I w takiej sytuacji pośrednicy nieruchomości stanęli przed dylematem, jak działać na tym „innym” rynku, aby być skutecznym i przetrwać w tym trudnym zawodzie. Pośrednicy zaczęli zdawać sobie sprawę, że należy wykazać się nieprzeciętnymi umiejętnościami sprzedażowymi, aby osiągnąć sukces.

Na pewno jednym z najważniejszych czynników decydujących o powodzeniu w sprzedaży nieruchomości jest jakość obsługi klienta. To właśnie w oparciu o jakość buduje się zaufanie klienta do pośrednika i firmy, którą reprezentuje. Ważnym aspektem w działaniach pośrednika jest zasada dostosowywania się do klienta, który często jest laikiem w obrocie nieruchomościami i niejasno określa swoje potrzeby. I właśnie w przypadku takiego klienta pośrednik powinien być ekspertem - specjalistą w tej dziedzinie. Oferując klientowi swoje kompetencje, doświadczenie, zdolności, kontakty, bezpieczeństwo transakcji pośrednik kreuje swój pozytywny wizerunek, który jest kluczem do osiągnięcia sukcesu. Dobry pośrednik musi mieć poczucie własnej skuteczności działania wobec pracy, ludzi problemów życiowych. To właśnie optymistyczne postrzeganie własnej osoby, możliwości i kompetencji czyni pośrednika wiarygodnym, wytrwałym i efektywnym w działaniach doprowadzających do osiągnięcia celu, czyli sfinalizowania konkretnej transakcji.

Obecnie, gdy na rynku nieruchomości przypada średnio 15 ofert na jednego klienta poszukującego, pośrednik musi doskonale rozpoznać kryteria, gusty i potrzeby klienta, aby dopasować konkretną ofertę. Dobry pośrednik przetrwa na trudnym rynku nieruchomości, gdy będzie: wytrwały w dążeniu do celu, odporny na niepowodzenia, a przede wszystkim optymistycznie nastawiony do otaczającej go rzeczywistości. W branży tej tylko nieliczni zostają na dłużej; są to osoby, które zrozumiały, że obrót nieruchomościami to prawdziwy „maraton” - im dłuższy, tym bardziej efektywny.

Dorota Król

WGN Nieruchomości