Okres niedawnej hossy (2006-2007r.) pokazał, że nabywców mieszkań nie zawsze traktuje się poważnie. I nie chodzi tutaj o wysokie marże stosowane przez deweloperów, ale o warunki umowy i jakość oddawanych mieszkań.

Po jednej stronie transakcji są deweloperzy, którzy chcą jak najwięcej zarobić na oferowanym produkcie, po drugiej natomiast klienci, którzy wydali bądź sukcesywnie będą wydawać na własne mieszkanie niemałe pieniądze i chcą w zamian otrzymać porządnej jakości lokum. W wielu przypadkach okazywało się jednak, że klient nie jest równoprawną stroną transakcji.

Deweloper, reprezentujący stronę podażową rynku nieruchomości, pojawił się w Polsce wraz z rozpoczęciem procesu transformacji gospodarki polskiej do modelu rynkowego. Jednak instytucja ta zaczęła się krystalizować wraz z rozwojem gospodarczym, kiedy zaczął się zwiększać popyt na nieruchomości komercyjne i mieszkaniowe. Działalność deweloperska, mimo że dotyczy także rynku obiektów biurowych, handlowych i magazynowych, najbardziej rozwinęła się w segmencie rynku nieruchomości mieszkaniowych i z nim jest najczęściej kojarzona.

Obecnie deweloperzy są drugą, po inwestorach indywidualnych grupą inwestorską pod względem wolumenu oddawanych do użytku lokali mieszkalnych. Oferta mieszkaniowa inwestorów jest coraz bogatsza i obejmuje nie tylko mieszkania oraz domy jednorodzinne w segmencie popularnym,  ale także luksusowe mieszkania i apartamenty o zróżnicowanej powierzchni, standardzie mieszkaniowym i lokalizacji. I chociaż obecna sytuacja wpływa na zmniejszenie aktywności segmentu deweloperskiego, o czym świadczą głośne zapowiedzi inwestorów o wstrzymaniu budów i mniejsza liczba pozwoleń na budowę, to i tak segment deweloperski będzie znaczący na rynku nieruchomości mieszkaniowych. Powinien zatem zadbać o wizerunek, który również jest wartością rynkową, jak i zbudować relacje partnerskie z klientami.

Obecnie deweloperzy są coraz bardziej elastyczni względem klientów. Stosują różnego rodzaju sposoby na przyciągnięcie nabywców mieszkań. Przede wszystkim zwracają uwagę na profesjonalną obsługę klienta, pracując tym samym na dobrą opinię, która w przypadku wyjątkowego produktu, jakim jest mieszkanie, jest niezwykle ważna. Coraz częściej dochodzi do negocjowania cen, propozycji wynajmu z opcją wykupu czy nawet możliwości oddania starego mieszkania w rozliczeniu za nowe. Zdarza się także, że deweloperzy negocjują z bankami preferencyjne warunki kredytowania dla swoich potencjalnych klientów. Zakres usług oferowanych przez firmy deweloperskie coraz bardziej się rozszerza.

Nasz rynek nieruchomości jest dość młody, a deweloperzy uaktywnili się na nim stosunkowo niedawno. To, co działo się na polskim rynku dwa – trzy lata temu, obrazowało jego niedojrzałość. Oby zmiana w podejściu deweloperów do klientów, które obecnie obserwujemy, zapisała się na trwałe, a nie tylko w okresie załamania na rynku nieruchomości.

Małgorzata Kędzierska
Analityk Rynku Nieruchomości
Wynajem.pl