Zapoczątkowali ją młodzi artyści, którzy w poszukiwaniu taniego lokum przystosowywali do swoich potrzeb opuszczone budynki pofabryczne i magazynowe zlokalizowane w centrach miast. Pomysł okazał się tak trafiony, że wkrótce spodobał się amerykańskiej klasie średniej. Zamieszkanie w wielkoprzestrzennym wnętrzu, łączącym luksusowe wyposażenie z surowością industrialnego detalu, było oznaką oryginalności i niekonwencjonalnego myślenia. Wkrótce opuszczone poprzemysłowe rejony wielu dużych miast zaczęły zmieniać się w awangardowe nowoczesne osiedla.

W Europie moda na eleganckie lofty przyjęła się szybko. Adaptacja budynków pofabrycznych lub dawnych portowych magazynów stała się dobrym sposobem na rewitalizację zaniedbanych miejskich dzielnic, z których wyprowadził się przemysł. Pomysł zyskał więc szerokie poparcie lokalnych władz samorządowych, dla których znalezienie nowej funkcji dla opuszczonych obiektów zabytkowej architektury przemysłowej stanowiło spory problem.

W Polsce pierwsze lofty powstały w Warszawie; na razie są to pojedyncze budynki, jak Fabryka Trzciny na Pradze i Fabryka Koronek przy ul. Burakowskiej.
Bieżący, 2006 rok zaowocował większą liczbą takich inwestycji w innych dużych miastach Polski: Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu i Gdańsku.

W Łodzi australijska spółka inwestycyjna Opal Property Development zakupiła 7,5-hektarowy teren i budynki po dawnych zakładach włókienniczych Karola Scheiblera. W zabytkowych obiektach powstanie osiedle 410 apartamentów mieszkalnych o powierzchni od 70 do 200 m2 oraz sklepy, restauracje, kawiarnie i inne usługi. Całość inwestycji ma być zakończona w 2008 roku. Deweloper nabył doświadczenie adaptując między innymi na lofty i hotel budynki magazynów portowych w Sydney. Drugi, podobny  projekt w Łodzi powstanie w dawnych Zakładach Przemysłu Wełnianego przy ul. Tylnej - pod nazwą Salomon Barciński Park. Lofty sąsiadować tu będą z kompleksem nowoczesnych budynków mieszkalnych. Inwestorem jest pomorska firma SGI Komfort. Autorami projektu rewitalizacji są architekci Bartłomiej Biełyszew, Andrzej Skopiński i Arkadiusz Chrulski z Warszawy.

W Poznaniu, we wrześniu 2006 roku rozpoczęto budowę City Park. Jest to kompleks apartamentowy zlokalizowany na terenie dawnych koszar wojskowych. W dwóch zabytkowych budynkach z przełomu XIX i XX wieku powstanie kilkadziesiąt loftów oraz na parterze - pasaż handlowy. W ich sąsiedztwie stanie nowy budynek z luksusowymi apartamentami na piętrach oraz z centrum fitness na dachu – basenem, siłownią i sauną. Mieszkania i apartamenty będą miały powierzchnię od 40 do 360 m2. Wszystkie wyposażone zostaną w inteligentne systemy zarządzania. Projekt adaptacji i rozbudowy powstał w pracowni architektonicznej Sławomira Rosolskiego, inwestorem jest City Park  Sp. z o.o.

Również Wrocław wkrótce będzie miał enklawę niekonwencjonalnych mieszkań w starej fabryce. Wybuduje je firma architektoniczno-deweloperska Archicom, która zakupiła budynek XIX-wiecznego browaru przy ul. Inowrocławskiej. I tu historia będzie się przeplatać z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi.

Bardzo duże szanse na osiedle loftów ma Gdańsk. Powstanie ono na obszarze Młodego Miasta – ogromnego przedsięwzięcia deweloperskiego firmy Synergia 99. Projekt rewitalizacji 70-hektarowego obszaru po Gdańskiej Stoczni zakłada między innymi adaptację zabytkowych hal produkcyjnych, tzw. stoczni cesarskiej, na takie właśnie niekonwencjonalne mieszkania.  Dodatkowym atutem zachęcającym do zamieszkania będzie bezpośrednie sąsiedztwo gdańskiej starówki.

Największe zainteresowanie deweloperów budzą niefunkcjonujące już obiekty poprzemysłowe zlokalizowane w centrach miast. Zwłaszcza teraz, wobec niskiej podaży i wysokich cen gruntów miejskich objętych planami zagospodarowania przestrzennego, kupno starej fabryki w celu adaptacji na mieszkania i lokale handlowo- usługowe stało się ciekawą alternatywą.