce w rankingu planowanych inwestycji w Europie oraz drugie miejsce pod względem zaufania inwestorów. Zawdzięczamy to między innymi doskonałym wskaźnikom produktywności. Potwierdza to raport firmy konsultingowej AT Kearney, w którym można przeczytać, iż jeden na czterech międzynarodowych inwestorów coraz pozytywniej wyraża się o polskim rynku, a jeden na dziesięciu planuje podjąć przyszłe inwestycje w Polsce. Raport wskazuje również, że w najbliższym czasie nastąpi wzrost napływu inwestycji telekomunikacyjnych oraz powstawanie nowych centrów B+R w Polsce (centra B+R to innowacyjny sektor gospodarki, opierający się na nauce oraz komercjalizacji jej osiągnięć).


Zamek na Skale, oklice Lądek Zdrój (woj. dolnośląskie), hotel z zabytkowym parkiem

Obiekty hotelowe i pensjonaty

Wszystkie te procesy mają zasadniczy wpływ na rynek nieruchomości turystycznych w Polsce. Od dwóch miesięcy, kiedy Polsce przyznano organizację EURO 2012 wzrósł aż czterokrotnie popyt na kupno hoteli w miastach takich, jak Warszawa, Trójmiasto, Poznań, Wrocław i Kraków. Poszukiwane są obiekty średniej wielkości, nie mniejsze niż na 150 miejsc noclegowych, w dobrym stanie technicznym, nie wymagające wysokich nakładów modernizacyjnych. Wzrosło również zainteresowanie zakupem działek komercyjnych, przeznaczonych pod budowę restauracji, zajazdów, moteli i hoteli przy głównych trasach komunikacyjnych. W przypadku pensjonatów popyt dotyczy lokalizacji w pasie nadmorskim, na Mazurach - najchętniej na działkach z własną linią brzegową jezior, oraz w kurortach i miejscowościach górskich. Wymagane minimum, to 25 pokoi 2-osobowych (noclegi dla min. 50 osób).
Nieruchomości hotelowe i pensjonatowe zdrożały w ciągu ostatniego roku (lipiec 2006 - lipiec 2007) średnio o 17%, stanowiąc grupę nieruchomości o najniższym procentowym wzroście ceny.


Zamek w Kliczkowie - hotel z centrum konferencyjnym i SPA

Dwory, pałace, zamki

Wg danych WGN, od początku II kwartału 2007 r. odnotowuje się wzmożoną aktywność inwestorów w nabywaniu zabytkowych obiektów pałacowych i rezydencjalnych, położonych w rejonach atrakcyjnych turystycznie. Zainteresowaniem cieszą się nieruchomości, które mogą być adaptowane na hotele, centra konferencyjne, pensjonaty albo ośrodki sanatoryjno-lecznicze. W bazie WGN znajduje się ponad 300 ofert zamków, pałaców i dworów. Przy obecnym 50 procentowym wzroście popytu, można szacować, że do końca bieżącego roku około połowa z nich zmieni właściciela. Warto tu zaznaczyć, że jest to jeszcze rynek stabilny cenowo. Ceny są bardzo zróżnicowane i mieszczą się w przedziale od kilkuset tysięcy do 30 milionów złotych, i więcej. Najszybciej nabywców znajdują obiekty w dobrym stanie technicznym, natomiast trudno zbywalne są duże obiekty w stanie ruiny. W ciągu ostatnich dziesięciu lat w Polsce rozpoczęło funkcjonowanie około 150 hoteli w zabytkowych pałacach, zamkach i dworach. Po renowacji i modernizacji gościom oferowany jest bogaty program usług na najwyższym poziomie: komfortowe stylowe pokoje, wyśmienita kuchnia, pełne zaplecze konferencyjne dla biznesu, centrum SPA, sale bilardowe, jazda konna, a w przypadku lokalizacji w pobliżu dużych miast - także kluby golfowe.


Zamek - hotel w Rydzynie (woj. wielkopolskie) z bogatym programem wypoczynku i usług biznesowych

Co przyciąga inwestorów ?

Z obserwacji preferencji klientów biur WGN wynika, że w przypadku zamków, pałaców i dworów, o wyborze konkretnej nieruchomości decydują w kolejności:
• stan techniczny obiektu, zarówno budynku, jak i infrastruktury technicznej,
• unikatowość architektury oraz swoisty genius loci,
• obecność i wielkość parku z zabytkowym drzewostanem,
• najbliższe sąsiedztwo - nie może być uciążliwe.

Znamienne jest, że lokalizacja nie ma tak dużego znaczenia, jak w przypadku innych nieruchomości. Inwestorzy wychodzą z założenia, że obiekt hotelowo-wypoczynkowy oferujący bogaty program usług na najwyższym poziomie, dzięki dobremu marketingowi będzie przyciągał gości zarówno z całej Polski, jak i ze świata.
W przypadku nieruchomości hotelowych decydujące znaczenie mają:
• lokalizacja w dużych miastach lub przy głównych trasach komunikacyjnych,
• ilość miejsc noclegowych - min.150 i obłożenie - min.80%,
• stan techniczny obiektu - czy będzie wymagał na wstępie inwestowania w podniesienie standardu.


Pałac - hotel w Krobielowicach (woj. dolnośląskie) z polem golfowym 9-dołkowym

Czy to się opłaca?

Tak. Zwłaszcza teraz, gdy popyt na usługi hotelowo-wypoczynkowe w wysokim standardzie zdecydowanie rośnie, a podaż jest jeszcze niska i niewystarczająca. Rynek ten jest dopiero odkrywany w Polsce, w większości przez inwestorów z zagranicy. Rośnie również liczba nabywców polskich.
Z deklaracji kupujących nieruchomości zabytkowe wynika, że cenią sobie, oprócz ich wymiernej wartości gospodarczej, przede wszystkim niepowtarzalne wartości artystyczne, historyczne i, często, krajobrazowe.

Leszek Michniak
WGN Real Estate